Forum

Beroende på hur aktiv du vill vara i skalabåtklubbens forum kan du välja en av tre behörighetsnivåer:

- Klubbmedlem
- Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem
- Besökare som endast vill läsa

Klubbmedlem

För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som fullvärdig klubbmedlem >

Bli medlem >


Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem

För att göra egna inlägg och vara aktiv i diskussioner behöver du vara "Registrerad forumanvändare". 

Denna registrering ger dig tillgång till tex byggloggar och byggteknik, men inte till klubbens interna forum. För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som "Registrerad forumanvändare" >

Bli registrerad forumanvändare >  


Besökare som endast vill läsa

Du som varken är medlem eller registrerad forumanvändare kan endast läsa i vårt forum, tex byggloggar och byggteknik. Du kan inte bemöta andras inlägg, inte heller skapa egna ämnestrådar. I fall du önskar komma i kontakt med en specifik medlem, använd kontaktformuläret:

Kontakta klubben >

 

Flodsprutan WESER

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
11 månader 2 veckor sedan #3720 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Flodsprutan WESER
Nu är den lilla jollen klar och väntar på att isarna ska släppa och att det blir så varmt att jag tycker det vore kul att gå ner till havet och testa. 

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
11 månader 2 veckor sedan #3718 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Flodsprutan WESER
Nu så har det nya batteriet med elektronikkortet och sladdar kommit på plats. Reed relä och magneten fungerar så att så länge jollen ligger i sitt stöd går ingen ström till motorn. Lyfter jag upp jollen startar snurran direkt. Nu är det tid att sjösätta jollen och se om den behöver någon barlast. Därefter är det tid att göra sittbräda, sätta dit liten "gubbe" och göra en lyftbåge till jollen.
 

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
11 månader 3 veckor sedan #3715 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Flodsprutan WESER
Ett "litet" missöde tog död på den första versionen av aktersnurran. Skulle skära rent kring motorn och råkade samtidigt skära av en strömmatningskabeln till motorn jämns med höljet. Gick inte att reparera. Då jag hade en motor i reserv gjorde jag en ny utskrift, borrade ett 6 mms hål rakt igenom utombordaren och stoppade i motorn. Motorn är limmad på plats, anslutningssladdarna går i urfrästa spår och alltihopa har spacklats och målats. Eftersom 2032 batterierna inte fungerade och AAA inkl. hållare inte fick plats så har jag satsat på ett laddningsbart 800 mAh´s AAA batteri. Fulladdat ger detta batteri ca 1,32 V vilket inte är gångbart för en 6V´s motor utan jag köpte en liten krets med vilken jag justerbart kan höja strömmen till 5,25V. Jag nöjer mig med 4,6 V vilket driver motorn med bra snurr. Nu gäller det att klämma in alltihop i jollen och testa farten i vatten. Redan nu kan jag konstatera att denna princip för aktersnurra som bygger på en tunn fjäder som går mellan motorn och propellern inte är vattentät. Detta gör att på sikt kommer det bli rost i systemet. NOT GOOD. Efter provkörning kanske det blir ombyggnation igen men då baserat på att motorn är ombord och driver propellern med rak axel som kan tätas mot inträngande vatten med små O-ringar. Aktersnurran blir då bara dekoration.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
11 månader 3 veckor sedan #3714 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Flodsprutan WESER
Nu sitter den elektriskt drivna aktersnurran i provbänken. Snurrar på bra MEN ack så så kort tid. Efter några sekunder går den ner i varv och kanske 30 sek så stannar den. Den laddar ur de två 2032 batterierna. De återhämtar sig efter ett tag. Om motorn kopplas till vanliga AA batterier går den konstant. Uppenbarligen är denna batterityp olämpliga för liten motor. Nu får det bli ett AAA batteri och en elektronisk krets som ger variabel spänningshöjning till önskad nivå. Inte helt lätt att få plats med alternativa batterier i en 1:30 jolle. Kanske får det bli någon liten "bula" någonstans. Som synes på bilden så behöver snurran lite försköning.
 

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
1 år 5 dagar sedan #3712 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Flodsprutan WESER
Nu när HIAB kranen är i funktion så behövs en jolle som kan åka iväg efter den har kommit loss från kranen. Det här alternativet till orginaljollen har två 2032 batterier som ger dryga 6 volt tillsammans. Dessa 2032 batterier ger runt 250 mA vilket borde räcka för en kortare tur med elektriskt utombordare som är under utveckling. I botten på jollen finns ingjuten i epoxi ett Reed relä (tungelement) som kan påverkas av en magnet. När jollen ligger still på båten påverkas tungelementet av magneten och ingen ström flyter igenom men då jollen lyfts och tappar kontakten med magneten går motorn igång. Nu gäller det att få en durk på plats som får utgöra stänkskydd så att kortis inte uppstår vid första våg. 
 

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
1 år 1 vecka sedan #3711 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Flodsprutan WESER
I väntan på att jag skall bestämma mig vilken modell som skall byggas kom jag och tänka på flodsprutan Weser (skala 1:30) som jag byggde 1977 och som stått och vilat mesta tiden i förråd. Kanske ta fram den och ge den en uppgradering? Motorerna var urtagna, pumparna fungerade inte och fettet hade stelnat. Kanske ge den lite moderna grejor och lite elektronik. Jag började med lyftkranen och tänkte mig att kunna sjösätta jollen ombord. Efter många omkonstruktioner med efterföljande ombyggnationer tycker jag att funktionen är OK men det vore inte fel att bygga en helt ny kran och ge den en bättre finish. Kanske skriva ut en ny jolle i skala 1:30 och ge den en eldriven fungerande aktersnurra? Vi får se….

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.329 sekunder

Hänt sedan sist

Sjöhistoriskas modellbyggarhelg 3-4 februari

Välbesökt event i trivsam miljö!

Års- och månadsmöte 7 februari

Efter sedvanlig årsmötesformalia tog Anders E vid och berättade om sina modeller.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg