Forum

Beroende på hur aktiv du vill vara i skalabåtklubbens forum kan du välja en av tre behörighetsnivåer:

- Klubbmedlem
- Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem
- Besökare som endast vill läsa

Klubbmedlem

För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som fullvärdig klubbmedlem >

Bli medlem >


Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem

För att göra egna inlägg och vara aktiv i diskussioner behöver du vara "Registrerad forumanvändare". 

Denna registrering ger dig tillgång till tex byggloggar och byggteknik, men inte till klubbens interna forum. För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som "Registrerad forumanvändare" >

Bli registrerad forumanvändare >  


Besökare som endast vill läsa

Du som varken är medlem eller registrerad forumanvändare kan endast läsa i vårt forum, tex byggloggar och byggteknik. Du kan inte bemöta andras inlägg, inte heller skapa egna ämnestrådar. I fall du önskar komma i kontakt med en specifik medlem, använd kontaktformuläret:

Kontakta klubben >

 

HMS Inflexible

Mer
1 år 9 månader sedan #3215 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet HMS Inflexible
Hej

Du har en redig utmaning framför dig med mycket pyssel. Ge inte upp - i klubben finns många erfarna som kan komma med råd om du kör fast. Focusera inte på att du bör vara färdig om kanske 1-2 år. Bygget tar den tid det tar. Mitt bästa råd nu är lycka till. Det skall bli kul att följa dina framgångar

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Mats Pettersson
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • New Member
  • New Member
Mer
1 år 9 månader sedan #3214 av Mats Pettersson
Svar från Mats Pettersson i ämnet HMS Inflexible
Skala 1/96.
Tack för tipset med stöd. Det ska jag ordna. Jag läste på med ganska mycket epoxi och glasfiberspackel i genomföringen för att styva upp konstruktionen.
Jag har sett på "riktiga" båtar vad en obalanserad kardan kan ställa till med.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Anders Eriksson
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
Mer
1 år 9 månader sedan #3213 av Anders Eriksson
Svar från Anders Eriksson i ämnet HMS Inflexible
Hej
ska bli spännande att följa bygget. Det ser fint ut. Vilken skala är det?
En fundering angående drivningen och propelleraxlarna. När jag använt kardankopplingar har jag fått vibrationer ibland. Jag föreslår att du stöttar axelhylsan nära kopplingarna med ett par balsaklossar eller liknande. Det skulle minska risken för vibrationer och är enklare att göra nu än när det sitter en massa annat i vägen.
Många i klubben använder kopplingar där en bit plastslang får förmedla kraften.

Anders

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Mats Pettersson
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • New Member
  • New Member
Mer
1 år 9 månader sedan #3212 av Mats Pettersson
HMS Inflexible skapades av Mats Pettersson
Så nu tänkte jag börja om min introduktion av skalbåtar.  En del erfarenhet av att bygga modeller i plast av segelbåtar och flygplan har jag, men inget av radiostyrt. Marinhistoria har alltid intreserat mig och som modellbygge särskilt krigsfartyg. Efter en del velande och letande föll valet på den perfekta nybörjarbåten, HMS Inflexible i en byggsats från Deans Marine. Tidplan ca 1 år.
Nu ett halvår efter start är nog tidplanen 2 år.
Första problemet jag haft är att färgen släppte från skrovet och jag fått måla om några gånger. Nu verkar i alla fall färgen sitta. Jag använder grundfärg från Tamaya ( grå spray primer) och modell färg från Humbrol. 
Nu funderar jag mest över hur jag ska få till träfärgen i livbåtarna. Förslagen från Deans ser inte så kul ut. Jag fick några förslag på hur elmotorn ska kopplas. De har jag inte hunnit prova, men tack för tipsen. Tids nog hinner jag med.
Annat som nog dyker upp snart är hur man ska tänka kring belysning och lanternor.

Här är lite bilder på bygget.

      Så nu tänkte jag börja om min introduktion av skalbåtar.  En del erfarenhet av att bygga modeller i plast av segelbåtar och flygplan har jag, men inget av radiostyrt. Marinhistoria har alltid intreserat mig och som modellbygge särskilt krigsfartyg. Efter en del velande och letande föll valet på den perfekta nybörjarbåten, HMS Inflexible i en byggsats från Deans Marine. Tidplan ca 1 år.
Nu ett halvår efter start är nog tidplanen 2 år.
Första problemet jag haft är att färgen släppte från skrovet och jag fått måla om några gånger. Nu verkar i alla fall färgen sitta. Jag använder grundfärg från Tamaya ( grå spray primer) och modell färg från Humbrol. 
Nu funderar jag mest över hur jag ska få till träfärgen i livbåtarna. Förslagen från Deans ser inte så kul ut. Jag fick några förslag på hur elmotorn ska kopplas. De har jag inte hunnit prova, men tack för tipsen. Tids nog hinner jag med.
Annat som nog dyker upp snart är hur man ska tänka kring belysning och lanternor.

Här är lite bilder på bygget.

     
  
 
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.299 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte onsdag 2 november

Vid spontansnacket bläddrade vi nostalgiskt i 2003 års 892 sidor tjocka Graupnerkatalog, medlemmen Göran delade med sig av sin 0,05mm tjocka (tunna!) rostfria tråd, och Hasse hade med sig två olika vattenjetaggregat och sin Condor 9.

En snabbfärja som illustration till kvällens föredrag av Ralph Axelsson: "Från nörderi till rederi" - hur tonårsintresset för tidtabeller ledde till pionjären Seat24, snabbfärjan Gotlandsbåten och numera snabbfärjerederi i Medelhavet.


Månadsmöte onsdag 5 oktober

Under spontansnacket kikade vi på elastisk supertunn riggtråd och små dioder och diodarmaturer från tyska Viessmann.

Lasse B höll ett intressant föredrag om Jacques Costeau och hans forskningsfartyg Calypso. Costeau var först i världen med att filma under vattnet, och hans nydanande filmer fick flera oscarspris. 

 

Sjöhistoriska Muséets Modellhelg 3-4 september

Utställning och körning i bassäng, många besökare som såg oss i Kungsträdgården dök upp för att få provköra! En ny publik alltså, jättekul!

Lördagens kyla och tjejmil till trots hade vi en strid ström av besökare, frågor och ivriga provapåkaptener, samt egen manövrering i den vackert vägfärjegula bassängen! Söndagen bjöd på sol och värme, och även då gott om besökare. Trevligt att vi och museet är i gång igen!

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg