Forum

Beroende på hur aktiv du vill vara i skalabåtklubbens forum kan du välja en av tre behörighetsnivåer:

- Klubbmedlem
- Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem
- Besökare som endast vill läsa

Klubbmedlem

För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som fullvärdig klubbmedlem >

Bli medlem >


Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem

För att göra egna inlägg och vara aktiv i diskussioner behöver du vara "Registrerad forumanvändare". 

Denna registrering ger dig tillgång till tex byggloggar och byggteknik, men inte till klubbens interna forum. För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som "Registrerad forumanvändare" >

Bli registrerad forumanvändare >  


Besökare som endast vill läsa

Du som varken är medlem eller registrerad forumanvändare kan endast läsa i vårt forum, tex byggloggar och byggteknik. Du kan inte bemöta andras inlägg, inte heller skapa egna ämnestrådar. I fall du önskar komma i kontakt med en specifik medlem, använd kontaktformuläret:

Kontakta klubben >

 

Bygge av torpedbåten Antares

Mer
1 år 3 månader sedan - 1 år 3 månader sedan #3529 av Kjell Rothin
Svar från Kjell Rothin i ämnet Bygge av torpedbåten Antares
Ska bli kul att följa, kommer ihåg repmötet nere i Karlskrona ombord på plejadtypen den senare. Det var blåsigt i Hanöbukten när vi gick i motsjö med bra fart och när vi dök ner i en våg kändes det som om den bara skulle fortsätta nedåt, hela förskeppet försvann. Skepparen drog stopp i maskin och som man tyckte var evigheter så blev fördäcket synligt igen.
Last edit: 1 år 3 månader sedan by Kjell Rothin.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Anders Eriksson
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
Mer
1 år 4 månader sedan #3525 av Anders Eriksson
Svar från Anders Eriksson i ämnet Bygge av torpedbåten Antares
Bygget börjar med att såga ut spant. Eftersom det är många spant försöker jag använda maskiner för att underlätta. Jag sågar ut spanten med marginal i figursågen och sedan slipar jag ner till rätt form i slipmaskinen. Med dammsugare kopplad så blir det knappt något damm men det bullrar.
 
Här kan man se den rundade skrovformen. Inte stort deplacement. Det gäller att bygga lätt men jag noterade att på originalritningarna var vikten angiven bredvid varja detalj så även då sparade man vikt.
 
Det gick snabbt att få rättt form med slipen. Däremot hade sågbladet ibland för sig att vandra iväg så det var snabbast att lägga god marginal.
 
Spanten är klara nu ska de monteras på byggbrädan.
 
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
1 år 4 månader sedan #3523 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Bygge av torpedbåten Antares
Lång och smal så det blir till att bygga en lätt överbyggnad. Kul - lycka till!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Anders Eriksson
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
Mer
1 år 4 månader sedan - 1 år 4 månader sedan #3522 av Anders Eriksson
Bygge av torpedbåten Antares skapades av Anders Eriksson
Nytt byggprojekt.
Med tanke på Marinens 500-årsjubileum har jag letat efter någon ny  gråbåt att bygga. Efter att ha räknat antalet  däcksdetaljer på ritningen till Drottning Victoria, som annars hade varit ett roligt bygge, bestämde jag mig för något lite enklare. Tankarna gick till Plejad men den här gången versionen från 1905. Riksarkivet i Arninge har flera fina ritningar både på Plejad och övriga 16 båtar i serien. I stället för Plejad fastnade jag för Antares främst för att hon har ett nedsänkbart stävroder men också lite större deplacement.På Sjöhistoriska museet finns en modell av en annan båt i serien,  Polaris.  Som synes en ganska speciell skrovform. Tanken var att förskeppet skulle plöja igenom vågorna istället för att lyftas upp och sedan falla ner. Och enligt beskrivningarna var det precis vad de gjorde. Bara bryggan och skorstenarna syntes vid lite sjögång.Lite data: Skala för modellen 1:32 Längd ca 1350 mm över allt. Bredd 140mm. Drevs av en tvåcylindrig kompoundångmaskin. Beväpningen var en 450 mm stävtorpedtub och en vridbar däckstub och en 57 mm kanon på fördäck..Byggår för originalet 1909 vid Götaverken, ombyggd till vedettbåt 1928, utrangerad 1947 och skrotad 1951.Jag beställde några papperskopior av en del ritningar från Riksarkivet och försökte fotografera av resterande ritningar.Efter lite arbete i Photoshop hade jag kompletta spantrutor till för och akterskepp och kunde börja såga ut spant. Bygget blir traditionellt med furulister på plywoodspant. Men ack så många spant och lister.
Bilagor:
Last edit: 1 år 4 månader sedan by Anders Eriksson.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.095 sekunder

Hänt sedan sist

Båtmöte 31 maj 

Ännu en solig träff med god uppslutning!

Stor sjösättningsiver med varierande navigeringsförmåga.

Vårdoppa utepremiär 14 maj  

En träff i temat 25-årsjubileum, med ett så härligt väder! Sol, värme, lätt bris.

25 meter historik-snöre som speglar klubbens 25-åriga samvaro. Och stor uppslutning med tjugotalet medlemmar (25?) och bortåt 30 farkoster (25?). 

Även smarrigt tilltugg som medlem Irina fixade, tack för det! Var det 25 av varje?

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg