Forum

Beroende på hur aktiv du vill vara i skalabåtklubbens forum kan du välja en av tre behörighetsnivåer:

- Klubbmedlem
- Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem
- Besökare som endast vill läsa

Klubbmedlem

För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som fullvärdig klubbmedlem >

Bli medlem >


Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem

För att göra egna inlägg och vara aktiv i diskussioner behöver du vara "Registrerad forumanvändare". 

Denna registrering ger dig tillgång till tex byggloggar och byggteknik, men inte till klubbens interna forum. För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som "Registrerad forumanvändare" >

Bli registrerad forumanvändare >  


Besökare som endast vill läsa

Du som varken är medlem eller registrerad forumanvändare kan endast läsa i vårt forum, tex byggloggar och byggteknik. Du kan inte bemöta andras inlägg, inte heller skapa egna ämnestrådar. I fall du önskar komma i kontakt med en specifik medlem, använd kontaktformuläret:

Kontakta klubben >

 

Segelkatamaran med vingsegel

Mer
2 år 1 månad sedan #3071 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Dina kluriga projekt är alltid skoj att följa!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Åke Silén Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mer
2 år 1 månad sedan #3069 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Den aktre pinnen (distanspinne) på spantet blev lite väl smal så det var bara att ändra ritningen och skriva ut igen. Det är möjligt att spantets tjocklek (ca 1 mm) är lite väl klent men vikten blev bara 6 gr. 16 spant är det tänkt att bli, vardera med en utskriftstid på 2 tim 10 min så det kommer att ta några dagar innan detta är klart.

Tre kolfibelstavar var tänkta att kunna gå i varandra. Så blev nu inte fallet. Den yttre som håller spanten och skulle förhoppningsvis glida lätt på själva masten. Så blev det inte! Trots 8 mm långhålsborr som utan större besvär tog sig in i staven och slipning av masten så glider de inte bra i varandra. Ett mässingsrör (9mm ytter med 0,45 material) glider dock lätt på masten. Nu beställt av rätt längd.

Skrivaren är flitig och jobbar på. Utskriften sker på en glasskiva som belagds med utspätt vanligt vitlim. Fungerar riktigt bra.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Åke Silén Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mer
2 år 1 månad sedan #3068 av Åke Silén
Segelkatamaran med vingsegel skapades av Åke Silén
Så här när man är i karantän måste man hitta på något att sysselsätta sig med. Visst - vi har det fint här på Öland (ingen smitta på ön numera). Vädrets makter möjliggör att vi kan vara ute en del - idag skiner solen och vi har druckit kaffe ute. Kanadensaren skulle kunna filas på ytterligare men här blåser det som oftast vilket ger olämplig sjö för kanadensaren. Kanske en segelbåt vore något?

För att få fram något för 3D-skrivaren behöver kunskapen att rita i 3D i datorn övas upp. Jag letade på nätet efter inspiration och fann att båtar med vingsegel hade testats både Americas cup och mer eller mindre stora modellbyggen. Sk ”sail-drones” hade byggts och var självgående över långa sträckor till havs. Här i Sverige hade vingsegel provats av bla Dellencat i fullskala.

Själva spantprofilen är en symmetrisk profil nerladdad från nätet. Det är en sk NACA0018 profil som kunde laddas ner som en SVG-fil och därmed kan importeras i Fusion360 som jag arbetar med. Denna typ av profil är lämplig som profil på vingar för segelbåtar. Om valet är rätt för den tänkta katamaranen har jag ingen aning om - det får framtiden utvisa

Så småningom formulerades min utmaning till att bygga en 3D-utskiriven katamaran (man slipper kölen som annars alltid är vägen) som förde ett vingsegel och kunde segla själv på en bana av förutbestämda Way-Points.

Vingen kommer att bestå av ett antal i datorn ritade/utskrivna spant som hålls i position av en kolfiberstav och senare kommer spanten att kläs med krympplast (som modellflygare har). Vingen är planerad att bli 80 cm hög och dryga 20 cm bred. På toppen kommer en vindflöjel som har förbindelse med sk encoder i botten vilken digitalt kommer att klargöra vindvinkeln. Vingen kommer att kunna styras av en stegmotor. Alltihop styrs av ett antal mikrodatorer i samverkan.

I väntan på nödvändiga elektronikprylar och den sk encodern har jag börjat rita i datorn och fn pågår utskriften av mitt förstlingsverk av ett i datorn ritat spant (den första versionen (- det blir nog fler). Hur det här kommer att sluta vet ingen ej heller om det finns intresserade läsare.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.079 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte onsdag 2 november

Vid spontansnacket bläddrade vi nostalgiskt i 2003 års 892 sidor tjocka Graupnerkatalog, medlemmen Göran delade med sig av sin 0,05mm tjocka (tunna!) rostfria tråd, och Hasse hade med sig två olika vattenjetaggregat och sin Condor 9.

En snabbfärja som illustration till kvällens föredrag av Ralph Axelsson: "Från nörderi till rederi" - hur tonårsintresset för tidtabeller ledde till pionjären Seat24, snabbfärjan Gotlandsbåten och numera snabbfärjerederi i Medelhavet.


Månadsmöte onsdag 5 oktober

Under spontansnacket kikade vi på elastisk supertunn riggtråd och små dioder och diodarmaturer från tyska Viessmann.

Lasse B höll ett intressant föredrag om Jacques Costeau och hans forskningsfartyg Calypso. Costeau var först i världen med att filma under vattnet, och hans nydanande filmer fick flera oscarspris. 

 

Sjöhistoriska Muséets Modellhelg 3-4 september

Utställning och körning i bassäng, många besökare som såg oss i Kungsträdgården dök upp för att få provköra! En ny publik alltså, jättekul!

Lördagens kyla och tjejmil till trots hade vi en strid ström av besökare, frågor och ivriga provapåkaptener, samt egen manövrering i den vackert vägfärjegula bassängen! Söndagen bjöd på sol och värme, och även då gott om besökare. Trevligt att vi och museet är i gång igen!

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg