Fiorella, 1912

  • Per Hedlund
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Senior Boarder
  • Senior Boarder
Mer
2 veckor 4 dagar sedan - 2 veckor 4 dagar sedan #3958 av Per Hedlund
Svar från Per Hedlund i ämnet Fiorella, 1912
Träarbetet på däcket i stort sett färdigt. Här har däcket, plus diverse durkar, luckor och lister, just fått sitt första lager penselmålad 1-komponents fernissa. Bara att luta sig tillbaka medan den torkar i ett par dygn, sedan slipa... och därefter upprepa allt med de 10-12 lager fernissa som nog behövs. 

 
Last edit: 2 veckor 4 dagar sedan by Per Hedlund.

Please Logga in or Skapa ett konto to join the conversation.

  • Per Hedlund
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Senior Boarder
  • Senior Boarder
Mer
4 veckor 1 dag sedan #3951 av Per Hedlund
Svar från Per Hedlund i ämnet Fiorella, 1912
Arbetet med däcket går vidare. Efter att ha gjort några tester med hur sargarna runt brunnarna ska göras blev det så att jag bygger upp dem av två lager 0,7 mm mahogny. De båda lagren limmas på plats ett och ett, för att underlätta böjning och inpassning. Så här ser det ut när en första del passas in:

 

Här är alla sargar på plats, innan finjusteringar:

 

Efter att överkanterna putsats och justerats ska det till en tunn list utvändigt i överkant på sargarna. Så här ser originalet ut:

 

Please Logga in or Skapa ett konto to join the conversation.

  • Per Hedlund
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Senior Boarder
  • Senior Boarder
Mer
1 månad 1 vecka sedan - 1 månad 1 vecka sedan #3948 av Per Hedlund
Svar från Per Hedlund i ämnet Fiorella, 1912
Arbetet på däcket går vidare. Nu är däcksplankorna i mahogny (1 mm tjock) lagda. Så här ser det ut före slipning.



Intressant att se vilka dimensioner på virket man hade tillgång till för drygt 100 år sedan. I skarvarna är det ingen nåtning, utan fyllnads- och stödlister. Så här ser originalets fördäck ut, se nedan. En detalj, som återigen visar hur man försökte hålla vikten så låg som möjligt, är att det saknas däcksbalkar under fördäcket. Många av skruvpluggarna är faktiskt bara pynt.

 
Last edit: 1 månad 1 vecka sedan by Per Hedlund.

Please Logga in or Skapa ett konto to join the conversation.

  • Per Hedlund
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Senior Boarder
  • Senior Boarder
Mer
1 månad 4 veckor sedan #3943 av Per Hedlund
Svar från Per Hedlund i ämnet Fiorella, 1912
Drivlinan börjar komma på plats. 



Motorrummet i förgrunden, därefter främre och aktra sittbrunnarna. Total längd på propelleraxeln är 55 cm, och den främre delen ligger i ett 30 cm mässingsrör, kullagrad i båda ändar.

De mässingsrör som ligger vid sidan av kölen är för kablage, all elektronik kommer att ligga under bänkarna mellan sittbrunnarna.

Och så här ser det ut under skrovet, där 20 cm propelleraxel är frihängande, med bara en glidlagrad stödbock längst akterut. Återstår att se om detta kommer fungera bra, utan att det uppstår vibrationer.

 

Nästa steg är att jobba på däcket, just nu består det bara av ett underdäck i lind. Självklart ska allt vara i mahogny så småningom.
 

Please Logga in or Skapa ett konto to join the conversation.

  • Per Hedlund
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Senior Boarder
  • Senior Boarder
Mer
2 månader 2 veckor sedan - 2 månader 2 veckor sedan #3937 av Per Hedlund
Svar från Per Hedlund i ämnet Fiorella, 1912
Ett av skälen att jag valde att bygga en modell av Fiorella var de vackert rundade sargarna runt sittbrunnarna - båtbygge som konst.

Nu har arbetet med modellens sargar påbörjats: mallade efter däckets krökning, utsågade i 1 mm mahogny, basade och formade på sin respektive plugg.

Här har de två lagren i sargen torkat och väntar på att lamineras ihop och finputsas.

 
Last edit: 2 månader 2 veckor sedan by Per Hedlund.

Please Logga in or Skapa ett konto to join the conversation.

  • Per Hedlund
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Senior Boarder
  • Senior Boarder
Mer
3 månader 2 dagar sedan #3926 av Per Hedlund
Svar från Per Hedlund i ämnet Fiorella, 1912
Spanten på plats. På bilden syns de två sittbrunnarna, med skottet till motorrummet i förgrunden. Inte så mycket av spanten kommer att synas sedan, när däck, durkar och sittbänkar är på plats.

 

Så här ser originalritningen ut:

 

This browser does not support PDFs. Please download the PDF to view it: Download PDF

Please Logga in or Skapa ett konto to join the conversation.

Sidan laddades på: 0.116 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 4 december

Max från Sjöhistoriska museet berättar om olika typer av skeppsmodeller och dess syften under 1600- till 1800-talet

Mörkerkörning 25 september

Gott om båtljus och varmkorv gjorde uteavslutningen till en skön kväll trots den kraftiga byvinden som varken Storskär eller Mariefred ville luta sig mot. Mer med.
 
Alla årets körningar har varit utan regn. Vad har hänt med skalabåtvädret, dvs regn i smått eller stort? Bryr sig inte vädret om oss längre? Skönt i så fall!

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg