Fyrskeppet Finngrundet

• Anders Eriksson
  • Författare till inlägg
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
Mer
5 månader 3 veckor sedan - 5 månader 3 veckor sedan #3904 av Anders Eriksson
Svar från Anders Eriksson i ämnet Fyrskeppet Finngrundet
Bygget fortsatte med plastning på cellplastpluggen efter att den spacklats och målats. Efter rekommendation blev det 2 lager av glasfibermatta och epoxi vilket gav ett lätt men som det verkar hållbart skrov. Nu är vi framme i juni i år och snart ikapp med bygget.
Så här såg det plastade skrovet ut efter att det skruvats loss från byggbrädan.

Nästa moment var betydligt jobbigare än jag trodde. Cellplasten inuti skrovet gick bara att ta bort i mindre bitar. Här har jag kommit en bit på väg.

Efter ett tag kom jag på att använda ett multiverktyg med en skrapa som formats för att passa inuti skrovet. 
Till slut var all cellplast borta och sedan gällde det att slipa bort resterna av spackel. Det blev fyra fulla pappkassar med cellplastchips.

Last edit: 5 månader 3 veckor sedan by Anders Eriksson. Orsak: rätta stavfel

Please Logga in or Skapa ett konto to join the conversation.

• Anders Eriksson
  • Författare till inlägg
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
Mer
5 månader 3 veckor sedan - 5 månader 3 veckor sedan #3902 av Anders Eriksson
Svar från Anders Eriksson i ämnet Fyrskeppet Finngrundet
Planen är att tillverka ett skrov i glasfiberarmerad epoxy genom att plasta på en kärna av cellplast.
Steg 1 var att limma ihop ett antal skikt med cellplast. 
Sedan skulle profilen formas med cellplastskärare med en motståndstråd.En mall på var sida.gav ungefär rätt profil och sedan fortsatte formandet med vass kniv, rasp och sandpapper. Allt gjordes utomhus och slipdammet samlades upp på en presenning. Lagom fuktigt väder hjälpte till så att cellplasten blev mindre elektrisk.
Skrovet efter grovslipning  
Last edit: 5 månader 3 veckor sedan by Anders Eriksson.

• Anders Eriksson
  • Författare till inlägg
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
Mer
5 månader 4 veckor sedan - 5 månader 4 veckor sedan #3901 av Anders Eriksson
Fyrskeppet Finngrundet skapades av Anders Eriksson
Efter att ha byggt modeller av fartyg som redan försvunnit så har jag bestämt mig att den här gången ska jag bygga ett fartyg som finns och enkelt kan besökas. Det är dessutom en typ av fartyg som är ovanlig som skalamodell.
Ritningarna fanns hos riksarkivet så jag beställde ett par kopior och fotograferade av övriga. Men Finngrundet har byggts om flera gånger så vilka ritningar har jag? Till att börja med är det Fyrskepp Nr 25 som byggdes 1902-1903 i Gävle. 1927 var det dags att bygga om skrovet. Hon förlängdes med 3,6 meter, fick ny akterstäv och isbrytande stäv. Det gjordes även många andra ändringar vid ombyggnaden. 1958 gjordes en stor renovering och fartyget fick sitt nuvarande utseende. Mina ritningar visar Finngrundet efter ombyggnaden 1927 men jag bygger min modell efter dagens utseende vilket är en utmaning.
Det blir många besök med kamera och måttband och nya egna ritningar.
Last edit: 5 månader 4 veckor sedan by Anders Eriksson.

Sidan laddades på: 0.255 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 4 december

Max från Sjöhistoriska museet berättar om olika typer av skeppsmodeller och dess syften under 1600- till 1800-talet

Mörkerkörning 25 september

Gott om båtljus och varmkorv gjorde uteavslutningen till en skön kväll trots den kraftiga byvinden som varken Storskär eller Mariefred ville luta sig mot. Mer med.

Alla årets körningar har varit utan regn. Vad har hänt med skalabåtvädret, dvs regn i smått eller stort? Bryr sig inte vädret om oss längre? Skönt i så fall!

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg