Segelkatamaran med vingsegel

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
3 år 4 veckor sedan #3252 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Stort Tack Anders. detta hade helt gått mig förbi.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Anders Eriksson
  • Offline
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
Mer
3 år 4 veckor sedan #3251 av Anders Eriksson
Svar från Anders Eriksson i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Kontrollera att butiken i Solna är öppen innan du åker. Enligt pressrelease skulle de stänga 18 december 2020. Behöver du inte alltför mycket har jag kanske någon stiftlist att avvara. Annars finns ju Electrokit.
/Anders

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
3 år 4 veckor sedan #3249 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Eftersom jag inte lyckades med förra designen så tog jag mig en funderare. Frontskyddet fick sig en urgröpning under vilken jag har limmat en sittbrunn. Blir inte lika mjukt i formerna men kan duga som ett förstlingsverk. Programmet gillar inte tvära böjar utan då blir det en kraftig "over-shot" dvs det blir bullar runt kröken. Ett sett att lura programmet är att lägga en massa tvärslåar runt kröken. Taket över elektroniken har tex 29 tvärslåar för att i möjligaste mån se till att minska problemet. Om man utgår från en enda båge kan programmet följa bågen och klädseln blir jämn, fin och följsam. Det är att observera att det är av mina misstag jag lär mig att tänka om/nytt. Om/när det blir en "next version" kommer den att bli med mera ovala former med ombyggd elektronik som passar i de ovala formerna. Nu blir det att åka till Elfa och köpa några stiftlister (lådan med elektronikprylar kom inte med) för att löda om några kontakter som står ut lite olämpligt för den här formen. Under tiden överdelen finns i skrivaren skall jag fundera på hur att utforma underdelen. Här skall även det bli plats för motor (ev två mindre) axlar och propeller. Ett problem nu är att jag inte vet hur djupt hon kommer att ligga i vattnet (pontonerna är på Öland). Vaccinsprutorna som jag/vi väntar på vet ingen när de kommer.

 

 

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
3 år 1 månad sedan #3248 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Eftersom programmet och jag inte kom överens om/hur en sittbrunn på den främre delen skulle utformas så ritade jag om den främre delen till en del med enklare design. Får i stället ta upp ett hål för sittbrunnen och limma dit den. Passformen till tidigare del är inte perfekt men det beror på att mitt minne är dåligt. Förra delen är klädd inåt (vilket glömdes) och den senare delen är klädd utåt i förhållande till ritningen. Om  ytterligare en natt så är misstaget åtgärdat.
 

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
3 år 1 månad sedan #3232 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Mina funderningar på katamaranens design kan jag inte få att fungera fullt ut i Fusion360. Jag har nu provat ett otal varianter utan framgång och drar nu slutsatsen att det finns två möjligheter. Antingen är min kunskap för dålig eller så har programmet begränsningar i vad som kan göras. Oberoende av vad som är troligast så skall jag nu göra en ny design och se om det fungerar bättre.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
3 år 1 månad sedan #3230 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Sakta men säkert börjar jag nu få ett bättre grepp på möjligheterna med Fusion360. Påminner en del om dataprogrammering. För att få som man vill måste alla villkor vara uppfyllda. Ett fel någonstans och man lyckas inte med vad man vill uppnå. Ibland är det rena tankefel som att man i ritningen bestämmer ett mått och när resultatet är klart har man inte samma mått. Vad jag då glömt bort är att när profilen kläs med säg ett 1.5 mm tjockt lager ändras måtten. Nu är den lärdomen gjord och jag satsar på att få till ett rufftak. Började med en liten bit för att se att måtten stämmer. Till natten skall jag satsa på en 125 mm stor del av taket. Denna gång kommer jag att använda AddNorth filament. Fungerar som förr (måste fått en dålig sats tidigare) dvs bra. Jag provade en rulle från Prima creator typ Value. Klart mer filament för pengarna men opålitligt. Spolen är inte lyckat spolad på rullen. Lämnar jag den obevakad (som under natten) låser sig filamentet då filamenten inte håller sig organiserade utan åker lite som det vill på spolen och då blir matningen till skrivaren ibland låst. Nu har det hänt flera gånger så det märket blir det inte mer. Resten åker till återvinningen. Stor skillnad mot AddNorth där filamentet ligger i snygga prydliga rader.

 

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.283 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 3 april

Den här kvällen hade vi med oss pågående projekt där vi beskrev vilka vedermödor vi genomlider under byggets gång. Fyrskeppp med knapphändigt ritningsunderlag, Edda Flora med miniatyrets, Gotland med jobbiga formöverångar, Arbetsbåt med klurig klaffstyrning, Loffes båt i Göta Kanal med pyttedrev i 0.3-modul. Segelbåt dock utan kända vedermödor :-)

Åsså en braåhalåda vars prylar hittade nya ägare.

Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg