Flodsprutan WESER

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
1 år 5 månader sedan #3647 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Flodsprutan WESER
Efter mycket funderingar och tester så har jag kommit fram till att horisontella vridningen skall ske med en kuggkrans på lyftkransaxeln och ett kugghjul på ett servo. Rörelsen i vertikalled på mittsektionen sker med 0,7 mm fjäderstål som leds genom de övriga delarna och ut under luckan. Den knepigaste delen är uteliggaren med bommen. Eftersom lyftkranen är så hopvikt blir rörelsen mycket lång. Vid de första försöken runt 70 mm. Låter sig även den ledas ut till under luckan. Bommen kan skjutas fram och bakåt med hjälp av en 0,35 mm mycket stark nylon (?) lina (fiskelina?) som leds genom konstruktionen och ut under kranen. Sen får jag se om vilken typ av servo som krävs för att orka vrida två fjäderstål kanske 120-130 grader (för sjösättning av jollen bakom aktern). Kanske måste det till en alternativ lösning. Nu måste delarna målas/slipas osv och ev färgrester tas bort så att framförallt bommen går lätt igenom konstruktionen

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
1 år 5 månader sedan #3646 av Åke Silén
Flodsprutan WESER skapades av Åke Silén
I en gammal låda på vinden hittades en Graupners model WESER. I en öppningsbar öppning på modellens däck står skrivet att modellen sjösattes 1977 i juni. 45 år gammal! Sen dess har den fått vila i sin låda. I samband med en flytt till lägenhet så fick den följa med ner till Öland pga utrymmesbrist. Nu när jag är i väntan på att komma på något nytt att bygga kom jag att tänka på att kanske det vore en idé att plocka fram denna gamla modell och ge den ett nytt liv med diverse modifieringar och byta ut gammal teknik mot lite mer modern. Med denna modell blev jag svensk mästare i en klass som kallades KF. Då gällde det att manövrera i en bana mellan utlagda bojar. Modellen har dubbla motorer och är snabb vilket gjorda den lämplig för denna typ av bana.Radion som användes har gått i graven. Multikanals funktioner sköttes tydligen med ett batteri av mikroswitchar som styrdes av servon. Vattenpump och rörliga vattenkanoner mm finns fortfarande kvar.På akterdäck finns en HIAB kran i plast. Skulle det vara möjligt att bygga en ny kran men rörlig som gjorde det möjligt att sjösätta den i byggsatsen medföljande ”gummijollen” med hjälp av mikroprocesorteknik?

       
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.265 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 3 april

Den här kvällen hade vi med oss pågående projekt där vi beskrev vilka vedermödor vi genomlider under byggets gång. Fyrskeppp med knapphändigt ritningsunderlag, Edda Flora med miniatyrets, Gotland med jobbiga formöverångar, Arbetsbåt med klurig klaffstyrning, Loffes båt i Göta Kanal med pyttedrev i 0.3-modul. Segelbåt dock utan kända vedermödor :-)

Åsså en braåhalåda vars prylar hittade nya ägare.

Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg