Forum

Beroende på hur aktiv du vill vara i skalabåtklubbens forum kan du välja en av tre behörighetsnivåer:

- Klubbmedlem
- Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem
- Besökare som endast vill läsa

Klubbmedlem

För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som fullvärdig klubbmedlem >

Bli medlem >


Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem

För att göra egna inlägg och vara aktiv i diskussioner behöver du vara "Registrerad forumanvändare". 

Denna registrering ger dig tillgång till tex byggloggar och byggteknik, men inte till klubbens interna forum. För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som "Registrerad forumanvändare" >

Bli registrerad forumanvändare >  


Besökare som endast vill läsa

Du som varken är medlem eller registrerad forumanvändare kan endast läsa i vårt forum, tex byggloggar och byggteknik. Du kan inte bemöta andras inlägg, inte heller skapa egna ämnestrådar. I fall du önskar komma i kontakt med en specifik medlem, använd kontaktformuläret:

Kontakta klubben >

 

Bygge av torpedbåten Antares

  • Anders Eriksson
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
Mer
9 månader 3 veckor sedan - 9 månader 3 veckor sedan #3522 av Anders Eriksson
Bygge av torpedbåten Antares skapades av Anders Eriksson
Nytt byggprojekt.
Med tanke på Marinens 500-årsjubileum har jag letat efter någon ny  gråbåt att bygga. Efter att ha räknat antalet  däcksdetaljer på ritningen till Drottning Victoria, som annars hade varit ett roligt bygge, bestämde jag mig för något lite enklare. Tankarna gick till Plejad men den här gången versionen från 1905. Riksarkivet i Arninge har flera fina ritningar både på Plejad och övriga 16 båtar i serien. I stället för Plejad fastnade jag för Antares främst för att hon har ett nedsänkbart stävroder men också lite större deplacement.På Sjöhistoriska museet finns en modell av en annan båt i serien,  Polaris.  Som synes en ganska speciell skrovform. Tanken var att förskeppet skulle plöja igenom vågorna istället för att lyftas upp och sedan falla ner. Och enligt beskrivningarna var det precis vad de gjorde. Bara bryggan och skorstenarna syntes vid lite sjögång.Lite data: Skala för modellen 1:32 Längd ca 1350 mm över allt. Bredd 140mm. Drevs av en tvåcylindrig kompoundångmaskin. Beväpningen var en 450 mm stävtorpedtub och en vridbar däckstub och en 57 mm kanon på fördäck..Byggår för originalet 1909 vid Götaverken, ombyggd till vedettbåt 1928, utrangerad 1947 och skrotad 1951.Jag beställde några papperskopior av en del ritningar från Riksarkivet och försökte fotografera av resterande ritningar.Efter lite arbete i Photoshop hade jag kompletta spantrutor till för och akterskepp och kunde börja såga ut spant. Bygget blir traditionellt med furulister på plywoodspant. Men ack så många spant och lister.
Bilagor:
Last edit: 9 månader 3 veckor sedan by Anders Eriksson.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.071 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte onsdag 2 november

Vid spontansnacket bläddrade vi nostalgiskt i 2003 års 892 sidor tjocka Graupnerkatalog, medlemmen Göran delade med sig av sin 0,05mm tjocka (tunna!) rostfria tråd, och Hasse hade med sig två olika vattenjetaggregat och sin Condor 9.

En snabbfärja som illustration till kvällens föredrag av Ralph Axelsson: "Från nörderi till rederi" - hur tonårsintresset för tidtabeller ledde till pionjären Seat24, snabbfärjan Gotlandsbåten och numera snabbfärjerederi i Medelhavet.


Månadsmöte onsdag 5 oktober

Under spontansnacket kikade vi på elastisk supertunn riggtråd och små dioder och diodarmaturer från tyska Viessmann.

Lasse B höll ett intressant föredrag om Jacques Costeau och hans forskningsfartyg Calypso. Costeau var först i världen med att filma under vattnet, och hans nydanande filmer fick flera oscarspris. 

 

Sjöhistoriska Muséets Modellhelg 3-4 september

Utställning och körning i bassäng, många besökare som såg oss i Kungsträdgården dök upp för att få provköra! En ny publik alltså, jättekul!

Lördagens kyla och tjejmil till trots hade vi en strid ström av besökare, frågor och ivriga provapåkaptener, samt egen manövrering i den vackert vägfärjegula bassängen! Söndagen bjöd på sol och värme, och även då gott om besökare. Trevligt att vi och museet är i gång igen!

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg