Beräkna resistor för skydd mot hög ström/spänning

  • Anders Eriksson
  • Offline
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
Mer
6 år 11 månader sedan #1767 av Anders Eriksson
Svar från Anders Eriksson i ämnet Beräkna resistor för skydd mot hög ström/spänning
Det viktiga för lysdioden är strömstyrkan som inte får bli högre än tillåtet (10 mA?). Du kan behöva prova lite med motståndet för att få rätt ljus. Av Viessmans svar tolkar jag att "skyddsdioden" främst är till för växelströmsdrift för att likrikta strömmen genom lysdioden. Matar du med likström behövs den inte.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Hans Annell
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
Mer
6 år 11 månader sedan - 6 år 11 månader sedan #1765 av Hans Annell
Tack per, det här verkar vara ditt bord!!

Jag fick detta svar från viessmann.... fritt översatt:
"stor skillnad inom serier av LED så använd ändå en resistor per LED..."

...så kontentan är att jag kan använda 3v drivspänning, samma som till glödljusen här o var, och räkna ut lämplig resistor.... så bra!

Bilagor:
Last edit: 6 år 11 månader sedan by Hans Annell.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Per Bjälvenlid
  • Offline
  • Färsk Boarder
  • Färsk Boarder
Mer
6 år 11 månader sedan #1763 av Per Bjälvenlid
Svar från Per Bjälvenlid i ämnet Beräkna resistor för skydd mot hög ström/spänning
U=R x I som det nog står tidigare i denna tråd. Om du tar 1600 x 0,010 = 16V så motsvarar det spänningsfallet över resistorn vilket i så fall ger att drivspänningen blir 0V. Det innebär att strömmen är mindre än 10mA (förmodligen är det max strömmen som Veissmann angett. Normalt sätt ligger drivspänningen runt 2 Volt
så spänningsfallet över resistorn bör vara 16-2 =14V vilket i så fall ger att strömmen är (16-2)/1600 = 8,75 mA. Vid 14V blir motsvarande 7.5 mA. Vad gäller batterispänning kan du använda allt över 2V det och sedan räkna ut vilket motstånd du skall ha genom att bara multiplicera strömmen ggr antalet dioder.
Viktigt i sammanhanget är att dioderna är lika annars krävs separata motstånd.

Tänkte på din radar efter i Söndags och du kan sätta ett motstånd även där i serie med motorn för att begränsa strömmen och på det sättet få motorn svagare.

PS. Med en Arduino kan man simulera den lite mjukare tändningen och släckningen hos glödljus :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Hans Annell
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
Mer
6 år 11 månader sedan #1762 av Hans Annell
En elgreja igen.

Jag har ett antal led installerade på färjan, från tyska tågfirman Viessmann modell.
De levereras var och en sammankopplade med en blå resistor och en transparent skyddsdiod, allt i serie.

Jag vill nu ersätta svärmen av kablar och skyddande resistorer med en enda, och förmodligen kan jag också sänka batterispänningen i denna krets.

Därför vill jag ta reda på vilken drivspänning själva lysdioden har. Medföljande blå resistor har jag mätt upp till 1600 ohm. Viessmann specar strömmen till ca 10mA och totalen till 14-16v.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Hans Annell
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
Mer
8 år 1 månad sedan - 8 år 1 månad sedan #1114 av Hans Annell
Från total sladdkaos till fungerande databox....



Bilagor:
Last edit: 8 år 1 månad sedan by Hans Annell.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Hans Annell
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
Mer
8 år 1 månad sedan #1111 av Hans Annell
Ja jag ser ljuset i tunne... nej i farleden.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.391 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 3 april

Den här kvällen hade vi med oss pågående projekt där vi beskrev vilka vedermödor vi genomlider under byggets gång. Fyrskeppp med knapphändigt ritningsunderlag, Edda Flora med miniatyrets, Gotland med jobbiga formöverångar, Arbetsbåt med klurig klaffstyrning, Loffes båt i Göta Kanal med pyttedrev i 0.3-modul. Segelbåt dock utan kända vedermödor :-)

Åsså en braåhalåda vars prylar hittade nya ägare.

Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg