Fiorella, 1912

  • Per Hedlund
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Mer
1 vecka 3 dagar sedan #3926 av Per Hedlund
Svar från Per Hedlund i ämnet Fiorella, 1912
Spanten på plats. På bilden syns de två sittbrunnarna, med skottet till motorrummet i förgrunden. Inte så mycket av spanten kommer att synas sedan, när däck, durkar och sittbänkar är på plats.

 

Så här ser originalritningen ut:

 

This browser does not support PDFs. Please download the PDF to view it: Download PDF

Please Logga in or Skapa ett konto to join the conversation.

  • Per Hedlund
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Mer
3 veckor 8 timmar sedan #3924 av Per Hedlund
Svar från Per Hedlund i ämnet Fiorella, 1912
Tack för de orden! 

Jag basar i formar som ser ut som på bild. Har ett antal olika med olika böjningar för att matcha skrovets varierande form. Alla formarna är något för "trånga", för att kompensera för träets väldigt måttliga återfjädring. Efter prov med lite olika träslag valde jag 2x2 mm furu, som fungerar utmärkt.

 

Please Logga in or Skapa ett konto to join the conversation.

Mer
3 veckor 8 timmar sedan #3922 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Fiorella, 1912
Ett smycke blir även fiorella!
basar du mot skrovpluggen, eller moyöt något snävare än så? Träet spänner ju tillbaka lite såvida du inte skiktlimmar.

Please Logga in or Skapa ett konto to join the conversation.

  • Per Hedlund
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Mer
3 veckor 2 dagar sedan - 3 veckor 2 dagar sedan #3919 av Per Hedlund
Svar från Per Hedlund i ämnet Fiorella, 1912
Arbetet invändigt i Fiorellas skrov rullar på. Just nu mest jobb med alla de tunna spanten. Eftersom de kröker ganska kraftigt måste de basas. Så här ser det ut när en omgång står på tork efter ett lager fernissa:. 

 

Här kommer de första spanten på plats, i sittbrunnen för föraren. Som ni ser är var tredje spant av metall, som på originalet. Cc-avstånd mellan spanten är cirka 13 cm på Fiorella, alltså 13 mm på modellen.

 

Nästa steg, när alla spanten är på plats, blir att göra klar drivlina och roder - så mycket som möjligt av detta bör förberedas innan jag börjar lägga däck, för bästa åtkomlighet.
Last edit: 3 veckor 2 dagar sedan by Per Hedlund.

Please Logga in or Skapa ett konto to join the conversation.

  • Per Hedlund
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Mer
1 månad 1 vecka sedan #3917 av Per Hedlund
Svar från Per Hedlund i ämnet Fiorella, 1912
Då har Fiorella lossats från sin byggbädd och arbetet inne i skrovet kan påbörjas. Skrovet är nu alltså uppbyggt av: inre plankning (2 mm mahogny), därefter ett lager 50-grams glasfibermatta i epoxi, sedan yttre plankning (2 mm mahogny).

Så här ser insidan ut nu, efter slipning och ett tunt lager epoxi:

 

Nästa steg är: däcksbalkar, garnering på skotten, tunna spant i trä och metall, däck, sargar, drivlina, lite elektronik... och så vidare. 

För att påminna om slutmålet kommer här en bild på Fiorella vid sin brygga. Lite jobb återstår innan vi är där...

 

Please Logga in or Skapa ett konto to join the conversation.

  • Per Hedlund
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Mer
1 månad 2 veckor sedan #3914 av Per Hedlund
Svar från Per Hedlund i ämnet Fiorella, 1912
Någon månad sedan förra inlägget och här har arbetet rullat på. Yttre plankning, dvs själva bordläggningen, nu på plats, även denna i 2x10 mm mahogny..

Här pågår slipning av skrovet:

 

Efter finslipning lackas med ett lager epoxi. Ingen glasfiber, det här lagret är bara för att försegla ytan:

 

Nästa steg blir att med stor spänning lossa skrovet från byggbädden för att kunna se insidan. Stay tuned!
 
Bilagor:

Please Logga in or Skapa ett konto to join the conversation.

Sidan laddades på: 0.115 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 2 oktober

I kväll visade Fredrik hur man bygger gjutpluggar till ubåt i 3D och sen formar i glasfiberepoxy för att slutligen gjuta skrovhalvsektioner. Vi snackade även modernisering av hemsidan och fikade med kaffe å bulle. Kjelle berättade om olika former av gångljus, han har blivit insugen i det eftersom hans Edda Flora har master som liknar julgranar.

Mörkerkörning 25 september

Gott om båtljus och varmkorv gjorde uteavslutningen till en skön kväll trots den kraftiga byvinden som varken Storskär eller Mariefred ville luta sig mot. Mer med.
 
Alla årets körningar har varit utan regn. Vad har hänt med skalabåtvädret, dvs regn i smått eller stort? Bryr sig inte vädret om oss längre? Skönt i så fall!

Sjöhistoriska muséets Modellhelg september

Museet räknade till närmare 4000 besökare under denna 27-gradiga helg, så vi fick många givande samtal och kommentarer. Som vanligt gick Provapå-verksamheten varm med konstant kö av hugade småkaptener.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg