Forum

Beroende på hur aktiv du vill vara i skalabåtklubbens forum kan du välja en av tre behörighetsnivåer:

- Klubbmedlem
- Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem
- Besökare som endast vill läsa

Klubbmedlem

För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som fullvärdig klubbmedlem >

Bli medlem >


Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem

För att göra egna inlägg och vara aktiv i diskussioner behöver du vara "Registrerad forumanvändare". 

Denna registrering ger dig tillgång till tex byggloggar och byggteknik, men inte till klubbens interna forum. För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som "Registrerad forumanvändare" >

Bli registrerad forumanvändare >  


Besökare som endast vill läsa

Du som varken är medlem eller registrerad forumanvändare kan endast läsa i vårt forum, tex byggloggar och byggteknik. Du kan inte bemöta andras inlägg, inte heller skapa egna ämnestrådar. I fall du önskar komma i kontakt med en specifik medlem, använd kontaktformuläret:

Kontakta klubben >

 

Vasa från IGRA

  • Roberth Lundin
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
  • Gillar att bygga!
Mer
1 år 3 veckor sedan #3709 av Roberth Lundin
Svar från Roberth Lundin i ämnet Vasa från IGRA
Byggandet av Vasa från IGRA del 6
Fören består av två stycken balsablock. Hyffsad kvalite men normalt sätt är balsa mycket mera svårjobbat genom att man lätt tar bort för mycket. Men på bilden är första blocket ditsatt och börjat runda av det längs med linjen efter skrovet. 



Har har jag tagit bort ännu mera material men det finns gott om balsa att skära bort.


Här ser man det som skall tas bort där linjen visar vad som skall vara kvar. Använder mig av kniv, rasp och grov fil.


Här är det färdiga resultatet på båda sidorna. Har även limmat fast delar av kölen och en bit som sticker ut. Intressant konstruktion men lätt att skada den utstickande del vilket jag gjorde när jag tappade modellen i golvet. Men mer om det senare.
 
 

Roberth

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Roberth Lundin
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
  • Gillar att bygga!
Mer
1 år 1 månad sedan - 1 år 1 månad sedan #3706 av Roberth Lundin
Svar från Roberth Lundin i ämnet Vasa från IGRA
Byggandet av Vasa från IGRA del 5
I denna del kommer spanten på plats och bordläggningen att limmas fast samt första raden med kanonportar.
De fyra delarna av plywood som första kanondäcket består av, sgas ut samt varje kanon port borrar jag fyra ett i vardera hör och sedan sågas det ut med hjälp av guldsmedssåg och ett smalt blad för trä.


Här ser man hur alla spanten som sågades ut tidigare har satts på plats och limmats. Spanten satt så pass bra och utan glapp att det behövdes inga stöd för att limma dessa på plats.
På bilden har de första lplankorna för skrovet satts på plats. Varje spant har slippats i linje med skrovets form så att plankorna passar och får så mycket limyta.


Här är lite mera plankor på plats. Jag spik limmar plankorna och när limmet har torkat tar jag bort den smala spiken. Här ser man även att längst fram i fören börjar plankorna smalna av upp till halv bredden. 


Här kan man se de smala spikarna, nästan som nålar. Jag basar inte trälisterna vilket jag borde ha gjort. Massor med trälim används för att få en styv och hård konstruktion. Träet som används är runt 50 år gammalt...


Här ser man fösta kanonportsraden med dess plywood. Här vart jag tvungen att basa plywood lite försiktigt. Plywooden är stenhård och går knappt böja.


Bakre delen av kanonportsraden var lite lättare eftersom denna skall inte böjas så mycket. Men jag börjar fundera om jag inte skall lägga på ett tunt lager med valnöt för att få en bättre yta...
 

Roberth
Last edit: 1 år 1 månad sedan by Roberth Lundin.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Roberth Lundin
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
  • Gillar att bygga!
Mer
1 år 1 månad sedan #3705 av Roberth Lundin
Svar från Roberth Lundin i ämnet Vasa från IGRA
Byggandet av Vasa från IGRA del 4
I denna del kommer ryggen som alla spant skall fästas att limmas ihop av flera bitar plywood. Delar till akterkastellet kommer att skäras ut, samt delar av bogsprötet och rodret.
Men först skall ryggen dvs den längsgående plywood biten som går längs med hela modellen från för till akter där man fäster alla spanten.
De olika delarna limmas ihop på ett underlag av trä. För att skydda underlaget läggs en plastpåse över denna så att trälimmet inte fäster på underlaget.
På bilden nedan kan se limfogarna, hur klämmorna spänns fast


Nästa del är en bit akterkastellet, där de två bakåtrikatade kanonerna var placerade. Sågades ut samt placerade och limmades på ryggen. På bilden nedan visas hur det ser ut.



Nästa tre delar är först två delar tillhörandet rodret samt fästet för rodret vilket är en bit av kölen som sträcker sig en bit upp mot akterkastellet. Den tredje biten är en bit av framre delen av kölen samt stödet för bogsprötet. På bilden nedan visas de tre delarna.


På bilden nedan visas hur det ser ut på baksidan, kanske inte helt så snyggt men det får duga tills vidare.


Nästa del är den övre biten av aktre delen av akterkastellet. Här sågades biten ut en del trälister limmades fast samt plast som fönster samt trådar som skall visa att det var inglasade glasbitar.


Sammanfattning av denna del är att lite småbitar till fören, kölen, rodret samt akterkastellet har blivit gjorda.

Roberth

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Mattias Nyström
  • Offline
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Mer
1 år 1 månad sedan #3700 av Mattias Nyström
Svar från Mattias Nyström i ämnet Vasa från IGRA
Ja det var det.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Roberth Lundin
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
  • Gillar att bygga!
Mer
1 år 1 månad sedan #3699 av Roberth Lundin
Svar från Roberth Lundin i ämnet Vasa från IGRA
Var det mycket plastdetaljer? Mistänker det.

Roberth

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Mattias Nyström
  • Offline
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Mer
1 år 1 månad sedan #3698 av Mattias Nyström
Svar från Mattias Nyström i ämnet Vasa från IGRA
Vad kul! Jag byggde Havets Vinthund från Igra för ganska många år sedan. Det var rätt mycket jobb att såga ut allt. Nu när jag bygger St Canute från Billing Boats så är det betydligt lättare.
 

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.278 sekunder

Hänt sedan sist

Sjöhistoriskas modellbyggarhelg 3-4 februari

Välbesökt event i trivsam miljö!

Års- och månadsmöte 7 februari

Efter sedvanlig årsmötesformalia tog Anders E vid och berättade om sina modeller.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg