Forum

Beroende på hur aktiv du vill vara i skalabåtklubbens forum kan du välja en av tre behörighetsnivåer:

- Klubbmedlem
- Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem
- Besökare som endast vill läsa

Klubbmedlem

För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som fullvärdig klubbmedlem >

Bli medlem >


Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem

För att göra egna inlägg och vara aktiv i diskussioner behöver du vara "Registrerad forumanvändare". 

Denna registrering ger dig tillgång till tex byggloggar och byggteknik, men inte till klubbens interna forum. För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som "Registrerad forumanvändare" >

Bli registrerad forumanvändare >  


Besökare som endast vill läsa

Du som varken är medlem eller registrerad forumanvändare kan endast läsa i vårt forum, tex byggloggar och byggteknik. Du kan inte bemöta andras inlägg, inte heller skapa egna ämnestrådar. I fall du önskar komma i kontakt med en specifik medlem, använd kontaktformuläret:

Kontakta klubben >

 

Segelkatamaran med vingsegel

Mer
1 år 1 månad sedan - 1 år 1 månad sedan #3433 av Kjell Rothin
Svar från Kjell Rothin i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Sorry gick inte att länka
Last edit: 1 år 1 månad sedan by Kjell Rothin.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Åke Silén Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mer
1 år 2 månader sedan #3415 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Regnet har upphört och ersatts av sol men med kraftfull nordlig vind. På varvet har pågått och pågår städning. Gamla halvfärdiga modeller har fått skjuts till återvinningen och arbetsbänken syns åter med alla sina skador och fläckar. Efter en period av mer programmering och tester kliade det i fingrarna att gör något. Det blev en vindflöjel. Lite stor kan tyckas men det beror på att den sk dekodern (avkännaren av vindriktningen) bjuder ett visst motstånd så jag tog i lite. Jag har ännu inte riktigt kommit på ett bra sätt att hålla kursen mot målet när modellen skall kryssa när den är självgående. Det löser sig med tiden. Ibland fastnar jag i ett visst tankemönster och jag kommer på mig att - det där har jag provat förr. Det är en god indikation på att nu är det tid att låta det vila och göra något annat. Jag har nu beställt en Riva, Italian runabout. Det skall bli kul att bygga något där någon annan har tänkt ut hur modellen skall byggas. Hur den skall byggas finns delvis beskrivet genom ett antal YouTube filmer. Förhoppningsvis finns även en skriven bygghandledning. Om jag har förstått det hela rätt är Rivan inget man knåpar ihop i en handvändning. Kanske, kanske blir även den självgående.
 
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
1 år 3 månader sedan #3408 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Fascinerande!!  

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Åke Silén Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mer
1 år 3 månader sedan - 1 år 3 månader sedan #3407 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Innesittardag, på morgonen inget regn, småregn omväxlande med solglimtar resten av dagen. Bra för då blir inte hunden blöt (och behöver torkas) när hon skall ut och jag kunde köra en runda på åkern för att kolla några programjusteringar utan blöta ner elektroniken. Dagens runda överlappar i stort den senaste (lite svårt att se på bilden). För att kunna analysera hur turen gått spar programmet in data på ett SD_minneskort. Jag vet inte riktigt hur bra det syns i en telefon med på en dator borde det gå att läsa på skärmdumpen. Från början på tabellen kan man utläsa att hastigheten är drygt 3 knop (1,54 m/s) och jag håller i stort en västlig kurs och bäringen till målet är 351 grader dvs norrut. Till målet är det då 81m. Kolumnen längs till höger anger rodervinkel 50 grader= sväng höger. (<95 grader sväng höger och > 95 grader sväng vänster). Vid 74m till målet är bäringen 12 grader och kursen 11 grader vilket är i stort rakt på målet. Detta syns även på rodervinkeln som är 95 grader.  Breakpoint för att byta riktning är när målet är inom 10 m vilket kan ske utan att det syns på utskriften då datat lagas var 5 sekund. Efter runding av en tuva är kurs och bärning i stort västliga.(WP8->WP9) I det hör fallet är det fyra "ben" som skall åkas/köras och när sista way-pointen uppnåtts kopplas självgående bort och övergår till fjärrstyrning. Det skulle smaka att skaffa ett större servo och koppla in på gräsklipparen för att se den köra runt själv

   
Bilagor:
Last edit: 1 år 3 månader sedan by Åke Silén.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Åke Silén Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mer
1 år 3 månader sedan #3406 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Nu har vingen blivit klar. Resultatet blev bra, så bra att föreningen logga kunde sättas på. Den är drygt 10 cm kortare än den förra vilket kanske gör den sämre i måttfulla vindar men å andra sidan så tippar modellen inte så lätt för en mer kraftfull vind by. Jag ligger lite ur fas med vädergudarna. Det fina vädret idag kommer att följas av dagar med sammanlagt uppemot 50 mm regn under resten av veckan. Det får bli varvet och pyssel med vindflöjeln och intrimning av vindriktningens relation till vindvinkeln. Det är ju praktiskt vid motorgång att vindflöjeln och vingen är parallella men skall vingen följa med hela varvet runt om jag gör en 360 graders sväng?
 
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Åke Silén Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mer
1 år 3 månader sedan #3404 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Som tidigare nämnts har alla semestrande nu lämnat ön. Det är märkligt att varje år konstatera i mitten augusti blir här så gott som folktomt. Arbetet med den nya vingen är nu inne på sista varvet. Framkantslisten blev bra (inte mer) men bakkantslisten passade inte. Den skulle ha vart 10 mm bredare så jag har istället limmat dit utfyllnadsbitar som får slipas till. Sen kan vingen kläs. Hoppas den blir bättre denna gång.
Limmet torkar långsamt så under tiden har jag ändrat den stora Mega processorn till en liten Nano-variant för den handhållna rikningsgivaren med servopekare. Fantastiskt vad dessa relativt nya små processorer kan (jmf med servot). Tyvärr finns mycket begränsat stöd på nätet vad man kan göra och inte göra med dem. Ibland är dessutom informationen på nätet helt fel. Programmet fungerar bra (även i den lilla processorn), den visar riktningen till vald WP och byter till nästa WP när vald WP uppnåtts inom 10 m men det finns några detaljer med roderutslagets storlek då kursen ligger på knappt 360 grader och bäringen lite drygt 0 grader (och vise versa).  Det måste finnas lite att fila på.
     
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.117 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte onsdag 2 november

Vid spontansnacket bläddrade vi nostalgiskt i 2003 års 892 sidor tjocka Graupnerkatalog, medlemmen Göran delade med sig av sin 0,05mm tjocka (tunna!) rostfria tråd, och Hasse hade med sig två olika vattenjetaggregat och sin Condor 9.

En snabbfärja som illustration till kvällens föredrag av Ralph Axelsson: "Från nörderi till rederi" - hur tonårsintresset för tidtabeller ledde till pionjären Seat24, snabbfärjan Gotlandsbåten och numera snabbfärjerederi i Medelhavet.


Månadsmöte onsdag 5 oktober

Under spontansnacket kikade vi på elastisk supertunn riggtråd och små dioder och diodarmaturer från tyska Viessmann.

Lasse B höll ett intressant föredrag om Jacques Costeau och hans forskningsfartyg Calypso. Costeau var först i världen med att filma under vattnet, och hans nydanande filmer fick flera oscarspris. 

 

Sjöhistoriska Muséets Modellhelg 3-4 september

Utställning och körning i bassäng, många besökare som såg oss i Kungsträdgården dök upp för att få provköra! En ny publik alltså, jättekul!

Lördagens kyla och tjejmil till trots hade vi en strid ström av besökare, frågor och ivriga provapåkaptener, samt egen manövrering i den vackert vägfärjegula bassängen! Söndagen bjöd på sol och värme, och även då gott om besökare. Trevligt att vi och museet är i gång igen!

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg