Forum

Beroende på hur aktiv du vill vara i skalabåtklubbens forum kan du välja en av tre behörighetsnivåer:

- Klubbmedlem
- Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem
- Besökare som endast vill läsa

Klubbmedlem

För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som fullvärdig klubbmedlem >

Bli medlem >


Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem

För att göra egna inlägg och vara aktiv i diskussioner behöver du vara "Registrerad forumanvändare". 

Denna registrering ger dig tillgång till tex byggloggar och byggteknik, men inte till klubbens interna forum. För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som "Registrerad forumanvändare" >

Bli registrerad forumanvändare >  


Besökare som endast vill läsa

Du som varken är medlem eller registrerad forumanvändare kan endast läsa i vårt forum, tex byggloggar och byggteknik. Du kan inte bemöta andras inlägg, inte heller skapa egna ämnestrådar. I fall du önskar komma i kontakt med en specifik medlem, använd kontaktformuläret:

Kontakta klubben >

 

Robotar paddlande kanadensare

  • Åke Silén
  • Åke Silén Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mer
2 år 1 månad sedan #3066 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Robotar paddlande kanadensare
Nu avslutas berättelsen om robotarna som paddlar en 3D-utskriven kanadensare. Jungfruturen i Gullringens simhall förlöpte väl. Man kan tycka att de paddlar långsamt och att de inte doppar paddeln tillräckligt djupt. De kan paddla djupare och snabbare vilket framgår av den film som jag lagt under "filmer". Ett problem i sammanhanget är kläderna som bromsar rörelserna samt att ju snabbare robotarna arbetar desto mer får servona (HS40) jobba. De blir rejält varma. Inför jungfruturen valde jag en lägre hastighet för att det skulle finnas en större chans att inte bränna något servo. Själv var jag imponerad av hur länge de kunde jobba. Kraften tas från två seriekopplade 3,7 V; 1500 mA LiPo celler som matade en spänningsregulator så att 5V kunde skickas till servona. Mer tester i vatten behövs för att säkerställa en snabbare paddling. Nya båtutmaningar håller på att formuleras på varvet.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Åke Silén Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mer
2 år 2 månader sedan #3056 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Robotar paddlande kanadensare
Kanadensaren har nu fått lämna varvet och blivit förflyttad till skrivbordsmiljö. Anledningen är att varvets gamla dator inte accepterar en drivrutin som behövs för att programmera robotarnas processor. Programjusteringar pågår för att i möjligaste mån kunna testköras i Gullringen. Problemet är att få upp farten på paddlingen. Vid snabb paddling hinner servona inte riktigt slutföra rörelserna. Paddlingen blir lite slarvig eller ännu värre, den blir bara ett slags skakning. Nya idéer testas med förhoppningen att det skall bli i alla fall lite fart på kanadensaren i Gullringens bassäng.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Åke Silén Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mer
2 år 2 månader sedan #3050 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Robotar paddlande kanadensare
Nu har kanadensaren och roboten testats i havet. (Grankullaviken). Vi har haft ett par dagar med sommar och mycket måttfull vind så här i mitten på september så det gällde att passa på att få modellen i sjön. Att fribordet är högre nu än tidigare beror på att modellen står på grund för att inte flyta iväg under fotograferingen. Nu visade det sig det sätt jag valt att kommunicera mellan de olika mikrodatorerna ombord inte var pålitligt. På ett forum på nätet kallade man det en nöt svår att knäcka (när proffs tycket det då är det lite hopp för oss andra. Jag har därför beslutat att robotarna åter skall få besöka varvet för att göras om till ett annat kommunikationssätt som jag lärde mig på samma forum. Verkade enkelt - vilket min erfarenhet visar att det är knepigare än man tror. Bygga om, bygga om .....
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
2 år 2 månader sedan #3041 av Kjell Rothin
Svar från Kjell Rothin i ämnet Robotar paddlande kanadensare
Så läckert

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Åke Silén Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mer
2 år 2 månader sedan #3040 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Robotar paddlande kanadensare
Nu är den första roboten i funktion. Hastigheten i paddlingen kan varieras. Vet dock inte om det behövs. Får se lite hur robotarna fungerar i vatten. Kanske behövs den lite högre hastigheten för att det inte skall se ut som de paddlar i slow-motion.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Åke Silén Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mer
2 år 2 månader sedan #3030 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Robotar paddlande kanadensare
Kanoten är 3D printad i tre delar (för, mellan och akterstycke) som sen limmats ihop. På insidan ligger en limmad förstärkning över fogen av styrenplast (8x0,25mm). Utsidan är sprutspacklad, slipad, spacklad, slipad .... Sem målad för hand med Humbrol, 5 lager. Därefter fin rubber och vaxad.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.095 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte onsdag 2 november

Vid spontansnacket bläddrade vi nostalgiskt i 2003 års 892 sidor tjocka Graupnerkatalog, medlemmen Göran delade med sig av sin 0,05mm tjocka (tunna!) rostfria tråd, och Hasse hade med sig två olika vattenjetaggregat och sin Condor 9.

En snabbfärja som illustration till kvällens föredrag av Ralph Axelsson: "Från nörderi till rederi" - hur tonårsintresset för tidtabeller ledde till pionjären Seat24, snabbfärjan Gotlandsbåten och numera snabbfärjerederi i Medelhavet.


Månadsmöte onsdag 5 oktober

Under spontansnacket kikade vi på elastisk supertunn riggtråd och små dioder och diodarmaturer från tyska Viessmann.

Lasse B höll ett intressant föredrag om Jacques Costeau och hans forskningsfartyg Calypso. Costeau var först i världen med att filma under vattnet, och hans nydanande filmer fick flera oscarspris. 

 

Sjöhistoriska Muséets Modellhelg 3-4 september

Utställning och körning i bassäng, många besökare som såg oss i Kungsträdgården dök upp för att få provköra! En ny publik alltså, jättekul!

Lördagens kyla och tjejmil till trots hade vi en strid ström av besökare, frågor och ivriga provapåkaptener, samt egen manövrering i den vackert vägfärjegula bassängen! Söndagen bjöd på sol och värme, och även då gott om besökare. Trevligt att vi och museet är i gång igen!

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg