Storskär (Strängnäs Express)

  • Johan von Matern
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Mer
3 år 6 månader sedan - 3 år 6 månader sedan #3152 av Johan von Matern
Svar från Johan von Matern i ämnet Storskär (Strängnäs Express)
...sen börjar plastningen.
Först sprutar jag billack och sprutspackel för att få ett ytskikt. Halvorna plastas en och en med glas+epoxi. Jag har varit ganska offensiv och försökt få in så mycket geometrier som möjligt i formarna, väl medveten om att jag eventuellt måste skrota dem när jag försöker få ur skrovet. Plastningen blir en riktig maratoninsats med alla skrymslen och veck. Jag fattar beslut att vakuumsuga lamineringen för att se till att väven trycks ner så mycket som möjligt. Efter det härdat hyffsat plastar jag ihop halvorna till ett komplett skrov.
Efter mycket möda får jag loss skrovet, jag måste dock skrota ett av formelementen till aktern, det sitter så hårt fast att jag riskerar skada skrovet.


95% av skrovet är bra, men på en del ställen är det ytdefekter.
Jag tillverkar små formsegment för att åtgärda dessa.

Här får jag en del insikter: Det verkar som om det är mellan vax och släppmedel som det släpper när man tar bort skrovet och vaxet är den del som är viktigast. Det går till och med att gjuta direkt i PLA:n (utan spackel) om man använder rejält med vax. Flera generösa lager vax som bearbetas in i PLA:n med pensel och därefter släppmedel till dess ytan är blank. Här får man förstås göra en avvägning på hur mycket finisharbete man vill lägga ner på form och hur mycket man vill lägga ner på det gjutna. Är det bara en funktionsyta så behövs det alltså inget spackel alls.
Last edit: 3 år 6 månader sedan by Johan von Matern.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Johan von Matern
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Mer
3 år 6 månader sedan #3151 av Johan von Matern
Svar från Johan von Matern i ämnet Storskär (Strängnäs Express)
Skrovgjutformen delas upp i 8 delar och printas i PLA.


För att kunna linjera upp bitarna har jag caddat in ett antal 7mm och 2mm hål. De grövre för blompinnar och de klenare för gamla cykelekrar. Så här i efterhand borde jag bara ha kört med 2mm hål, det var dessa som fungerade smidigast.
Formdelarna limmades ihop med CA. Efter sandpappring täckte jag ytorna med 2K sprutspackel.

Ytorna penslades med formvax och släppmedel.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Johan von Matern
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Mer
3 år 6 månader sedan #3150 av Johan von Matern
Svar från Johan von Matern i ämnet Storskär (Strängnäs Express)
En av de första delarna jag ville testa att tillverka var stockankaret, jag bedömde det som ett riskmoment.Upplägg: printa halvor i PLA, gör sen gjutform i gips och gjut i tenn.Som inspiration fick ett lite större modellankare tjäna. Det modellerades upp i cad och skalades om till lämplig storlek. (CADmodell grabcad.com/library/kedge-anchor-1 ) Två modeller printades ut och spacklades så att gipsformar kunde tillverkas.Förhoppningen var att alla delar skulle kunna tillverkas i gipsformen, tyvärr blev det bara huvuddelen av ankaret som fyllde formen ordentligt, de andra delarna var för små. Stocken tillverkades av koppartråd och lite lödtenn.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Johan von Matern
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Mer
3 år 6 månader sedan #3149 av Johan von Matern
Svar från Johan von Matern i ämnet Storskär (Strängnäs Express)
Jag har nu påbörjat mitt bygge och tänkte här dela med mig lite av lärdomarna från detta.
Båtens skala har jag satt till 1:50 vilket ger en total längd på 80cm, vilket känns som ganska lagom att ha som dekoration hemma.
Jag har nyligen köpte en 3Dskrivare (ENDER3 V2) och tänker nyttja den tekniken där så är lämpligt. Förhoppningen är att den skall leva i många många år, så jag vågar inte printa något vitalt i material som inom några år åldras och går sönder. Gjutform printas i PLA och sen plastas skrovet i glas+epoxi. Jag kommer med andra ord försöka använda skrivaren som hjälp i arbetet och inte direkt dess slutresultat.
Jag har tagit fram en cadmodell som successivt förbättras, allteftersom bygget fortlöper. Underlaget till modellen kommer från digitalt arkiv (sjöfartsmuseet) samt foton som finns tillgängliga på nätet.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Johan von Matern
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Mer
3 år 6 månader sedan #3148 av Johan von Matern
Storskär (Strängnäs Express) skapades av Johan von Matern
Hej, jag har påbörjat ett bygge av Storskär. Jag är sen länge aktiv på RCFLYG.SE där jag lagt upp byggtråd om bygget, men jag lägger nu upp en kopia här också med förhoppningen att kunna dela med mig av lärdomar och samtidigt förhoppningsvis kunna få en hel del tips och information av er!
Hälsn.
/Johan

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.300 sekunder

Hänt sedan sist

Hjälmare docka 6 juli

Trevlig träff i samband Kanalens Dag vid Hjälmare docka.


Frösundavik onsdag 26 juni

God uppslutning i en härlig sommarkväll.
Möjligen lite väl varmt, 29 grader i skuggan ... och hemmasjön ligger ju inte i skugga.

Ingen modell smälte dock! 

Nationaldag 6 juni på Millesgården 

Millesgården själva konstaterade att de aldrig haft så många besökare som denna nationaldag. Nyfikna frågor, vackert väder. Förutom 10 minuters regnstorm ... skalabåtväder!


Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg