Forum

Beroende på hur aktiv du vill vara i skalabåtklubbens forum kan du välja en av tre behörighetsnivåer:

- Klubbmedlem
- Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem
- Besökare som endast vill läsa

Klubbmedlem

För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som fullvärdig klubbmedlem >

Bli medlem >


Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem

För att göra egna inlägg och vara aktiv i diskussioner behöver du vara "Registrerad forumanvändare". 

Denna registrering ger dig tillgång till tex byggloggar och byggteknik, men inte till klubbens interna forum. För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som "Registrerad forumanvändare" >

Bli registrerad forumanvändare >  


Besökare som endast vill läsa

Du som varken är medlem eller registrerad forumanvändare kan endast läsa i vårt forum, tex byggloggar och byggteknik. Du kan inte bemöta andras inlägg, inte heller skapa egna ämnestrådar. I fall du önskar komma i kontakt med en specifik medlem, använd kontaktformuläret:

Kontakta klubben >

 

Gotlandsbolagets M/S Gotland (1973)

  • Hans Annell
  • Hans Annell Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
Mer
10 månader 6 dagar sedan #3513 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Gotlandsbolagets M/S Gotland (1973)
I väntan på de cnc-frästa salongsidorna finslipar jag skrovets förliga form. Tre räta linjer möts i ett geometriskt crescendo! Som dessutom möts i språnget.

 

Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Hans Annell
  • Hans Annell Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
Mer
10 månader 6 dagar sedan #3510 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Gotlandsbolagets M/S Gotland (1973)
Hmmm ... på sätt o vis. Jag och en vän åkte med henne 2019 och lade märke till två grejer:
1. I maskinrummet såg vi att syrbords maskineri gick på aningen högre effekt än babord.
2. I restaurangen såg vi att babords fönsterstolpe är bredare än motsvarande på styrbords sida.... bananbåt!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
10 månader 1 vecka sedan #3507 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Gotlandsbolagets M/S Gotland (1973)
Ditt fokus på måttnoggrannhet på M/S Gotland imponerar. Undrar just om varvet som byggde henne hade samma fokus. Du har förstått kontrollmätt - vad blev resultatet?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Hans Annell
  • Hans Annell Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
Mer
10 månader 1 vecka sedan #3506 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet M/S Gotland (1973)
Skoj men knepigt alla dessa kurvaturer i flera våningsplan. Måste ju planera för att kunna lyfta isär oxå, både för detaljering, målning, och service....

 



Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Hans Annell
  • Hans Annell Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
Mer
11 månader 6 dagar sedan - 10 månader 1 vecka sedan #3484 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet M/S Gotland (1973)
Fixar med aktre däcken. Pyssligt även här med däcksbukt,, språng, avsmalning uppåt och kurvig hyttsida akterut.
Skönt att jag har bilder både från 1988 (grönt däck = Gotlandsbolaget) och 2019 (ljusblått däck = Corsica Victoria).
 

Bilagor:
Last edit: 10 månader 1 vecka sedan by Hans Annell.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Hans Annell
  • Hans Annell Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
Mer
1 år 1 vecka sedan - 11 månader 6 dagar sedan #3458 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet M/S Gotland (1973)
Bygger fördäck och förligt hyttparti. Det är lite klurigt, eftersom färjan har språng, däcksbukt, rundad framdel av hytt, lätt lutande sidor...

Dessutom är det lilla däcket framför bryggan horisontellt i längsled även fast däcket under har språng. Båda däcken har däcksbukt. Och själva bryggan är oxå horisontell, medan bryggvingarna och promenaddäck har däcksbukt.

Många mallar blir det! Att datorrita förenklar verkligen livet. Den långsträckta salongs/hyttsidan ska jag skicka på laserskärning eller ets. 

 





Bilagor:
Last edit: 11 månader 6 dagar sedan by Hans Annell.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.119 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte onsdag 2 november

Vid spontansnacket bläddrade vi nostalgiskt i 2003 års 892 sidor tjocka Graupnerkatalog, medlemmen Göran delade med sig av sin 0,05mm tjocka (tunna!) rostfria tråd, och Hasse hade med sig två olika vattenjetaggregat och sin Condor 9.

En snabbfärja som illustration till kvällens föredrag av Ralph Axelsson: "Från nörderi till rederi" - hur tonårsintresset för tidtabeller ledde till pionjären Seat24, snabbfärjan Gotlandsbåten och numera snabbfärjerederi i Medelhavet.


Månadsmöte onsdag 5 oktober

Under spontansnacket kikade vi på elastisk supertunn riggtråd och små dioder och diodarmaturer från tyska Viessmann.

Lasse B höll ett intressant föredrag om Jacques Costeau och hans forskningsfartyg Calypso. Costeau var först i världen med att filma under vattnet, och hans nydanande filmer fick flera oscarspris. 

 

Sjöhistoriska Muséets Modellhelg 3-4 september

Utställning och körning i bassäng, många besökare som såg oss i Kungsträdgården dök upp för att få provköra! En ny publik alltså, jättekul!

Lördagens kyla och tjejmil till trots hade vi en strid ström av besökare, frågor och ivriga provapåkaptener, samt egen manövrering i den vackert vägfärjegula bassängen! Söndagen bjöd på sol och värme, och även då gott om besökare. Trevligt att vi och museet är i gång igen!

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg