Segelkatamaran med vingsegel

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
3 år 4 månader sedan #3171 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Vad jag kan se står delarna i rät vinkel till varandra och i rät vinkel till bordet. Bordet är en planhyvlad skiva. Jag tror att utskriften sakta sjunker ihop med tilltagande höjd under utskriften. Att den bockar sig åt det håll bilden visar kan bero på att det är mer material i denna ända av den i förhållande till motsatt sida som är petsig (mer kylning?). Det är klart att man kan manipulera temperaturen och kanske även infill så att man kommer till bättre förhållanden. Varje utskrift tar 19:15 timmar vilket gör att jag hinner tröttna innan jag har svaret. 

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Johan von Matern
  • Offline
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Mer
3 år 4 månader sedan - 3 år 4 månader sedan #3170 av Johan von Matern
Svar från Johan von Matern i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Det låter som om din 3Dskrivare är jättesned. Har du kollat stolparnas vinkelräthet relativt bordet med vinkelhake?

Apropå epoxi: Jag skulle undvika epoxi för att spackla utskriften. Jag tycker det blir alldeles för tungslipat. Jag kör 2k finspackel som jag trycker ner i spåren i utskriften samt ojämnheter mellan bitarna. 
Finspackel
Last edit: 3 år 4 månader sedan by Johan von Matern.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
3 år 4 månader sedan #3169 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Efter att ha kämpat med Fusion360 med att förstå hur man klär delen som skall utgöra fören på pontonen har jag nu äntligen lyckats. Delen (200 x 90 x 80 mm) skrevs ut stående med 15% Cubic infill och i övrigt standard quality parametrar vid 210 grader med en plattemp på 50 grader med e-PLA från AddNorth. Utskriften blev nog bra. Dock finns en tunn spricka i utskriften i bottenprofilen som lätt låter sig spacklas ihop. Vad som är ett problem är dock att utskriften inte håller räta vinklar. I Fusion syns vinklarna vara helt rätt. Cura ställer delen på kortändan (förhoppningsvis vinkelrätt). Någonting måste gått snett under utskriften. Tanken är att 5 delar à 200 mm skall limmas ihop och utgöra en ponton. Om inte de skrivs ut med räta vinklar kommer det behövas mycket epoxi att fylla ut tomrummet. Möjligt men inte bra. Om vinkelfelet är konstant kan man ju även tänka sig att vrida varannan del 180 grader och på så vis få en kompensation. Vid närmare inspektion av de tidigare delarna (som skrivits ut liggande) visar det sig att att de inte är helt plana på den delen som legat mot utskriftsplatan. Skulle bli en hel del spacklande även här.

Med dessa erfarenheter blir min slutsats att detta med att bygga en segelkatamaran med hjälp av denna nya teknik i varje fall i mina händer inte uppfyller mina krav på slutresultat. Varje teknik har sina begränsningar och det gäller att nyttja tekniken på rätt plats. Nu satsar jag på att göra ett antal spant i stället till pontonerna och klä dessa med 0,8 mm plywood.
Efter att ha kämpat med Fusion360 med att förstå hur man klär delen som skall utgöra fören på pontonen har jag nu äntligen lyckats. Delen (200 x 90 x 80 mm) skrevs ut stående med 15% Cubic infill och i övrigt standard quality parametrar vid 210 grader med en plattemp på 50 grader med e-PLA från AddNorth. Utskriften blev nog bra. Dock finns en tunn spricka i utskriften i bottenprofilen som lätt låter sig spacklas ihop. Vad som är ett problem är dock att utskriften inte håller räta vinklar. I Fusion syns vinklarna vara helt rätt. Cura ställer delen på kortändan (förhoppningsvis vinkelrätt). Någonting måste gått snett under utskriften. Tanken är att 5 delar à 200 mm skall limmas ihop och utgöra en ponton. Om inte de skrivs ut med räta vinklar kommer det behövas mycket epoxi att fylla ut tomrummet. Möjligt men inte bra. Om vinkelfelet är konstant kan man ju även tänka sig att vrida varannan del 180 grader och på så vis få en kompensation. Vid närmare inspektion av de tidigare delarna (som skrivits ut liggande) visar det sig att att de inte är helt plana på den delen som legat mot utskriftsplatan. Skulle bli en hel del spacklande även här.

Med dessa erfarenheter blir min slutsats att detta med att bygga en segelkatamaran med hjälp av denna nya teknik i varje fall i mina händer inte uppfyller mina krav på slutresultat. Varje teknik har sina begränsningar och det gäller att nyttja tekniken på rätt plats. Nu satsar jag på att göra ett antal spant i stället till pontonerna och klä dessa med 0,8 mm plywood.
  

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Johan von Matern
  • Offline
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Mer
3 år 4 månader sedan #3165 av Johan von Matern
Svar från Johan von Matern i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Nej, vad trist att det gick fel! När jag tipsade om att man kan få infill att printas vartannat lager så anade jag inte om att du tänkte testa detta på ett jobb där infillen skall utsättas för dragkrafter mellan lagren. Printar man ett stående skrov så har du inga sådana laster. Två STORA liggande parallella ytor är en helt annan sak. Det hade nog gått bättre om lådan varit stående.

Tipset om att öka linjebredden kräver att tråden får nån yta att smetas ut mot, så det lär fungera dåligt på lådans övre yta.

För att få loss detaljer från glasbordet brukar jag knacka försiktigt med en liten hammare mot spackelspadens handtag. Jag tycker den metoden fungerar bättre än att använda muskelkraft.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
3 år 4 månader sedan #3164 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Resultatet med de nya inställningarna blev: ca halvering av utskriftstiden men tveksamt resultat. Botten (mot utskriftsplattan) blev bra men övergången till resten blev för klent byggd. Delade på sig redan när jag skulle lyfta av delen från plattan. Den satt inte fast speciellt hårt. Pillade in vass kniv i kanten och då släppte utskriften. Mängden infill påverka klart utskriftstiden. Med mina mera standardinställningar ger om delen liggen ner:

5% infill cubic 12:18 timmar
10% infill cubic 16:33 timmar

om delen är stående:

5% infill cubic 17:43 timmar
10% infill cubic 21:47 timmar

Om cubic byts mot zigzag tar det bara några minuter längre. Jag måste ta mig en funderare på vilka inställningar jag skall ha vid nästa utskrift. Johans goda tips har fått mig att tänka till. Klart är att utskriftstiden kan påverkas med rätt inställningar. Måste nog experimentera lite. Nu har jag nästa kört slut på filament och måste skaffa mera. Under tiden skall jag försöka rita en nosdel till denna pontonprofil.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Johan von Matern
  • Offline
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Mer
3 år 4 månader sedan #3163 av Johan von Matern
Svar från Johan von Matern i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Det är inte lätt att hitta perfekt inställning (och designstrategi) med alla parametrar och möjligheter som finns tillgängliga i Cura! Själv hoppade jag på skrivartåget i våras och lär mig hela tiden. En fråga man kan ställa sig är om man skall lägga extraplasten i skalet eller i infill när det blir för flexigt och svagt? Jag har märkt att infill blir extra viktigt för detaljer med plana eller enkelkrökta ytor för att förhindra att de bucklas efteråt. Vill man få ytan starkare är det kanske vettigare ibland att öka väggtjocklen lite till. Jag har för övrigt inte provat att höja printbredden högre än 0.6mm, det går kanske att höja den ännu mer utan att få negativa konsekvenser.

Jag har noterat att infill density inte är det enda som påverkar fyllningsgraden inuti. Så här ser det ut i tvärsnitt när jag printar ut mina gjutformar om jag kör 5% och zig zag, dvs klart tätare än du har i din utskrift.
Byter jag till grid så blir det mycket glesare.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.241 sekunder

Hänt sedan sist

Nationaldag 6 juni på Millesgården 

Millesgården själva konstaterade att de aldrig haft så många besökare som denna nationaldag. Nyfikna frågor, vackert väder. Förutom 10 minuters regnstorm ... skalabåtväder!



Båtmöte 29 maj 

Det har liksom blivit tradition att ha soliga vårträffar!
Välbesökt träff med Solö, Waxholm, Segel och många andra farkoster.

Stockholmsmässan 
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg