Forum

Beroende på hur aktiv du vill vara i skalabåtklubbens forum kan du välja en av tre behörighetsnivåer:

- Klubbmedlem
- Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem
- Besökare som endast vill läsa

Klubbmedlem

För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som fullvärdig klubbmedlem >

Bli medlem >


Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem

För att göra egna inlägg och vara aktiv i diskussioner behöver du vara "Registrerad forumanvändare". 

Denna registrering ger dig tillgång till tex byggloggar och byggteknik, men inte till klubbens interna forum. För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som "Registrerad forumanvändare" >

Bli registrerad forumanvändare >  


Besökare som endast vill läsa

Du som varken är medlem eller registrerad forumanvändare kan endast läsa i vårt forum, tex byggloggar och byggteknik. Du kan inte bemöta andras inlägg, inte heller skapa egna ämnestrådar. I fall du önskar komma i kontakt med en specifik medlem, använd kontaktformuläret:

Kontakta klubben >

 

Storskär (Strängnäs Express)

  • Johan von Matern
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Mer
8 månader 2 veckor sedan #3737 av Johan von Matern
Svar från Johan von Matern i ämnet Storskär (Strängnäs Express)
Ca 2 år har passerat sen förra inlägget. Tyvärr fick jag maskinhaveri i verkstaden (och även lite tillökning i maskinparken), detta behövde lite kärlek och hade högre prioritet. Bygget tog en rejäl paus, men har sen dess fortsatt i sakta mak hemma trots att uppdateringar på forumet helt uteblivit.
För nån vecka sen fick jag äntligen tillfälle att följa med på en tur och passade då på att dokumentera mycket av båten. Besättningen var nyfiken på mitt modellbygge och fantastiskt tillmötesgående och gav mig åtkomst till en hel del ytor som inte är tillgängliga för passagerare. Supertack för detta!!!! Många av bilderna är uppladdade här: www.pinterest.se/johanvonmatern/ (jag kommer lite senare ladda upp ännu mer material här)
Besöket innebar tyvärr att jag identifierat flera avvikelser. Vissa låter jag vara kvar som de är, andra stör mig för mycket så dessa kommer jag åtgärda. Här är aktuell status.
 

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
3 år 1 månad sedan #3190 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Storskär (Strängnäs Express)
Har mailat dig nu

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Johan von Matern
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Mer
3 år 1 månad sedan - 3 år 1 månad sedan #3188 av Johan von Matern
Svar från Johan von Matern i ämnet Storskär (Strängnäs Express)
Kul! Jag har sett bilder ni lagt upp från ett av era evenemang där han visade upp modellen. Den är verkligen superläcker!!!

Facebook har jag inte skaffat, jag nås på: johan.von.matern@gmail com.

Edit: såg tipset om 4D först nu. Supertips, tack!!! Faktum är att jag faktiskt sprang på den butiken själv för några veckor sen, bara av en händelse. Paketet med nät ligger kvar hos tullen sen en hel vecka tillbaka, undras om detta är det nya normala förfarandet nu när britterna lämnat EU? Jag dubbelkollade med shoppen innan jag lade beställningen och nätet har helt perfekt maskstorlek för 1:50. Ibland har man tur!
Last edit: 3 år 1 månad sedan by Johan von Matern.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
3 år 1 månad sedan - 3 år 1 månad sedan #3186 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Storskär (Strängnäs Express)
Kontaktuppgifter: Jag kan messa eller skicka på messenger, skicka dina uppgifter via messenger vettja.
FB:  www.facebook.com/profile.php?id=100008529452482

Vet du om att Vladimirs modell finns i Stockholm? I alla fall en av dem, ifall Vladimir byggt flera.
En man i vår klubb, Harry Berlin, beställde o betalade för så där en tio år sen. Harry gick dock bort häromåret, men jag vet att hans efterlevande har kvar modellen.
Last edit: 3 år 1 månad sedan by Hans Annell.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Johan von Matern
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Mer
3 år 1 månad sedan - 3 år 1 månad sedan #3184 av Johan von Matern
Svar från Johan von Matern i ämnet Storskär (Strängnäs Express)
Absolut, det bygget är inspirerande att följa!
Själv har jag fastnat lite i caddandet. Jag vill säkerställa att eventuell inredning stämmer överens med det jag bygger så jag inte behöver riva och göra om. Bilderna som Vladimir Temnikov lagt upp på nätet ger en hel del indikation på båtens utförande. Jag har dessa, samt foton av originalet, som inspiration. Jag hoppas det inte kommer bli alltför fel.
(Jag har gjort kontaktförsök hos ansvarige hos Waxholmsbolaget för att se om det finns möjlighet att komma ombord och dokumentera, men ännu inte fått nån respons än. )

Edit:
Det vore fantastiskt om du har kontakter att förmedla.
Christian Rex verkar inte ha inkluderat nån styrmaskin i sin byggsats. Jag tycker det är lite synd eftersom det är en så karakteristisk detalj på akterdäck.
 
Last edit: 3 år 1 månad sedan by Johan von Matern.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
3 år 1 månad sedan #3183 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Storskär (Strängnäs Express)
Ett till svar!

1. Två klubbmedlemmar är skeppare, varav en kör Storskär sommartid. SKa kolla efter hans mail!
2. Ifall inte styrmaskinen finns kvar (ingen aning) så finns det en tysk som har tagit fram en byggsats på storskär. Han kan sitta på fakta! 
www.rex-schiffsmodelle.de/schiffsmodelle_storskaer.php
3. Se 2.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.337 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 20 mars

Efter en timmes hobbydiskussioner tar Magnus vid och berättar om sitt nya projekt, kranen Lodbrok. Därefter Claes som berättar om sina byggen av mahognyracers.



Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg