Fernissa/Lacka trädetaljer

Mer
9 år 3 månader sedan - 9 år 3 månader sedan #496 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Fernissa/Lacka trädetaljer
Johan,
Jag läste visst ditt inlägg lite slarvigt....här följer en utförlig beskrivning av hur jag får mina fartyg i trä fukt- och vattentåliga:

* * * * *

Grundregel:
Träbåt = oljebaserad lackfärg.

Invändigt:
International högblank fernissa, 3 lager.
Även insida hytt måste fuktsäkras pga varierande luftfukt, spricker annars.

Utvändigt, i kronologisk ordning:

1. Bygg träfärdig.
2. Slipa jämnt o fint.
3. Grundmåla oljebaserat med snickerigrundfärg och pensel Anza Original 35mm.

4. Spackla med vanligt inomhus vattenbaserat snickerispackel tex Alcro:
4a. Bredspackla hela skrovet för att dölja fibrer.
4b. Slipa, använd sandpapper 180 eller 240.
4c. Borsta damm med frotteduk och blås i springor.

4d. Spackla skarvar och komplettera ev bredspackling.
4e. Slipa igen, använd sandpapper 180 eller 240.
4f. Repetera 4c - 4d - 4e vid behov.

5. Grundmåla oljebaserat igen.
6. Måla utan mellanslipning med högblank oljebaserad täckfärg med pensel Anza 35mm. Kulör vit, mönje eller skrovsida.
7. Slipa bort knottror, undvik blottlägga trä.

8. Måla hela skrovet med kulör mönje eller skrovsida, 2 lager, Anza 35mm.
9. Markera vattenlinjen med hjälp av penna liggande på kloss, maskera och måla mönje eller skrovsida, 2 lager.

10. Topplacka med mattklarlack. Obs att spray är riskabelt, kan vara aggresiv mot underliggande färg, Vallejo brukar funka, men undvik Humbrol och Tamiya. Om pensel så använd tex Zar, Herdins eller International matt oljebaserad.

11. Sjösätt!
Last edit: 9 år 3 månader sedan by Hans Annell.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
9 år 3 månader sedan - 9 år 3 månader sedan #480 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Fernissa/Lacka trädetaljer
Hej Johan,

För trä är det precis som Mats är inne på oljebaserat som gäller. Beroende på användningsområde passar olika fabrikat.

Obs - om rätt glans inte finns så brukar jag topplacka med matt eller satin sprayklarlack. Men ett varningens finger....samma klarlack påverkar olika kulörpigment olika starkt. Testa därför ALLTID alla kulörer på testbit först.


Täckande färg för utsida av överbyggnad och skrov i trä:
Förr utgick jag alltid från Alcro obruten (=vit) oljelackfärg eftersom den är Tixotrop dvs gele i burk men fantastiskt penselbar, men den utrangerades för ett par år sedan.

Jag har därför nyligen låtit blanda NCS-kulör hos Bygma-handlaren i Danderyd (på väg till landet...), fabrikat "Yunik". Oljebaserat och nästan (!) lika bra som Alcros fd. Jag pensrlmåkar alltid hytt och skrov, och använder Anza-penslar 25/35/50mm i 50kronorsklassen som "engångs" för bästa resultat.


Klarlack av trädetaljer:
Jag brukar använda oljebaserad klarlack på burk. Alcro mfl har tyvärr fasat ut sin oljelack, men dessa har kvar oljebaserat i flera olika glanser:
- Herdins och Zar, byggvaruhus och färg/tapetaffärer.
- International, båtaffärer som Watski och Erlanssons Brygga.

Täta mot varierande luftfukt:
International högblank är bästa val för invändig tätning mot luftfuktighet. Den är seg och fin även efter många år! Använt i både min trotjänare Hälsingborg och nybygget Färja 280. Båda har träskrov.
Last edit: 9 år 3 månader sedan by Hans Annell.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
9 år 3 månader sedan #479 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Fernissa/Lacka trädetaljer
Hej Johan,

Trädetaljer:
Jag brukar använda oljebaserad klarlack på burk. Alcro mfl har tyvärr fasat ut sin oljelack, men dessa har kvar oljebaserat i flera olika glanser:
- Herdins och Zar, byggvaruhus och färg/tapetaffärer.
- International, båtaffärer som Watski och Erlanssons Brygga.

Täta mot varierande luftfukt:
International högblank är bästa val för invändig tätning mot luftfuktighet. Den är seg och fin även efter många år! Använt i både min trotjänare Hälsingborg och nybygget Färja 280. Båda har träskrov.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
9 år 3 månader sedan #472 av Mats Olers
Svar från Mats Olers i ämnet Fernissa/Lacka trädetaljer
Kanske inte väldens bästa svar. Men jag använder lite olika oljor, en variant är Hobbyträs DOPE, luktar mycket men funkar för mig. Brukar även använda mig av oljor/fernissa från lite olika affärer som säljer konstnärstillbehör, kan även finns på Clas Ohlsson. Du får prova dig fram, prova gärna på någon spillbit eller något ställe som man inte ser.

Mats

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Johan Ek
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Färsk Boarder
  • Färsk Boarder
Mer
9 år 3 månader sedan #458 av Johan Ek
Fernissa/Lacka trädetaljer skapades av Johan Ek
Vad använder ni när ni fernissar/lackar trädetaljerna? Däck, överbyggnad eller vad de nu är för del av båten som är i trä..

Jag har träbåt i skala 1:1, när man fernissar rent trä på den så blir det massor av lager och ett antal mellanslipningar för att få det bra. Gör man så på modellbåtar också, eller finns det någon genväg?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.249 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 3 april

Den här kvällen hade vi med oss pågående projekt där vi beskrev vilka vedermödor vi genomlider under byggets gång. Fyrskeppp med knapphändigt ritningsunderlag, Edda Flora med miniatyrets, Gotland med jobbiga formöverångar, Arbetsbåt med klurig klaffstyrning, Loffes båt i Göta Kanal med pyttedrev i 0.3-modul. Segelbåt dock utan kända vedermödor :-)

Åsså en braåhalåda vars prylar hittade nya ägare.

Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg