Forum

Beroende på hur aktiv du vill vara i skalabåtklubbens forum kan du välja en av tre behörighetsnivåer:

- Klubbmedlem
- Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem
- Besökare som endast vill läsa

Klubbmedlem

För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som fullvärdig klubbmedlem >

Bli medlem >


Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem

För att göra egna inlägg och vara aktiv i diskussioner behöver du vara "Registrerad forumanvändare". 

Denna registrering ger dig tillgång till tex byggloggar och byggteknik, men inte till klubbens interna forum. För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som "Registrerad forumanvändare" >

Bli registrerad forumanvändare >  


Besökare som endast vill läsa

Du som varken är medlem eller registrerad forumanvändare kan endast läsa i vårt forum, tex byggloggar och byggteknik. Du kan inte bemöta andras inlägg, inte heller skapa egna ämnestrådar. I fall du önskar komma i kontakt med en specifik medlem, använd kontaktformuläret:

Kontakta klubben >

 

Storskär (Strängnäs Express)

  • Johan von Matern
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
Mer
1 år 10 månader sedan - 1 år 10 månader sedan #3155 av Johan von Matern
Svar från Johan von Matern i ämnet Storskär (Strängnäs Express)
Nu har leveransen från Hobby-lobby kommit - köpet funkade utan några som helst problem. Skönt!

Jag har haft problem att hitta passande nät (övre däck) och har surfat runt en hel del. Till slut sprang jag på den här shoppen som har nät med (som det verkar) helt perfekta maskor.
modelshop.co.uk/Shop/Item/Aluminium-mesh...es-per-250mm/ITM7991

Nu har jag några dokumentationsproblem som jag hoppas nån av er kan bidra med lösning.
1. Rodret - Jag har fått intryck av att nuvarande roder INTE har originaldesign längre. Det finns lite bilder på båten i docka, men inga som visar rodrets form idag.
2. Styrmaskin - Jag har bara suddiga/mörka bilder på styrmaskin tagna på avstånd.
3. Taket - Hur ser takets layout ut och utrustningens proportioner? Jag har förutom originalritningar hittat några högupplösta detaljbilder och några suddiga flygfoton.

Snälla, är det nån av er som har ritningar eller vettiga foton på dessa delar?
Bilagor:
Last edit: 1 år 10 månader sedan by Johan von Matern.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Johan von Matern
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
Mer
1 år 10 månader sedan - 1 år 10 månader sedan #3154 av Johan von Matern
Svar från Johan von Matern i ämnet Storskär (Strängnäs Express)
Fördäck ock tak:
Gjutform till fördäck tillverkades först i design med 1mm godstjocklek och ett antal förstyvningsribbor på 7x1mm.
Gjutformen fick dock kasseras eftersom den bucklades tämligen omgående av inbyggda spänningar i printningen.
Nytt försök gjordes med gjutformens tjocklek ökad till 10mm. Vid utskriften valde jag så tunna väggar som möjligt, dvs 1 lagers sidotjocklek och infill satte jag till ca 10%. Totalvikten för de två olika utskrifterna blev närmast identisk, skillnaden i stabilitet blev dock gigantisk. Andra försöket blev MYCKET stadigare.


Ytan fick en lätt touch med sandpapper innan jag lade på vax+släppmedel. Däcket plastades först med 2 lager 200g väv, vilket visades sig vara aningen för lite för att däcket skulle bli stabilt. Så jag lade på lite extra efteråt.
Taket printades i tre sektioner enligt samma metod. För att spara vikt/printtid testade jag nu en setting som gör infill på vartannat lager, det kändes som om styvheten på slutresultatet vart OK ändå. Delarna skarvades ihop med 2mm cykelekrar på samma sätt som skrovformen. Varje sektion hade en bygghöjd på ca 20cm, vilket verkar vara i högsta laget för att få bra finish med endast 10mm godstjocklek. Jag fick sandpappra lite extra och lägga på lite biltema 2k spackel för att få bra finish.
Bilagor:
Last edit: 1 år 10 månader sedan by Johan von Matern.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Johan von Matern
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
Mer
1 år 10 månader sedan #3153 av Johan von Matern
Svar från Johan von Matern i ämnet Storskär (Strängnäs Express)
Båten skall förberedas för radiostyrning. Eftersom utbudet på billiga borstreglage är klent så kommer jag försöka med borstlös drift.
Framdrivningen blir 750kv för motorn och 4blad/40mm på propellern. Förhoppningsvis blir det inte för häftigt.
Propellervalet var ganska enkelt. Jag valde den propeller i Raboesch sortiment som var mest lik till storlek och modell. Pitch har jag ingen aning om.
Val av inköpsställe var dock inte lika enkelt. Tidigare har jag handlat en del hos "The Model Dockyard", den shoppen har dock precis lagt ner verksamheten. Istället provar jag nu den här shoppen för första gången:
www.hobby-lobby-modellbau.com/onlineshop...cat/c2_Fittings.html
Priserna verkar bra, men betalningsalternativ och mailkontakt är usel. Jag hoppas de sköter leveransen bra så jag inte är lurad(jag har sett kommentarer på forum och de påstås vara seriösa).

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Johan von Matern
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
Mer
1 år 10 månader sedan - 1 år 10 månader sedan #3152 av Johan von Matern
Svar från Johan von Matern i ämnet Storskär (Strängnäs Express)
...sen börjar plastningen.
Först sprutar jag billack och sprutspackel för att få ett ytskikt. Halvorna plastas en och en med glas+epoxi. Jag har varit ganska offensiv och försökt få in så mycket geometrier som möjligt i formarna, väl medveten om att jag eventuellt måste skrota dem när jag försöker få ur skrovet. Plastningen blir en riktig maratoninsats med alla skrymslen och veck. Jag fattar beslut att vakuumsuga lamineringen för att se till att väven trycks ner så mycket som möjligt. Efter det härdat hyffsat plastar jag ihop halvorna till ett komplett skrov.
Efter mycket möda får jag loss skrovet, jag måste dock skrota ett av formelementen till aktern, det sitter så hårt fast att jag riskerar skada skrovet.


95% av skrovet är bra, men på en del ställen är det ytdefekter.
Jag tillverkar små formsegment för att åtgärda dessa.

Här får jag en del insikter: Det verkar som om det är mellan vax och släppmedel som det släpper när man tar bort skrovet och vaxet är den del som är viktigast. Det går till och med att gjuta direkt i PLA:n (utan spackel) om man använder rejält med vax. Flera generösa lager vax som bearbetas in i PLA:n med pensel och därefter släppmedel till dess ytan är blank. Här får man förstås göra en avvägning på hur mycket finisharbete man vill lägga ner på form och hur mycket man vill lägga ner på det gjutna. Är det bara en funktionsyta så behövs det alltså inget spackel alls.
Bilagor:
Last edit: 1 år 10 månader sedan by Johan von Matern.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Johan von Matern
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
Mer
1 år 10 månader sedan #3151 av Johan von Matern
Svar från Johan von Matern i ämnet Storskär (Strängnäs Express)
Skrovgjutformen delas upp i 8 delar och printas i PLA.


För att kunna linjera upp bitarna har jag caddat in ett antal 7mm och 2mm hål. De grövre för blompinnar och de klenare för gamla cykelekrar. Så här i efterhand borde jag bara ha kört med 2mm hål, det var dessa som fungerade smidigast.
Formdelarna limmades ihop med CA. Efter sandpappring täckte jag ytorna med 2K sprutspackel.

Ytorna penslades med formvax och släppmedel.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Johan von Matern
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
Mer
1 år 10 månader sedan #3150 av Johan von Matern
Svar från Johan von Matern i ämnet Storskär (Strängnäs Express)
En av de första delarna jag ville testa att tillverka var stockankaret, jag bedömde det som ett riskmoment.Upplägg: printa halvor i PLA, gör sen gjutform i gips och gjut i tenn.Som inspiration fick ett lite större modellankare tjäna. Det modellerades upp i cad och skalades om till lämplig storlek. (CADmodell grabcad.com/library/kedge-anchor-1) Två modeller printades ut och spacklades så att gipsformar kunde tillverkas.Förhoppningen var att alla delar skulle kunna tillverkas i gipsformen, tyvärr blev det bara huvuddelen av ankaret som fyllde formen ordentligt, de andra delarna var för små. Stocken tillverkades av koppartråd och lite lödtenn.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.109 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte onsdag 2 november

Vid spontansnacket bläddrade vi nostalgiskt i 2003 års 892 sidor tjocka Graupnerkatalog, medlemmen Göran delade med sig av sin 0,05mm tjocka (tunna!) rostfria tråd, och Hasse hade med sig två olika vattenjetaggregat och sin Condor 9.

En snabbfärja som illustration till kvällens föredrag av Ralph Axelsson: "Från nörderi till rederi" - hur tonårsintresset för tidtabeller ledde till pionjären Seat24, snabbfärjan Gotlandsbåten och numera snabbfärjerederi i Medelhavet.


Månadsmöte onsdag 5 oktober

Under spontansnacket kikade vi på elastisk supertunn riggtråd och små dioder och diodarmaturer från tyska Viessmann.

Lasse B höll ett intressant föredrag om Jacques Costeau och hans forskningsfartyg Calypso. Costeau var först i världen med att filma under vattnet, och hans nydanande filmer fick flera oscarspris. 

 

Sjöhistoriska Muséets Modellhelg 3-4 september

Utställning och körning i bassäng, många besökare som såg oss i Kungsträdgården dök upp för att få provköra! En ny publik alltså, jättekul!

Lördagens kyla och tjejmil till trots hade vi en strid ström av besökare, frågor och ivriga provapåkaptener, samt egen manövrering i den vackert vägfärjegula bassängen! Söndagen bjöd på sol och värme, och även då gott om besökare. Trevligt att vi och museet är i gång igen!

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg