Forum

Beroende på hur aktiv du vill vara i skalabåtklubbens forum kan du välja en av tre behörighetsnivåer:

- Klubbmedlem
- Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem
- Besökare som endast vill läsa

Klubbmedlem

För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som fullvärdig klubbmedlem >

Bli medlem >


Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem

För att göra egna inlägg och vara aktiv i diskussioner behöver du vara "Registrerad forumanvändare". 

Denna registrering ger dig tillgång till tex byggloggar och byggteknik, men inte till klubbens interna forum. För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som "Registrerad forumanvändare" >

Bli registrerad forumanvändare >  


Besökare som endast vill läsa

Du som varken är medlem eller registrerad forumanvändare kan endast läsa i vårt forum, tex byggloggar och byggteknik. Du kan inte bemöta andras inlägg, inte heller skapa egna ämnestrådar. I fall du önskar komma i kontakt med en specifik medlem, använd kontaktformuläret:

Kontakta klubben >

 

Riva från Amati Italian runabout

  • Åke Silén
  • Åke Silén Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mer
2 månader 1 vecka sedan - 2 månader 1 vecka sedan #3642 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Riva från Amati Italian runabout
Nåt fel är det som gör att min Imac inte kan öppna för textinskrivning på forumet. Nu skriver jag på 13 år gammal Macbook som jag normalt använder för programmering (minst sagt lite slö). Nu så har den sista pusselbiten kommit på plats. Loggan på vimpeln. Kanske inte riktigt i klass med vad Hasse A. kan åstadkomma men den är gjord på samma sätt bortsett från originalet för loggan. Jag har fotat en logga, läst in den i datorn, försökt göra den bättre, anpassat storleken och skrivit ut den på en etikett med en laserskrivare varefter den blivit sprejad med klarlack. På lite avstånd ser det OK ut.

Rivan är nu klar för sjösättning när vädret blir bättre. Hösten är en lurig tid. Behöver lugnt vatten (vilket är det svåraste) och inte alltför kallt. Vi får se - kanske bäst att vänta till de milda vårvindarna (svaga tack). Det är besvärligt här då tillgängligt vatten gränsar till det "stora" havet Östersjön.

Bilagor:
Last edit: 2 månader 1 vecka sedan by Åke Silén. Orsak: fel i texten

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Åke Silén Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mer
2 månader 2 veckor sedan #3637 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Riva från Amati Italian runabout
Efter ett år med mycket trevligt och kul byggande har nu Rivan blivit klar för sjösättning (nästan). Fördäck har fått sin fungerande lanterna och övriga detaljer. 3D-skrivaren har flitat på och Rivan har fått två utskrivna stöd (ca 6.5 timme/st) sammanhållna av 5 mms mässingsrör. Nu väntar GPS test och räckviddstest utomhus. Alla ljuspunkter syns fungera. Märkligt nog så syns fördäckslanternan lysa rött resp grön starkt men klart. Mobilen tycker dock inte riktigt att detta ljus lämpar sig för avfotografering. I mitten sitter en tunn mässingsplåt. Ser man på ljusbilden tycks den inte riktigt sitta i mitten - märkligt. Under sommaren var det många (alltför många) varma, heta och mycket stilla dagar. Inget regn på månader. Nu däremot har det kommit några regnskurar och vips så började gräset växa t o m ogräset som sakta vissnade bort i torkan. Flera timmar på gräsklipparen har nu avverkats och imorgon väntas regn och blåst. Enligt prognosen skall det fortsätta så en tid framöver. Nu väntar förutom sjösättning och testkörningar när vädret tillåter, städning på varvet och funderingar på vad som skall hända/byggas härnäst.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Åke Silén Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mer
2 månader 3 veckor sedan #3635 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Riva från Amati Italian runabout
Idag är det glada miner. Hittade en ny processor i elektroniklådan som kunde ersätta den som dött. Jag har ändrat om sladdarna, flyttat strömmen till motorerna och lött om alla jordkablar. Nogsamt gått igenom många misstänkta kablar och mätt motståndet. Skruvat åt alla sladdar som sitter i skruvplintar. Efter strömsättning av elektroniken visade det sig att allt fungerade som det skulle. Startade radion och kunde till min glädje konstatera att allt fungerade även när motorerna gick för fullt framåt och bakåt. Jag har även kopplat bort en liten fiffig elektronikkrets som kontinuerligt mäter spänningen och strömstyrkan. Båda kunde sparas på ett SD-kort vilket var till nytta när jag i efterskott ville kontrollera vad som dragit ström. Problemet med kretsen är att den tål ej mer än 14 A. Två 550 motorer (+ lyse + elektronik) kan nog lätt dra 7 A /st framförallt om jag kör in i sjögräs eller motsv. Problemet kan kanske senare lösas med någon form av shunt? Undrar om det var den som spökade? Känner inte för fler analyser. Nu skall jag ta tag i fördäckslanternan och bygga ett stöd till modellen. Behovet framkom när jag skulle testa motorerna. Propellrarna kan inte snurra när modellen vilar på roderbladen (som den har gjort de senaste månaderna).

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Åke Silén Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mer
2 månader 3 veckor sedan #3633 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Riva från Amati Italian runabout
Nu är det mörker och elände. Vid provkörning så visade det sig att motorerna störde (trots stort störskydd) ut mikroprocessorerna så till den milda grad att åtminstone en numera kan anses död. Nya mikroprocessorer och optokopplare är beställda. En optokopplare är en krets där strömmen överförs optiskt (genom en fotodiod som lyser på en fototransistor). Vet inte riktigt var störningen kommer in men kretsarna ligger av utrymmesskäl mycket nära varandra. Optokopplare kan lösa denna typ av problem - sägs det. Får kanske tänka om vad det gäller placeringen. 
Det ända positiva från försöket var att motorerna och styrningen fungerade som de skulle. Grejerna kommer dock inte förrän om dryga 14 dagar så nu finns det tid att fokusera på fördäckslanternan.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Åke Silén Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mer
2 månader 3 veckor sedan #3631 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Riva från Amati Italian runabout
Nu pågår kontroll av modellens olika funktioner. Många olika sladdar skall få plats och och kontrolleras.Kanske många undrade vad jag skall med all denna elektronik till. Jag har gjort en liten sammanställning över de funktioner som de olika processorerna utför. Nu är ett neutralfilter i antågande som skall försöka dämpa de något för kraftiga lysdioderna.Hoppas kunna sätta OK på elektroniken, motorer och roder endera dagen. 

This browser does not support PDFs. Please download the PDF to view it: Download PDF

Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Åke Silén Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mer
2 månader 4 veckor sedan #3630 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Riva från Amati Italian runabout
Lanternan får vila ett tag. I stället har jag börjat försöka komma igång med programmeringen igen. Tanken är att processorn längst till höger som läser in data från GPS ´en skall föra över GPS data till processorn i mitten för att där behandlas som att lagras och utgöra underlag för att ge styinfo till roder och motor.Tyvärr blir det bara nollor då varvet är inhyst i en husvagn som utgör ett gott skydd för satellitsignaler.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.110 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte onsdag 2 november

Vid spontansnacket bläddrade vi nostalgiskt i 2003 års 892 sidor tjocka Graupnerkatalog, medlemmen Göran delade med sig av sin 0,05mm tjocka (tunna!) rostfria tråd, och Hasse hade med sig två olika vattenjetaggregat och sin Condor 9.

En snabbfärja som illustration till kvällens föredrag av Ralph Axelsson: "Från nörderi till rederi" - hur tonårsintresset för tidtabeller ledde till pionjären Seat24, snabbfärjan Gotlandsbåten och numera snabbfärjerederi i Medelhavet.


Månadsmöte onsdag 5 oktober

Under spontansnacket kikade vi på elastisk supertunn riggtråd och små dioder och diodarmaturer från tyska Viessmann.

Lasse B höll ett intressant föredrag om Jacques Costeau och hans forskningsfartyg Calypso. Costeau var först i världen med att filma under vattnet, och hans nydanande filmer fick flera oscarspris. 

 

Sjöhistoriska Muséets Modellhelg 3-4 september

Utställning och körning i bassäng, många besökare som såg oss i Kungsträdgården dök upp för att få provköra! En ny publik alltså, jättekul!

Lördagens kyla och tjejmil till trots hade vi en strid ström av besökare, frågor och ivriga provapåkaptener, samt egen manövrering i den vackert vägfärjegula bassängen! Söndagen bjöd på sol och värme, och även då gott om besökare. Trevligt att vi och museet är i gång igen!

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg