Forum

Beroende på hur aktiv du vill vara i skalabåtklubbens forum kan du välja en av tre behörighetsnivåer:

- Klubbmedlem
- Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem
- Besökare som endast vill läsa

Klubbmedlem

För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som fullvärdig klubbmedlem >

Bli medlem >


Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem

För att göra egna inlägg och vara aktiv i diskussioner behöver du vara "Registrerad forumanvändare". 

Denna registrering ger dig tillgång till tex byggloggar och byggteknik, men inte till klubbens interna forum. För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som "Registrerad forumanvändare" >

Bli registrerad forumanvändare >  


Besökare som endast vill läsa

Du som varken är medlem eller registrerad forumanvändare kan endast läsa i vårt forum, tex byggloggar och byggteknik. Du kan inte bemöta andras inlägg, inte heller skapa egna ämnestrådar. I fall du önskar komma i kontakt med en specifik medlem, använd kontaktformuläret:

Kontakta klubben >

 

S/S Ejdern anno 1880-1890 isch...

  • Torbjörn Skalski
  • Torbjörn Skalski Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ingenting är omöjligt, bara mer eller mindre svårt
Mer
1 år 8 månader sedan #3231 av Torbjörn Skalski
Svar från Torbjörn Skalski i ämnet S/S Ejdern anno 1880-1890 isch...
Lite mer detaljer på övre däck...

 

 
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
1 år 10 månader sedan #3167 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet S/S Ejdern anno 1880-1890 isch...
Snygg tank :woohoo:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Torbjörn Skalski
  • Torbjörn Skalski Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ingenting är omöjligt, bara mer eller mindre svårt
Mer
1 år 10 månader sedan #3166 av Torbjörn Skalski
Svar från Torbjörn Skalski i ämnet S/S Ejdern anno 1880-1890 isch...
Proveldat i pannan samt justerat in gasregulatorn... nu ska den strypa lågan vid ca 2.2 bar

Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Torbjörn Skalski
  • Torbjörn Skalski Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ingenting är omöjligt, bara mer eller mindre svårt
Mer
1 år 10 månader sedan #3145 av Torbjörn Skalski
Svar från Torbjörn Skalski i ämnet S/S Ejdern anno 1880-1890 isch...
Kommit lite längre i maskinrummet...





Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Torbjörn Skalski
  • Torbjörn Skalski Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ingenting är omöjligt, bara mer eller mindre svårt
Mer
1 år 10 månader sedan #3138 av Torbjörn Skalski
Svar från Torbjörn Skalski i ämnet S/S Ejdern anno 1880-1890 isch...
De som känner till mina byggen vet att jag brukar använda mig av diverse gamla kopparkärl som oljeavskiljare... t.ex sockerskål etc.

Detta finns det inte plats för i Ejdern :(
Så pga av detta beskymmer tog jag till Fusion 360 igen.
Eftersom jag ritat alla spant så fanns ju samtliga mått och linjer redan färdigt, så jag designade en tank som jag sedan använde som mall... resultatet nedan B)









Ovanpå denna tank kommer jag fästa en rörstump med täckta sidor = en minitank med inlopp från motorn utlopp till skorsten och bottenkoppling till stora tanken.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
1 år 10 månader sedan #3133 av conny larsson
Svar från conny larsson i ämnet S/S Ejdern anno 1880-1890 isch...
Vacker

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.308 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte onsdag 2 november

Vid spontansnacket bläddrade vi nostalgiskt i 2003 års 892 sidor tjocka Graupnerkatalog, medlemmen Göran delade med sig av sin 0,05mm tjocka (tunna!) rostfria tråd, och Hasse hade med sig två olika vattenjetaggregat och sin Condor 9.

En snabbfärja som illustration till kvällens föredrag av Ralph Axelsson: "Från nörderi till rederi" - hur tonårsintresset för tidtabeller ledde till pionjären Seat24, snabbfärjan Gotlandsbåten och numera snabbfärjerederi i Medelhavet.


Månadsmöte onsdag 5 oktober

Under spontansnacket kikade vi på elastisk supertunn riggtråd och små dioder och diodarmaturer från tyska Viessmann.

Lasse B höll ett intressant föredrag om Jacques Costeau och hans forskningsfartyg Calypso. Costeau var först i världen med att filma under vattnet, och hans nydanande filmer fick flera oscarspris. 

 

Sjöhistoriska Muséets Modellhelg 3-4 september

Utställning och körning i bassäng, många besökare som såg oss i Kungsträdgården dök upp för att få provköra! En ny publik alltså, jättekul!

Lördagens kyla och tjejmil till trots hade vi en strid ström av besökare, frågor och ivriga provapåkaptener, samt egen manövrering i den vackert vägfärjegula bassängen! Söndagen bjöd på sol och värme, och även då gott om besökare. Trevligt att vi och museet är i gång igen!

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg