Forum

Beroende på hur aktiv du vill vara i skalabåtklubbens forum kan du välja en av tre behörighetsnivåer:

- Klubbmedlem
- Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem
- Besökare som endast vill läsa

Klubbmedlem

För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som fullvärdig klubbmedlem >

Bli medlem >


Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem

För att göra egna inlägg och vara aktiv i diskussioner behöver du vara "Registrerad forumanvändare". 

Denna registrering ger dig tillgång till tex byggloggar och byggteknik, men inte till klubbens interna forum. För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som "Registrerad forumanvändare" >

Bli registrerad forumanvändare >  


Besökare som endast vill läsa

Du som varken är medlem eller registrerad forumanvändare kan endast läsa i vårt forum, tex byggloggar och byggteknik. Du kan inte bemöta andras inlägg, inte heller skapa egna ämnestrådar. I fall du önskar komma i kontakt med en specifik medlem, använd kontaktformuläret:

Kontakta klubben >

 

Robotar paddlande kanadensare

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
4 år 1 månad sedan #2912 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Robotar paddlande kanadensare
Varvets yrkeskunskap behövs inte numera. Alla på varvet behöver vidareutbilda sig till ingenjörer med inriktning på 3D! Fantastiska möjligheter att bygga modeller erbjuds den som kan rita i 3D och därefter skriva ut. Helt klart är, att stora möjligheter finns inom detta område. Jag har nu skrivit ut den 4:de versionen av robotens ryggstycke med fästpunkter för axelleden. Dessa är nog inte de sista. Det finns flera anledningar. Konstruktionen som bara finns i mitt huvud behöver justeras då detaljupplösningen inte är tillräckligt bra då den ritas. Nya tankar och idéer dyker upp och komplicerar bilden och därmed ritningen. Det andra är att ritningens exakta mått inte alltid reproduceras i skrivaren. Några tiondelar här och några tiondelar där leder lätt att den oerfarne faller i tron, att nu passar det. Nästan i alla fall - visar verkligheten. Ibland bortglömda toleranser, ibland inte helt fullkomlig utskrift leder lätt till - ytterligare en utskrift. Nu verkar i alla fall servopaketets två kugghjul passa in i axelledens kugghjul. Stödet för ett av kugghjulen skulle behövas flyttas bakåt några tiondelar för att servopaketet skall stå mitt på ryggen men det får ske vid nästa utskrift (om det glöms bort - ytterligare en utskrift). Lite av finessen med att ha en ritning i 3D är att man kan gå in i ritningen och justera de där tiondelarna - och skriva ut igen. De tidigare armlederna som gjordes i mässing med hjälp av en pelarborr, slip och en fräs står nu på listan att göras i plast. Jag har nästan lyckats få fram några lösningar några gånger men jag behöver mer tid för att öva att hantera programmets alla möjligheter. Kul att se att det blir något efter vedermödorna i Fusion360.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
4 år 1 månad sedan #2911 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Robotar paddlande kanadensare
Ja - efter mycket trassel och problem är jag nu igång med 3D-skrivaren. Utskriften av den lilla figuren var uppmuntrande då den fanns på SD-kortet till skrivaren. Sen började problemen. Den gode Torbjörn S. kontaktades. Inga goda råd syntes hjälpa till i början. Den ena efter den andra utskriften blev inte bra. Huvudproblemet visade sig vara att det valda filamentet från Classe inte fungerade med denna skrivare. Ett annat problem var att plattan som man skriver ut på visade stora brister i jämnhet (en största diff på 0,35 mm) Då skall man veta att för god utskrift skall avståndet mellan plattan och utskriftshuvudet (extrudern) vara av ett 80 gr pappers tjocklek. Lösningen - ett besök hos glasmästaren. Efter utflykt till Kjelle och inköp av deras mest rekommenderade filament - då fungerade det. Nu har de första egenhändigt ritade konstruktionerna blivit utskriva. Jag vet - inte mycket att skryta med men de illustrerar att det jag ritar går att skriva ut. Måttnoggrannheten i utskriften blir inte riktigt vad jag förväntat mig. Den gode Torbjörn förklarade att plasten krymper lite när den svalnar så man får lägga till lite på känn. Inte lätt för en nybörjare att veta hur mycket man skall lägga till. Bara man vet om det så finns alltid en lösning. Efter ett antal provutskrifter har jag i alla fall kommit så långt att det går att passa in servona som skall sitta på ryggtavlan till den lilla paddlaren. Dessa sitter än så länge i en lös enhet då jag måste prova ut hur nära de skall sitta de kugghjul som skall driva axelleden i vertikalled. En första utskrift av ryggplattan med fästen för drivaxeln till axeln håller just på att svalna efter 4,5 timmars utskrift. Jag misstänkte att skrivaren skulle väsnas en hel del när den gick och att nattliga utskrifter skulle bannlysas. Till min glädje är detta inte fallet. Den går att köra (med stängd dörr) om man med åldern blivit lite hörselskadad. Intressant teknik det här. Det går att göra det mest invecklade saker MEN dessa måste först ritas i 3D. För att få fram vad man vill måste man öva, prova och kontrollmäta upprepade gånger. Måtten på ritningen blir inte riktigt desamma som på utskriften. Servona som testas nu är 20 mm långa. För att klämmas in behöver man lägga på ett par tiondelar. Vid utskrift visar det sig hålen för fästskruvarna (som ligger 0,79 mm från kanten) ger en utbuktning vid urskriften som omöjliggjorde att servot passade. Naturligtvis hade jag kunnat flytta hålet och slipa upp hålet på servot men i stället tog jag fram filen och filade bort överskottet (i denna version). Min uppfattning så här i början av denna epok är att hade jag byggt i aluminium (vilket var tanken) hade robotens struktur varit klar nu. Själv tycker jag det är kul att se vad jag kan göra med denna teknik och se om jag lyckas få ett fungerande paddlande robotpar baserat på egna ritningar och 3D-utskrift.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Torbjörn Skalski
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
  • Ingenting är omöjligt, bara mer eller mindre svårt
Mer
4 år 1 månad sedan #2908 av Torbjörn Skalski
Svar från Torbjörn Skalski i ämnet Robotar paddlande kanadensare
Väl bekomme...

Jag ser att du använt "raft" vid utskriften, detta är inte nödvändigt på denna modell.

Jag skulle använt "brim" på 4-5 mm istället, men troligen skulle inte ens det ha behövts.

Om du ska skriva ut en modell med väldigt liten yta mot skrivbädden är "brim" att föredra.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
4 år 1 månad sedan #2907 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Robotar paddlande kanadensare
Ja - nu är 3D-skrivaren igång och har producerat liten vovve som fanns på bifogat SD-kort (där fanns även eftersökt manual). Jag måste säga att resultatet blev över förväntan. Tack Torbjörn för ett gott råd! Priset (ca 2000 kr) är billigt för en 3D-skrivare. OK - ett par timmars pyssel innan den är igång + en utflykt till Classe för inköp av PLA filament (199 kr). Detta var den lätta delen. Nu åter till Fusion360....
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
4 år 1 månad sedan #2906 av Åke Silén
Robotar paddlande kanadensare skapades av Åke Silén
Det har kliat i fingrarna ett tag, att försöka komma igång med 3D. Kanske skulle några robotar och en kanadensare passa in i detta sammanhang? Efter att i en veckas tid ha försökt få kontroll på hur att hantera Fusion 360 (3D program) kan jag bara konstatera att mer övning behövs för att få fram tex en ryggplatta för roboten i skala 1:10. För att få lite uppmuntran efter motgångarna rådgjorde jag med Torbjörn S. som uppenbarligen behärskar detta område - angående val av en 3D-skrivare. För mitt start-up projekt tyckte han att en Endre3 3D-skrivare skulle kunna vara bra. Jag följde hans goda råd och idag dök 9 kg skivare upp på varvet. Efter 2-3 timmars pyssel (klart lättare än ångmaskinen) blev den klar. Lustigt nog innehöll lådan en bra bygganvisning men ingen kom-igång guide (hittades senare på nätet). Delarna verkar var av god kvalitet och passade ihop om man följde anvisningarna. I morgon blir det detaljstudier av nätet för att se om jag kan få igång den. Massor med färdiggjorda underlag för utskrift finns på nätet. Ser med spänning fram emot min första utskrift. Måste dock först åka till Classe och köpa material först. Låda innehöll bara en mindre snutt sk filament: Att göra en ryggplatta för hand är inget större problem. Passar inte en detalj - filar man lite eller slipar och så passa det. No problemas! Att göra en ritning i datorn är en helt annan sak. Först tänka ut hur det bör vara, sen göra en ritning på papper med måtten, sen överföra det till datorn för att konstatera att programmet tycker inte alls som jag. Här krävs mycket träning! Nätet är fullt av filmer hur olika människor som snabbt och enkelt får fram vad som helst. Lätt missmodig går jag nu och lägger mig för att fundera och sova. I morgon kommer en ny dag med nya möjligheter. Pensionären får anstränga sig lite för att komma ikapp och kunna ta till sig den nya tekniken. Kanske framtiden för modellbyggare?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.266 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 20 mars

Efter en timmes hobbydiskussioner tar Magnus vid och berättar om sitt nya projekt, kranen Lodbrok. Därefter Claes som berättar om sina byggen av mahognyracers.



Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg