Flodsprutan WESER

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
2 år 2 veckor sedan #3647 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Flodsprutan WESER
Efter mycket funderingar och tester så har jag kommit fram till att horisontella vridningen skall ske med en kuggkrans på lyftkransaxeln och ett kugghjul på ett servo. Rörelsen i vertikalled på mittsektionen sker med 0,7 mm fjäderstål som leds genom de övriga delarna och ut under luckan. Den knepigaste delen är uteliggaren med bommen. Eftersom lyftkranen är så hopvikt blir rörelsen mycket lång. Vid de första försöken runt 70 mm. Låter sig även den ledas ut till under luckan. Bommen kan skjutas fram och bakåt med hjälp av en 0,35 mm mycket stark nylon (?) lina (fiskelina?) som leds genom konstruktionen och ut under kranen. Sen får jag se om vilken typ av servo som krävs för att orka vrida två fjäderstål kanske 120-130 grader (för sjösättning av jollen bakom aktern). Kanske måste det till en alternativ lösning. Nu måste delarna målas/slipas osv och ev färgrester tas bort så att framförallt bommen går lätt igenom konstruktionen

Please Logga in or Skapa ett konto to join the conversation.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
2 år 2 veckor sedan #3646 av Åke Silén
Flodsprutan WESER skapades av Åke Silén
I en gammal låda på vinden hittades en Graupners model WESER. I en öppningsbar öppning på modellens däck står skrivet att modellen sjösattes 1977 i juni. 45 år gammal! Sen dess har den fått vila i sin låda. I samband med en flytt till lägenhet så fick den följa med ner till Öland pga utrymmesbrist. Nu när jag är i väntan på att komma på något nytt att bygga kom jag att tänka på att kanske det vore en idé att plocka fram denna gamla modell och ge den ett nytt liv med diverse modifieringar och byta ut gammal teknik mot lite mer modern. Med denna modell blev jag svensk mästare i en klass som kallades KF. Då gällde det att manövrera i en bana mellan utlagda bojar. Modellen har dubbla motorer och är snabb vilket gjorda den lämplig för denna typ av bana.Radion som användes har gått i graven. Multikanals funktioner sköttes tydligen med ett batteri av mikroswitchar som styrdes av servon. Vattenpump och rörliga vattenkanoner mm finns fortfarande kvar.På akterdäck finns en HIAB kran i plast. Skulle det vara möjligt att bygga en ny kran men rörlig som gjorde det möjligt att sjösätta den i byggsatsen medföljande ”gummijollen” med hjälp av mikroprocesorteknik?

       
Bilagor:

Please Logga in or Skapa ett konto to join the conversation.

Sidan laddades på: 0.101 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 2 oktober

I kväll visade Fredrik hur man bygger gjutpluggar till ubåt i 3D och sen formar i glasfiberepoxy för att slutligen gjuta skrovhalvsektioner. Vi snackade även modernisering av hemsidan och fikade med kaffe å bulle. Kjelle berättade om olika former av gångljus, han har blivit insugen i det eftersom hans Edda Flora har master som liknar julgranar.

Mörkerkörning 25 september

Gott om båtljus och varmkorv gjorde uteavslutningen till en skön kväll trots den kraftiga byvinden som varken Storskär eller Mariefred ville luta sig mot. Mer med.
 
Alla årets körningar har varit utan regn. Vad har hänt med skalabåtvädret, dvs regn i smått eller stort? Bryr sig inte vädret om oss längre? Skönt i så fall!

Sjöhistoriska muséets Modellhelg september

Museet räknade till närmare 4000 besökare under denna 27-gradiga helg, så vi fick många givande samtal och kommentarer. Som vanligt gick Provapå-verksamheten varm med konstant kö av hugade småkaptener.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg