Forum

Beroende på hur aktiv du vill vara i skalabåtklubbens forum kan du välja en av tre behörighetsnivåer:

- Klubbmedlem
- Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem
- Besökare som endast vill läsa

Klubbmedlem

För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som fullvärdig klubbmedlem >

Bli medlem >


Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem

För att göra egna inlägg och vara aktiv i diskussioner behöver du vara "Registrerad forumanvändare". 

Denna registrering ger dig tillgång till tex byggloggar och byggteknik, men inte till klubbens interna forum. För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som "Registrerad forumanvändare" >

Bli registrerad forumanvändare >  


Besökare som endast vill läsa

Du som varken är medlem eller registrerad forumanvändare kan endast läsa i vårt forum, tex byggloggar och byggteknik. Du kan inte bemöta andras inlägg, inte heller skapa egna ämnestrådar. I fall du önskar komma i kontakt med en specifik medlem, använd kontaktformuläret:

Kontakta klubben >

 

Riva från Amati Italian runabout

  • Åke Silén
  • Åke Silén Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mer
3 månader 1 dag sedan #3629 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Riva från Amati Italian runabout
Nu har lanternan kommit igång. Kinkigt med denna typ av "lödning". Dess limegenskaper är dåliga. Jag tyckte att jag limmat fast sladdarna i de borrade hålen. Uppenbarligen satt limningen dåligt. Varje gång jag band ihop sladdarna för att få alla tre dioderna att lysa samtidigt måste jag ha ruckat på någon diod och kontakten blev sämre. Nu har dioderna fått en liten droppe CA lim som komplement och fungerar. Dessa dioder är ljusstarka och sänder ut ljus som mobilen har lite svårt att fånga korrekt. Den vita, röda och gröna är på 400, 600 och 1200 mcd. Röd och grön är lite väl starka. Jag skall försöka hitta något gråfilter och lägga på och se om det hjälper innan "glaset" limmas dit. Först skall lanternan spacklas och sen förgyllas så jag hoppas jag hittar något innan dess. Nu har jag fått Loctites variant och den verkade inte vara någon direkt lösning (tydligen bra för att reparera elbakrutor med brustna förbindelser). Jag skruvade fast jordkabeln på klassiskt maner. Ett problem är dock att dessa tunna sladdar innehåller mycket tunna kardeler. När jag lödde fast kardelerna på en liten bricka lyckades jag med konststycket att bryta av alla kardeler. Efter ha gjort om fick paketet limning som förhoppningsvis stabiliserar sladden. Sladdarna skall senare lödas på en stiftkontakt och "knölas ihop" för att få rum i urfräsningen.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Åke Silén Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mer
3 månader 2 dagar sedan - 3 månader 2 dagar sedan #3628 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Riva från Amati Italian runabout
Fördäckslanternan behöver torka ytterligare då kontakten inte blev helt bra. Dioderna blinkade. Under tiden programmerade jag upp en av mikrodatorerna ombord så att styrbords docka återfick sin rörlighet.
Last edit: 3 månader 2 dagar sedan by Åke Silén. Orsak: Felstavning

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Åke Silén Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mer
3 månader 4 dagar sedan #3626 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Riva från Amati Italian runabout
Lysdioden fungerar men när jag skulle sätta lite epoxi för att hålla sladden på plats - föll den ur. Låste fast sladden med tejp och kollade funktionen som fungerade.och satte dit epoxin. Den härdade inte utan blir tillsammans med det ledande limmet en klistrig gummiliknande blandning. Ägnade ganska lång tid med att rensa upp och slipa rent. Fräsen kloggade igen och fick rensas upprepade gånger. Uppenbarligen var kombinationen olämplig. Väntar nu på beställningen av Loctite´s variant och hoppas att den har bra (bättre) häftförmåga. För att skapa kontakt på fixerade prylar (som lysdioden) fungerar denna produkt bra.

I väntan så har jag lagt ner lite tid på att göra "skyddsglas"  framför dioderna och pillra dit en skiljevägg mellan den gröna och röda dioden. Ger inte Loctite bättre fäste får jag väl återgå till gamla beprövade metoder dvs löda fast minuspolen på en liten bricka, gänga upp ett hål och skruva fast sladden. Har inte gett upp ännu.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Åke Silén Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mer
3 månader 5 dagar sedan #3625 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Riva från Amati Italian runabout
Detta lim fungerar elektriskt men har mycket svag vidhäftning. Sladden mer eller mindre ramlade av. En klick epoxi kan lösa detta problem. Den lilla lysdioden sitter fn fast då sladden är limmad (lite CA-lim). Under lysdioden ligger en liten plastbit, 0,25 mm tjock för att öka isoleringen mot diodens baksida. I den vänstra kanten är det ledande limmet pålagt tunt. Vid högra kanten finns ett borrat hål för sladden och är lite uppfräst vid ytan för att minska risken för kortslutning med sladdlödningen.  Jag räknar med att lägga på en liten droppe CA-lim som förhoppningsvis fördelar sig på över och undersidan av plastbiten och låser fast dioden. Funderar på att prova Loctite som även de har ett ledande lim. Fördelen är att det torkar mycket snabbare. Skall börja imorgon med en klick epoxi för att låsa fast sladden innan jag provar om dioden lyser som tänkt. Det gjorde den innan "pilleriet" började.
 
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Åke Silén Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mer
3 månader 6 dagar sedan #3624 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Riva från Amati Italian runabout
Sladdens kardeler har limmats fast i lanternans gods. Kontakten verkar bra då mätningen inte visade något motstånd. Jag var dock för generös med limmet (lade på för mycket) vilket gjorde att limmet inte hade torkat efter ca 20 timmar. Jag tog till varmluftspistolen och fick det att torka på någon halvtimme. Vet ej hur hårt sladden sitter. Limmet behöver kanske torka ett antal timmar till. Läser man noga på förpackningen skall det användas i tunna strängar. Principen är att limmer innehåller silverparticklar och när limmet torkar (krymper) kommer partiklarna i kontakt med varandra och kontakt uppstår. Dessa mycket små lysdioder är mycket svåra att löda (kan bara hållas fast på långsidan) så jag kanske ersätter lödkolven med lim på båda polerna.
 
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Åke Silén Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mer
3 månader 1 vecka sedan #3621 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Riva från Amati Italian runabout
Efter 19 dagar hamnade min beställning på konduktivt lim i vår brevlåda. Det kom som sprutor och sprutspetsar, 8 st var bipackdade. Klart jag var tvungen är prova så jag tog en sladd med skalad ända och lade mot fördäckslanternans gods och tryckte dit en liten klick från en spruta. Nu är det till att vänta 10 timmar för att se om en hållbar kontakt uppståt. (Det gick att skynda på om man höjde temperaturen). Återkommer snart med resultatet.
 
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.106 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte onsdag 2 november

Vid spontansnacket bläddrade vi nostalgiskt i 2003 års 892 sidor tjocka Graupnerkatalog, medlemmen Göran delade med sig av sin 0,05mm tjocka (tunna!) rostfria tråd, och Hasse hade med sig två olika vattenjetaggregat och sin Condor 9.

En snabbfärja som illustration till kvällens föredrag av Ralph Axelsson: "Från nörderi till rederi" - hur tonårsintresset för tidtabeller ledde till pionjären Seat24, snabbfärjan Gotlandsbåten och numera snabbfärjerederi i Medelhavet.


Månadsmöte onsdag 5 oktober

Under spontansnacket kikade vi på elastisk supertunn riggtråd och små dioder och diodarmaturer från tyska Viessmann.

Lasse B höll ett intressant föredrag om Jacques Costeau och hans forskningsfartyg Calypso. Costeau var först i världen med att filma under vattnet, och hans nydanande filmer fick flera oscarspris. 

 

Sjöhistoriska Muséets Modellhelg 3-4 september

Utställning och körning i bassäng, många besökare som såg oss i Kungsträdgården dök upp för att få provköra! En ny publik alltså, jättekul!

Lördagens kyla och tjejmil till trots hade vi en strid ström av besökare, frågor och ivriga provapåkaptener, samt egen manövrering i den vackert vägfärjegula bassängen! Söndagen bjöd på sol och värme, och även då gott om besökare. Trevligt att vi och museet är i gång igen!

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg