Forum

Beroende på hur aktiv du vill vara i skalabåtklubbens forum kan du välja en av tre behörighetsnivåer:

- Klubbmedlem
- Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem
- Besökare som endast vill läsa

Klubbmedlem

För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som fullvärdig klubbmedlem >

Bli medlem >


Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem

För att göra egna inlägg och vara aktiv i diskussioner behöver du vara "Registrerad forumanvändare". 

Denna registrering ger dig tillgång till tex byggloggar och byggteknik, men inte till klubbens interna forum. För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som "Registrerad forumanvändare" >

Bli registrerad forumanvändare >  


Besökare som endast vill läsa

Du som varken är medlem eller registrerad forumanvändare kan endast läsa i vårt forum, tex byggloggar och byggteknik. Du kan inte bemöta andras inlägg, inte heller skapa egna ämnestrådar. I fall du önskar komma i kontakt med en specifik medlem, använd kontaktformuläret:

Kontakta klubben >

 

Segelkatamaran med vingsegel

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
2 år 8 månader sedan - 2 år 8 månader sedan #3381 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Efter en svettig månad har vädret nu övergått till mera svenska sommar. Lite svalare och med regnskurar lite då och då som helt saknades under den svettiga perioden. Nu har lite konstruktivt arbete kommit igång. Behövde slutföra, att få processorn att samverka med sändare/mottagare så att jag kan på en kanal välja att modellen går för motor och kontrolleras av processorn resp seglar och kontrolleras av processorn alternativt enbart fjärrstyrning. Hoppas nu att alla sladdar sitter på rätt plats. Inga röksignaler (komponent brinner upp) så här långt. Nu får jag istället ägna tid åt att modifiera programmet så att det gör vad jag vill. Kvarvarande tekniska/programmässiga problem finns bla i samverkan mellan vindriktningsgivaren och stegmotorn. Mycket funderande/testande återstår innan allt fungerar som tänkt. En tanke har slagit mig, att så här många olika komponenter kanske har inbyggda egenskaper (okända för mig) som omöjliggör samverkan. Spänt bågen för hårt???
 
Last edit: 2 år 8 månader sedan by Åke Silén.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
2 år 8 månader sedan #3379 av conny larsson
Svar från conny larsson i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Hej.
jag köpte en sådan HÄR 
funderat helt suverän att böja plank med.Hej.
jag köpte en sådan HÄR 
funderat helt suverän att böja plank med.  

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
2 år 8 månader sedan #3375 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Så dök då batteriet upp efter midsommar. Raskt ner till Grankullavikens ena hörna för att prova. Här är "off-season" inte en kotte men nu i detta strålade väder dök den ena efter den andra upp för att bada. Intresset var stort från badare av olika åldrar som önskade veta vad såg. Modellens motor och roderfunktion fungerade oklanderligt. Propellern är lite för stor så jag trimmade ner motorvarvet till 50%. Gick ganska snabbt ändå. Lite fundersam är jag om roderbladen är tillräckligt stora. Svängradien är i största laget. Fler testkörningar får visa om så är fallet.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
2 år 9 månader sedan - 2 år 9 månader sedan #3373 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Segelkatamaran med vingsegel

Stackarn med separerat ryggslut.
jag kan rekommendera kiropraktor: stanley eller bacho!
 
Last edit: 2 år 9 månader sedan by Hans Annell.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
2 år 9 månader sedan #3372 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Sakta med säkert går det framåt i värmen (bara 28,7 grader på varvet - svett och möda ). Nu ätr den nya radion inkopplad. Det som saknas är ett batteri med större kapacitet vilket kommer endera dagen. Snart är det tid för att prova roder och motor i Grankullavikens vatten.
 

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
2 år 9 månader sedan #3371 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Nu så är propelleraxel på plats. Går lugnt och fint som det ska. Roderfunktionen även den på plats och fungerar. Innan det blir sjötester passar jag på att måla skrovet. Pontonerna kommer att få ny färg när elektroniken skall anpassas till min nya radio. För dryga tusenlappen får man en Reely GT4 EVO radio med 4 kanaler hos Conrad. Skall jag bygga själv kostar komponenterna lika mycket. Nu gäller det att vänja sig vid rattradio. Radion har en del inbyggda finesser som i annat fall jag måste programmera. Skall jag svänga SB blir det väl lite BB först för att se åt vilket håll båten går. En av kanalerna skall användas till valet mellan självgående och fjärrstyrning. Den andra är en lite öppen fråga för tillfället.
   

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.268 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 20 mars

Efter en timmes hobbydiskussioner tar Magnus vid och berättar om sitt nya projekt, kranen Lodbrok. Därefter Claes som berättar om sina byggen av mahognyracers.



Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg