Forum

Beroende på hur aktiv du vill vara i skalabåtklubbens forum kan du välja en av tre behörighetsnivåer:

- Klubbmedlem
- Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem
- Besökare som endast vill läsa

Klubbmedlem

För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som fullvärdig klubbmedlem >

Bli medlem >


Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem

För att göra egna inlägg och vara aktiv i diskussioner behöver du vara "Registrerad forumanvändare". 

Denna registrering ger dig tillgång till tex byggloggar och byggteknik, men inte till klubbens interna forum. För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som "Registrerad forumanvändare" >

Bli registrerad forumanvändare >  


Besökare som endast vill läsa

Du som varken är medlem eller registrerad forumanvändare kan endast läsa i vårt forum, tex byggloggar och byggteknik. Du kan inte bemöta andras inlägg, inte heller skapa egna ämnestrådar. I fall du önskar komma i kontakt med en specifik medlem, använd kontaktformuläret:

Kontakta klubben >

 

HMS Inflexible

  • Mats Pettersson
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • New Member
  • New Member
Mer
6 månader 3 dagar sedan #3590 av Mats Pettersson
Svar från Mats Pettersson i ämnet HMS Inflexible
Tack för hjälpen. Den delen kände jag inte alls igen som en del av en kardan. Bilder nedan visar hur axel, propeller och kardan ser ut med mer normala muttrar. Som synes blir det ett glapp på några mm som jag fyller ut med plastbrickor enligt ditt förslag.
Lämpligt blir väl att man låter propellern hamna så nära hylsan som möjligt. Endast en bricka där. Övriga brickor hamnar i maskinrummet. På bilden syns en axelända i maskinrummet med kardan och en utan. Min tanke var att förbinda propelleraxeln mot motorn med en kardan. Jag såg ditt inlägg om slang i stället. Det kanske är en tanke det med.
Angående fett så står det uttryckligen i "manualen" till axeln att den inte behöver smörjas och att det finns en risk att skada läpptätningar och lager om man tar ut axeln. Eller menade du att man ska lägga fett mellan nylonbrickan och axelhylsan?     
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
6 månader 3 dagar sedan #3589 av Olle Hjortsberg
Svar från Olle Hjortsberg i ämnet HMS Inflexible
Den klumpiga muttern är ena halvan av en kardankoppling som ska sitta mellan motorn och propaxeln.
Propeller gängar du på och låser med en kontramutter och gärna lite låsvätska. Mellan muttern och skrovet sätter du en tunn delrinbricka. För att ordna "glappet" på axeln monterar du en stoppring mot axelhylsan med en delrinbricka och justerar så att det inte är något glapp och axeln går lätt. Glöm inte fettet i hylsan. Montera sen en komplett koppling på axeländen.
Du kan köpa de delar som fattas hos mbs-rcmodels.se . Sök på båtar-båttillbehör.
Istället för att ha kardankopplingen av plast kan du ersätta den med en silikonslag 6x12mm ca 30 mm. Limma fast med Ca-lim.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Mats Pettersson
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • New Member
  • New Member
Mer
6 månader 5 dagar sedan #3587 av Mats Pettersson
Svar från Mats Pettersson i ämnet HMS Inflexible
Så nu kom propellrarna på. Jag har använt Raboesch axel 301 men blev lite fundersam. Den ogängade delen av axeln var betydligt längre än axelhylsan vilket resulterade i ett 5mm rörelsen för axeln. Det följde med en lite klumpigare mutter som tightade axeln bättre, men det ser lite klumpigt ut.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Mats Pettersson
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • New Member
  • New Member
Mer
6 månader 2 veckor sedan #3586 av Mats Pettersson
Svar från Mats Pettersson i ämnet HMS Inflexible
Så, nu efter lite flyttkaos har min båt fått ett nytt varv och produktionen är igång igen. Mer stöd åt propelleraxlarna är ordnat enligt rekommendationer nedan och överbyggnaden har påbörjats. 
Jag tänkte nu börja förbereda för lite belysning. Har ni några bra tips om vart man köper lanternor och bra belysningar i övrigt så är jag tacksam.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
1 år 8 månader sedan #3256 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet HMS Inflexible

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Mats Pettersson
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • New Member
  • New Member
Mer
1 år 8 månader sedan #3255 av Mats Pettersson
Svar från Mats Pettersson i ämnet HMS Inflexible
Nog är det en utmaning och det är resan som är det roliga. Och sedan går det att förbättra och utveckla.
Nu släppte jag skrovet lite och började med lite delar. Bifogar bilder på två st torpedbåtar och ett kanontorn. 
ag behöver fyra riktigt små propellrar till torpedbåtarna. Är det någon som har ett förslag på vart man hittar sådana. 
 
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.138 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte onsdag 2 november

Vid spontansnacket bläddrade vi nostalgiskt i 2003 års 892 sidor tjocka Graupnerkatalog, medlemmen Göran delade med sig av sin 0,05mm tjocka (tunna!) rostfria tråd, och Hasse hade med sig två olika vattenjetaggregat och sin Condor 9.

En snabbfärja som illustration till kvällens föredrag av Ralph Axelsson: "Från nörderi till rederi" - hur tonårsintresset för tidtabeller ledde till pionjären Seat24, snabbfärjan Gotlandsbåten och numera snabbfärjerederi i Medelhavet.


Månadsmöte onsdag 5 oktober

Under spontansnacket kikade vi på elastisk supertunn riggtråd och små dioder och diodarmaturer från tyska Viessmann.

Lasse B höll ett intressant föredrag om Jacques Costeau och hans forskningsfartyg Calypso. Costeau var först i världen med att filma under vattnet, och hans nydanande filmer fick flera oscarspris. 

 

Sjöhistoriska Muséets Modellhelg 3-4 september

Utställning och körning i bassäng, många besökare som såg oss i Kungsträdgården dök upp för att få provköra! En ny publik alltså, jättekul!

Lördagens kyla och tjejmil till trots hade vi en strid ström av besökare, frågor och ivriga provapåkaptener, samt egen manövrering i den vackert vägfärjegula bassängen! Söndagen bjöd på sol och värme, och även då gott om besökare. Trevligt att vi och museet är i gång igen!

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg