Forum

Beroende på hur aktiv du vill vara i skalabåtklubbens forum kan du välja en av tre behörighetsnivåer:

- Klubbmedlem
- Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem
- Besökare som endast vill läsa

Klubbmedlem

För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som fullvärdig klubbmedlem >

Bli medlem >


Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem

För att göra egna inlägg och vara aktiv i diskussioner behöver du vara "Registrerad forumanvändare". 

Denna registrering ger dig tillgång till tex byggloggar och byggteknik, men inte till klubbens interna forum. För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som "Registrerad forumanvändare" >

Bli registrerad forumanvändare >  


Besökare som endast vill läsa

Du som varken är medlem eller registrerad forumanvändare kan endast läsa i vårt forum, tex byggloggar och byggteknik. Du kan inte bemöta andras inlägg, inte heller skapa egna ämnestrådar. I fall du önskar komma i kontakt med en specifik medlem, använd kontaktformuläret:

Kontakta klubben >

 

Färja 280

Mer
5 år 6 månader sedan #2497 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Färja 280
I väntan på den nya ångpannan håller jag på och försöker att ge en av dockorna en rörlig arm och huvud. Jag har därför erfarenhet av det du kallar "flygwire" på 0,5 mm från MBS, Otroligt fina kardeler men mycket svår att löda. Detta trots att jag försökt få bort ev. fett med bensen/acton/mm. Hal som en ål kan man säga. Löder man fast den i ett mässingshål verkar den dock sitta tillräckligt fast för den kraft som behövs för att styra armbågen och handleden. Tidigare hade jag ett tunt rep men det tog för mycket plats och fastnade i fjädrarna. Var hittade du "fiskewrier"? Sportfiskeaffärer? Långt ifrån färdig med elektromekaniken och därför intresserad. Vi syns i Gullringen då den nya ångpannan tycks vara på väg och förväntas komma på tisdag (2/10). sen får vi se om jag hinner knåpa ihop allt och få det att fungera till fredag kväll

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Hans Annell
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
Mer
5 år 6 månader sedan - 5 år 6 månader sedan #2496 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Färja 280
Vajer för klaff och för bommar i "teknisk för" är nu dragna. Lite pilligt.

Jo... "teknisk för" kallas den ände av färjan som är i färdriktningen när
maskinrumsnedgången är på styrbords sida. När hytten är mittmonterad är det inte lika självklart som på min färja.
Men det visste ni väl redan ? :S

Bilagor:
Last edit: 5 år 6 månader sedan by Hans Annell.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Hans Annell
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
Mer
5 år 7 månader sedan #2493 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Färja 280
Man vinner mycket dragstyrka med ökad diameter på tråden. Hade hoppats på att kunna dra en 0.5mm rostfri "flygvajer", den är diamantslipad och mycket glatt.

Men, oglatt nog, mina redan tillverkade fusk-hydrauler är 0.8mm invändigt. Då går det inte att pula in 2x0.5...vajern måste ju gå tur o retur för att kunna låsas.

Och alu-rör finns inte i tunnväggigt utförande som såväl K&S som Albion Alloys mässing, dvs idag ytterdia 1.6 innerdia 0.8 har alternativen ytterdia 2.0 innerdia 1.0 eller ytterdia 2.4 innerdia 1.6. Funkar inte utrymmesmässigt.

Så jag får välja 0.4mm coatad fiskevajer, nackdel att den är lite klibbig.

Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Hans Annell
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
Mer
5 år 7 månader sedan #2475 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Färja 280
Reparation är SÅÅÅÅ tråkigt. Vid körningen på Millesgården var det ett pet-barn som kände efter om klaffen kunde röra på sig. Och jo, även utan rc. Ståltråden drogs av!
Har nu insett att man måste räkna med böjmomentets inverkan, inte bara ren dragkraft.
I mitt fall förstärker böjmomentet pet-barnets inverkan med en faktor 4; klaffens längd dividerat med avståndet mellan gångjärn och vajerfäste.

Nu gäller det att hitta en smidig drag-vajer som 1. Håller, 2. Kan monteras.

Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Hans Annell
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
Mer
5 år 7 månader sedan - 5 år 7 månader sedan #2470 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Färja 280
Sådärja!
Syrran fotar de bångstyriga lintottarna till småbröder.

Bilagor:
Last edit: 5 år 7 månader sedan by Hans Annell.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Hans Annell
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
Mer
5 år 7 månader sedan #2466 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Färja 280
Börjat fixa brorsorna.
Hårförlängning av spackel.
Avklädning med hjälp av proxxon handfräs.
Sen blanda diverse kulörer för att få rätt utseende på hår, hud och kläder.

Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.248 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 3 april

Den här kvällen hade vi med oss pågående projekt där vi beskrev vilka vedermödor vi genomlider under byggets gång. Fyrskeppp med knapphändigt ritningsunderlag, Edda Flora med miniatyrets, Gotland med jobbiga formöverångar, Arbetsbåt med klurig klaffstyrning, Loffes båt i Göta Kanal med pyttedrev i 0.3-modul. Segelbåt dock utan kända vedermödor :-)

Åsså en braåhalåda vars prylar hittade nya ägare.

Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg