Riva från Amati Italian runabout

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
2 år 7 månader sedan - 2 år 7 månader sedan #3416 av Åke Silén
Riva från Amati Italian runabout skapades av Åke Silén
Det har kliat i fingrarna att bygga något och beställd Riva har nu anlänt. När kartongen var avklädd och locket avlyft så visade det sig en väl packad laserskuren byggsats. Massor med delar och ritningar. Får nog fundera på att skaffa större lokaler. Ritningarna är 5 st i skala 1:1 plus en lång förteckning över ingående komponenter. Tanken var att denna modell skulle var min sysselsättning i vinter men jag kunde inte behärska mig utan började genast bygga och plocka fram delarna och sätta ihop (utan lim). Det blev mycket rangligt så den främre delen fick lim som torkade under natten. Detta är en mycket bra byggsats men det gäller att hela tiden verkligen noggrant kolla av mot ritning och bygghandledning så att rätt del kommer på rätt plats 8som vanligt). Virket (plywood) i spanten är hårt så hårt att borren orsakade rökutveckling. Jag har borrat ett antal hål för att kunna dra ledningar till lanternor, strålkastare, robot och elektronik i bla spanten. På nätet finns många filmer om hur man bygger en Riva. Dessa är dock ibland att se upp med! Jag har redan avslöjat, att i alla fall en av filmerna, limmas ett spant felvänt i förhållande till bygganvisningen (som är rätt). Från tid till annan kommer jag att visa lite bilder hur långt jag kommit med bygget under denna rubrik. 

Tanken var att testköra trimaranens vindflöjel de senaste två dagarna men vädergudarna tyckte annorlunda - sol och vindstilla eller i varje fall mycket svag vind. Nåja med hösten kommer vinden igång igen.  
 
Last edit: 2 år 7 månader sedan by Åke Silén.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.259 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 3 april

Den här kvällen hade vi med oss pågående projekt där vi beskrev vilka vedermödor vi genomlider under byggets gång. Fyrskeppp med knapphändigt ritningsunderlag, Edda Flora med miniatyrets, Gotland med jobbiga formöverångar, Arbetsbåt med klurig klaffstyrning, Loffes båt i Göta Kanal med pyttedrev i 0.3-modul. Segelbåt dock utan kända vedermödor :-)

Åsså en braåhalåda vars prylar hittade nya ägare.

Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg