Forum

Beroende på hur aktiv du vill vara i skalabåtklubbens forum kan du välja en av tre behörighetsnivåer:

- Klubbmedlem
- Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem
- Besökare som endast vill läsa

Klubbmedlem

För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som fullvärdig klubbmedlem >

Bli medlem >


Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem

För att göra egna inlägg och vara aktiv i diskussioner behöver du vara "Registrerad forumanvändare". 

Denna registrering ger dig tillgång till tex byggloggar och byggteknik, men inte till klubbens interna forum. För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som "Registrerad forumanvändare" >

Bli registrerad forumanvändare >  


Besökare som endast vill läsa

Du som varken är medlem eller registrerad forumanvändare kan endast läsa i vårt forum, tex byggloggar och byggteknik. Du kan inte bemöta andras inlägg, inte heller skapa egna ämnestrådar. I fall du önskar komma i kontakt med en specifik medlem, använd kontaktformuläret:

Kontakta klubben >

 

Segelkatamaran med vingsegel

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
2 år 9 månader sedan #3370 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Har nu fått rak propelleraxel. Några bra förslag på vad att smörja/täta med? Ligger under vattenlinjen så jah hoppas att några att inte några större mängder vatten kommer in. Tacksam för erfarna förslag.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
2 år 9 månader sedan #3368 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Det grämer mig att jag pga dåligt genomtänkt arbete valde fel material i axlarna och inte hade ordnat kullager. Nåväl solen skiner, dryga 20 grader och lite vind, som gjort för bärighetstest i vattnet. Mot Grankullaviken där det visade sig att vindriktningen hade gjort att allt tänkbart skräp täckt av pollen hade samlats vid bryggan för sjösättning. Det visade sig dock att katamaranen som numera är en trimaran utan svårighet bar dryga 4 kg. Det verkar så här långt räcka. Nu vet jag även ungefär hur djupt propellern bör sitta. Finns inget att bygga finns alltid en möjlighet att tillbringa några timmar på gräsklipparen. Gräset växer bra så här års.
 

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
2 år 9 månader sedan #3367 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Mer hårdkörning. Kopplade in radio, mottagare och motordrivning och vid låga varv upptäckte jag att det föreföll som drevet glappade lite. Tog isär konstruktionen, torkade rent från fett och upptäckte då att axeln var sliten. Axeln hade slitits ner från 3,01 mm till 2,70 mm på i runda svängar dryga timmen. Hålet som från början var 3,00 mm var nu 3,1 mm. 
Amatör - ja. Borde begripit att det måste vara stålaxlar och gärna kullager för att hantera höga rpm. Kuggarna förefaller måttlig slitna. Tog fram luppen och gick igenom det nedre vinkeldrevet. Propelleraxeln glappade även den ett par tiondelar. OK det är bara att erkänna - usel konstruktion med fel materialval! Det var kul att prova på men nu blir det skräplådan. Får övergå till klassisk propelleraxel. Suck - mer väntan (beställd).
 

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
2 år 9 månader sedan #3365 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
De nedre ser bra ut. Vrider man på konstruktionen för hand går det lätt och fint. Jag misstänker att det höga varvtalet är en bov i dramat. Skall försöka ta bort fettet ur det vertikala röret. Totala ytan i röret är stor, kanske skapar fettet friktion som leder till värmeutveckling. 

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Anders Eriksson
  • Offline
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
Mer
2 år 9 månader sedan #3364 av Anders Eriksson
Svar från Anders Eriksson i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Det ser mycket bättre ut. Nu kan du se till att kuggarna har rätt avstånd. De ska kugga i varandra och mötas i deras delningscirklar. Kuggarna ska alltså inte bottna helt och avståndet är ganska kritiskt. Hur ser den nedre växeln ut? Även där måste hjulen hålla rätt avstånd hela tiden.
Sedan kommer rakskurna kuggar alltid att låta. Därför har bilar snedskurna kugghjul i växellådorna.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
2 år 9 månader sedan #3363 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Göra om -  prova, göra om - prova..... Nu har jag hådkört denna nya konstruktion på fullvarv. Visst den fungerar utmärkt MEN trots smörjmedel av bästa sort blir det vertikala röret, nedre drevet oroveckande varma.  Visst stoppar man alltihop i vattnet - kyler vattnet men hur mycket slits inte kuggarna av sand/annat i vattnet om man inte bygger ett skyddande hölje? Sen tillkommer att ljudnivån tycker jag är för hög. I förhoppningen att vibrationerna skulle gå ner byggde jag ihop det på en 2 mm´s plywood. Det är möjligt att vibrationerna dämpades men det tog inte många minuter förrän en illa åtdragen lite stopskruv låg på skrovets botten.
Jag prioriterar driftsäkerhet då Grankullaviken är stor och  under intrimning av seglingsegenskaperna kan nog hända att det blir motorgång tillbaka. Nu har jag beställt en rak axel som får plastas i i skrovet.
 

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.259 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 20 mars

Efter en timmes hobbydiskussioner tar Magnus vid och berättar om sitt nya projekt, kranen Lodbrok. Därefter Claes som berättar om sina byggen av mahognyracers.



Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg