S/S Salama

  • Torbjörn Skalski
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
  • Ingenting är omöjligt, bara mer eller mindre svårt
Mer
10 år 4 månader sedan #171 av Torbjörn Skalski
Svar från Torbjörn Skalski i ämnet S/S Salama
Nu har vi hoppat fram till slutet på augusti 2011, här är jag i full gång med att spackla och slipa alla miljoner småhål i epoxit.

Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Torbjörn Skalski
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
  • Ingenting är omöjligt, bara mer eller mindre svårt
Mer
10 år 4 månader sedan #169 av Torbjörn Skalski
S/S Salama skapades av Torbjörn Skalski
Jag tycker det är på sin plats att börja med en ”kort” bakgrundsberättelse om varför jag bygger just S/S Salama.

Skrovet har jag köpt i början på 90-talet av en herre som tänkt bygga Salama från början.

Varför fartyget inte blev byggt kan jag bara spekulera i men jag gissar att det beror på att skrovet är fullt av felaktigheter jämfört med originalet.

Så modellen kommer bli min tolkning av Salama & inte en korrekt skalamodell.

Från början köptes skrovet för en helt annan anledning men jag upptäckte snabbt att det var helt fel modell på skrov för den galna idén, så Salama hamnade i ett förråd i ca 15 år.

När jag träffade min nuvarande fru som är från Finland kom hon med det underbara förslaget att vi skulle åka och titta på fartyget så jag kunde fota alla dessa detaljer som jag behövde bilder på för att kunna starta bygget. Detta gjordes 2006.

Efter det så blev det en lååång startsträcka innan bygget tog fart.

Nedan en bild tagen i maj 2011.

Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.249 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 3 april

Den här kvällen hade vi med oss pågående projekt där vi beskrev vilka vedermödor vi genomlider under byggets gång. Fyrskeppp med knapphändigt ritningsunderlag, Edda Flora med miniatyrets, Gotland med jobbiga formöverångar, Arbetsbåt med klurig klaffstyrning, Loffes båt i Göta Kanal med pyttedrev i 0.3-modul. Segelbåt dock utan kända vedermödor :-)

Åsså en braåhalåda vars prylar hittade nya ägare.

Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg