I min bygglogg för Färja 280 resonerar jag just nu om vilken sprayklarlack som fungerar att ha som 'top coating' på olika fabrikat av lackfärger. Top Coating används för att göra en blank yta mattare, eller tvärsom. Ibland för att skydda en ömtålig färg.
Jag inser nu att det här med kompatibla klarlacker nog intresserar fler modellbyggare än oss inbitna vägfärjenördar (... borde jag använda singular, dvs 'vägfärjenörd'?).
Några slutsatser "so far":
1. Vissa klarlacker gulnar med åren.
2. Inom samma färgfabrikat skrynklas olika kulörer på olika sätt. Kanske beror på pigmenten, eller på färgbasen; jfr Bas A, B resp C hos Servalac/Beckers.
3. Klarlacker kan ge oväntade kulörförändringar, dvs vissa pigment lyfts fram mer än andra.
4. Ju längre torktid desto större risk att underliggande färg påverkas. Om klarlacken torkar läskigt långsamt kan du värma med hårtork på behörigt avstånd.
Vänster till höger:
Humbol 9, Molak 19, Molak 162, Humbrol 62, Revell 382.
Klarlacker: Hoppas du kan läsa i bilden!
Klarlack som vitnat (vänster i bild), resp gulnat (på kartongen till höger i bild):