Forum

Beroende på hur aktiv du vill vara i skalabåtklubbens forum kan du välja en av tre behörighetsnivåer:

- Klubbmedlem
- Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem
- Besökare som endast vill läsa

Klubbmedlem

För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som fullvärdig klubbmedlem >

Bli medlem >


Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem

För att göra egna inlägg och vara aktiv i diskussioner behöver du vara "Registrerad forumanvändare". 

Denna registrering ger dig tillgång till tex byggloggar och byggteknik, men inte till klubbens interna forum. För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som "Registrerad forumanvändare" >

Bli registrerad forumanvändare >  


Besökare som endast vill läsa

Du som varken är medlem eller registrerad forumanvändare kan endast läsa i vårt forum, tex byggloggar och byggteknik. Du kan inte bemöta andras inlägg, inte heller skapa egna ämnestrådar. I fall du önskar komma i kontakt med en specifik medlem, använd kontaktformuläret:

Kontakta klubben >

 

Flodsprutan WESER

  • Åke Silén
  • Åke Silén Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mer
2 dagar 20 timmar sedan #3662 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Flodsprutan WESER
Nu så har det blivit lite mer funktioner. Servot driver en kuggkrans mot en kuggkrans som är kopplad till lyftkranens horisontella rörelse. Elmotorn driver via en snäcka en kuggkrans som vrider en mutter på gängstången. Gängstången går då upp eller ner. På gängstångens övre ända vilar mellanstycket och får det att lyftas eller sänkas. Tyvärr så begick jag ett misstag när lyftkranen skulle konstrueras. Jag använde 1,5 mm plywood som i och för sig är starkt men "gångjärnen" sitter bara 1-2 mm från kanten. I hanteringen så sprack kanten och gångjärnet släppte. Nu har kanterna fått metallförstärkningar. Så här i efterskott borde jag insett svagheten och i stället gjort i all fall sidstyckena i metall (varför inte hela kranen?). Nu skippar jag "skönhetsfelen" och bygger vidare för att se om jag får det hela att fungera.
 
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Åke Silén Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mer
4 dagar 3 timmar sedan #3661 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Flodsprutan WESER
Nu gäller det att få lyft till mellansektionen. Nu satsar jag på gängstång och draglina (om det behövs). När limmet torkat gäller det att med hjälp av kugghjul och liten elmotor få lagom hastighet på höjning/sänkning.
 
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Åke Silén Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mer
1 vecka 2 dagar sedan #3657 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Flodsprutan WESER
Det där med fjäderstål var ingen bra idé. Med servon på plats så blev krafterna för stora och limningar sprack. Reparabelt - ja men vem vet när det händer igen. Nu är det spänstiga fjäderstålet borttaget och i mittsektionen är det ersatt av en fjäder. Fjäderns mothåll verkar räcka för att hålla emot när den lilla jollen skall lyftas överbord. När armen är som längst är det på gränsen. Jag har nu bytt fjäder flera gånger (längre/kortare/klenare/tjockare) och den här får duga tills vidare. Återgången kommer att skötas av en draglina. Tanken är att mittsektionen skall lyftas av en 2 mm´s gängstång som får drivas med någon motor, oklart i dagsläget vilken som passar. Leveransen dröjer - suck ....

 
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Åke Silén Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mer
1 vecka 6 dagar sedan #3655 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Flodsprutan WESER
I modellerna värld är allting möjligt (?). Aktersnurran har ingen styrpinne. Tekniken har gått framåt. Snurran är här röststyrd och det räcker med att peka så styr snurran åt det hållet. Har ännu inte synts IRL. Alla delarna till kranen är nu på plats och nu gäller det att få på plats servon som kan kontrollera rörelserna. Den yttersta armen är knepigast. Den är linstyrd och har ganska stor rörelselängd. Kanske kan ett segelservo var användbart.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Åke Silén Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mer
2 veckor 4 timmar sedan #3654 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Flodsprutan WESER
Nu börjar delarna komma på plats. Inte ofta man ser att aktersnurran huvfärg och passagerarens byxor matchar. Jollen skall få tamp runt båten så att den i sjönöd har något att ta tag. Kranen står nu på tur att sättas ihop. 
 
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Åke Silén Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mer
2 veckor 2 dagar sedan #3653 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Flodsprutan WESER
Nu har varvet flyttat till Spånga. Inte helt lätt att få allting på plats. För att värma upp lite så satte jag igång med att måla några figurer jag tänkte inkludera och akterluckan som fick sig lite skador när jag bröt bort kranen. Skadorna är nu fixade men vad värre är att den färg som modellen är målad i finns inte längre (Humbol). Kanske finns det kvar någonstans men jag vet inte vilket nummer den använda färgen har. Efter ett besök hos Barkarby Hobby och gått igenom deras lager kom vi fram till att två färger var nära - men ingen helt rätt. Imorgon skall jag försöka blanda dem och lägga på ett lager. Hoppas på lite tur eller så får jag acceptera nyansskillnaden. När färgen torkat kan kranfästet limmas på plats och kranen börja sättas ihop. 
 
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.084 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte onsdag 2 november

Vid spontansnacket bläddrade vi nostalgiskt i 2003 års 892 sidor tjocka Graupnerkatalog, medlemmen Göran delade med sig av sin 0,05mm tjocka (tunna!) rostfria tråd, och Hasse hade med sig två olika vattenjetaggregat och sin Condor 9.

En snabbfärja som illustration till kvällens föredrag av Ralph Axelsson: "Från nörderi till rederi" - hur tonårsintresset för tidtabeller ledde till pionjären Seat24, snabbfärjan Gotlandsbåten och numera snabbfärjerederi i Medelhavet.


Månadsmöte onsdag 5 oktober

Under spontansnacket kikade vi på elastisk supertunn riggtråd och små dioder och diodarmaturer från tyska Viessmann.

Lasse B höll ett intressant föredrag om Jacques Costeau och hans forskningsfartyg Calypso. Costeau var först i världen med att filma under vattnet, och hans nydanande filmer fick flera oscarspris. 

 

Sjöhistoriska Muséets Modellhelg 3-4 september

Utställning och körning i bassäng, många besökare som såg oss i Kungsträdgården dök upp för att få provköra! En ny publik alltså, jättekul!

Lördagens kyla och tjejmil till trots hade vi en strid ström av besökare, frågor och ivriga provapåkaptener, samt egen manövrering i den vackert vägfärjegula bassängen! Söndagen bjöd på sol och värme, och även då gott om besökare. Trevligt att vi och museet är i gång igen!

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg