Heritage Grand Banks

• Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
2 dagar 14 timmar sedan #4027 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Heritage Grand Banks

Nu är "staketen" på plats. Det här var inte lätt. Tvårpinnar hålls på plats av en liten genomgående  tapp som i ändan hade fått en utbuktning som gjorde att tappen satt fast. Anvisningarna sa att man inte fick bocka fästet men flera pinnar var ej riktade korrekt i planet. Kanske hade de blivit bockade under hanteringen eller transporten. I alla fall så var jag tvungen att rätta ut vissa vilket gjorde arr tappen gick sönder. De som föll sönder är låsta med CA-lim men huvudsakliga styrkan ligger i att pinnarna är fastsatta med CA-lim i vad jag anser korrekt position i Flydeck. Soffan, sittplatserna och bordet är bara löst ställda på plats då jag nu tänkte försöka måla över limfogarna då det på vissa platser blev lite väl stort hål.

Please Logga in or Skapa ett konto to join the conversation.

• Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
4 dagar 13 timmar sedan #4025 av Åke Silén

Utprovning av "staket" som i anvisningarna kallas "windshield". På modellen är det dock helt öppet. Hålet i främres väggen har jag själv gjort (skall sen täckas med lucka). Detta pga av att hörnstolpen helt plötsligt knäcktes loss (var under viss spänning - inte mycket) och försvann in i innandömet. Kunde sen fiskas upp och får väl en droppe CA-lim när den skall på plats. Förnämligt att allt är färdigbockat och förkromat (?).

• Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
6 dagar 12 timmar sedan #4024 av Åke Silén

Det är märkligt för mig att en modell av Grand Banks kaliber inte har fungerande lanternor. Ej heller någon akterlanterna. Nu har det blivit ändring på denna modell. Lanternorna har fungerande belysning som dock ej syns här. Sladden räckte inte fram till DC/DC konvertern när allt var på plats. Får fixas imorgon. Sladdarna går i konstruktionen och i urfrästa på på undersidan av durken. Lanternorna är från Eskader och drivs på 3 V. Har gjort ett misstag då jag inte tvättade lanternorna med sprit innan målningen. Nu sitter målarfärgen mycket löst på och kommer man åt lanternan så försvinner en liten bit.

• Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
1 vecka 7 timmar sedan #4023 av Åke Silén

En jolle måste naturligtvis följa med en modell av Grand Banks. Mahognydurk och fyra fina beslag för lyftkrokar(?). Inga årtullar eller åror. Ej heller någon aktersnurra i skala 1:20. Jollen är gjord i gips och väger 170 gr och står högt upp. Balansproblem? Själva skrovet har jag ej ännu vägt men det är tungt så det kanske klarar sig balansmässmgt. Jag har skrivit ut i 3D skrivaren en jolle av snarlik storlek som har fungerande aktersnurra (batteridriven) som startar när den lyfts från en magnet som påverkar en glasrörskontakt. Den finns på Öland och när vi åker dit så skall jag se om det är tid för utbyte.Jag har ännu inte bestämt mig om modellen skall kunna sjösätta/ta upp jollen. Det är på denna modell möjligt men det blir besvärligt med lindragningen.

• Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
1 vecka 1 dag sedan #4021 av Åke Silén

Det här lilla bordet skall stå på Skydeck. Rutnätet är utskuret ur en större bit i plast som bifogats i kitet. Ramen kring är laserskuren mahogny. Problemet här är att mahognyn är alldeles för grovfibrig. Redan när jag tog ut biten gick den av på två ställen. Bitarna limmades ihop på en blankpolerad stålbit. Under utprovningen av plastbiten lyckades jag knäcka mahognyn ytterligare på två ställen. OK - tänkte jag - jag limmar dit bitarna mot den plastbiten i mitten. Misstag! Skulle använd ett papper som underlag istället.. När jag skar loss bordet från stålbiten satt två små bit kvar. När jag tog loss småbitarna föll de sönder. Några små bitar gick inte att rädda. Kvarvarande håligheter är nu täckta med en blandning av slipdamm från mahogny och vitlim och senare slipats till i höjd med resten. Samma sak hände med en dörram som mäter lite drygt 1X1mm. Laserskäraren fixar det mesta men skall man skära i så små dimensioner måste man omsorgsfullt välja material.

• Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
1 vecka 2 dagar sedan #4019 av Åke Silén

Nu pågår lite arbete med de små delarna som livbojar och delar till jollen. Jag var på Bauhaus idag och försökte köpa fernissa men de hade ingen. I stället blev det Herdins Betslack som är vattenbaserad med torktid på ett par timmar. Skydeck är under målning nu men Quick lacken behöver 11 timmar för att torka, gärna mer vilket märks när när man börjar slipa lacken.

Sidan laddades på: 0.182 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 2 april

Per Hedlund berättar om sina byggen av mahognybåtarna Fiorella och Sea Song.

Originalet Fiorella ligger i Pålsundet vid Södermalm i Stockholm. 

Månadsmöte 5 mars

Ett stort tack till alla presentatörer på månadsmötet. Vi fick höra mycket intressant om olika saker som pågår på våra olika modellvarv. Det är häftigt med alla olika specialintressen. Tycker synd om barnbarnen dock vars skuta förädlades till ett äkta skalabygge :-)

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg