St Canute Billing Boats RC

  • Mattias Nyström
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Mer
1 år 5 månader sedan #3656 av Mattias Nyström
Svar från Mattias Nyström i ämnet St Canute Billing Boats RC
Så där ja, då var man igång!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
1 år 5 månader sedan #3651 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet St Canute Billing Boats RC
Hej Mattias, välkommen!
Vi väntar ivrigt på att få hjälpa dig  

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Mattias Nyström
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Mer
1 år 5 månader sedan #3650 av Mattias Nyström
St Canute Billing Boats RC skapades av Mattias Nyström
Hej allihop!

Detta är mitt första inlägg här på forumet, men förhoppningsvis inte det sista. Lite kort om mig och min hobbybakgrund. Jag är 55 år och bor på Färingsö i Mälaren med min familj. När det gäller hobby är jag lite av en allätare. Min grundhobby är nog modelljärnväg sett till hur mycket tid och pengar jag lagt, men jag har också flugit radiostyrd helikopter, samt byggt en del plastmodeller. Vad gäller fartygsbygge så har jag byggt några statiska modeller, främst plastmodeller. Mitt största projekt är dock Havets Vinthund, som jag ägnade många år åt att få färdig.
Att jag nu reggat mig på detta forum, är att jag äntligen kommit till skott och beställt Billing Boats St Canute. Jag har sneglat på den modellen under många år. Att jag valt just den är att den tilltalar mig utseendemässigt och att den ska funka att göra som rc-modell. Jag vet också att förebilden numera finns i Sverige som S/S Stockvik och jag överväger att bygga den om jag kan hitta tillräckligt med material om den.
Jag hoppas att detta forum är lika hjälpsamt och trevligt som de andra jag är medlem i. Eftersom det är första gången jag bygger en seglande modell så kommer jag ha mycket frågor om val av motor, radiostyrning etc. och också beträffande hur jag ska behandla skrovet så att det tål vatten osv.
Som med all hobbyverksamhet så får det ta den tid det tar och jag har inte bråttom utan ser fram emot att lösa problem och lära mig under vägen.
 
 

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.275 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 3 april

Den här kvällen hade vi med oss pågående projekt där vi beskrev vilka vedermödor vi genomlider under byggets gång. Fyrskeppp med knapphändigt ritningsunderlag, Edda Flora med miniatyrets, Gotland med jobbiga formöverångar, Arbetsbåt med klurig klaffstyrning, Loffes båt i Göta Kanal med pyttedrev i 0.3-modul. Segelbåt dock utan kända vedermödor :-)

Åsså en braåhalåda vars prylar hittade nya ägare.

Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg