Ångdriven modell på "G"

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
5 år 4 månader sedan #2547 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Ångdriven modell på "G"
Alu-Niklas har nu fått två ben. Det som hänger ut på framsidan är inte vad man kan tro utan kontakten till datorn. Genom denna uppstår allt Alu-Niklas kan. Där karlar har pungen har Alu-Niklas en M3 bult som håller fast en IC krets som ger 5 V till servona. De fyra sladdarna som hänger ut där bak ger Ali-Niklas batteri ström och de övriga två startar rörelserna.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
5 år 4 månader sedan #2545 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Ångdriven modell på "G"
Kugghjulen är modul 0,3 och är inköpta på Ironbill.se. MässingNiklas kan nu kalla sig Alu-Niklas mår efter omständigheterna bra. Han har numera inte en påse på magen men väl ett minne/hjärna. Mycket praktiskt - bara plugga in till datorn och nya instruktioner läggs till minnet. Tänk om vi andra tvåbeningar bara kunde koppla upp oss - och vips så kunde vi utföra nya saker i rätt ordning och i rätt tid. Skämt åsido - nu skall Ali-Niklas få ytterligare en egenskap - han skall bli fjärrstyrd. Dessutom behöver han ett fäste för ytterligare en arm. Inte helt lätt att få fäste för stödet för armen. Skall försöka mig på att gänga för en 1,6 mm skruv i 1 mm´s Alu och se om det håller. Nu väntar montering av ben och arm samt någon form av rundhet kring höfter och axlar för att få kläderna att passa.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
5 år 4 månader sedan #2543 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Ångdriven modell på "G"
Var köper du dina kugghjul?

Mår Mässingsniklas bra så här efter skelettransplantationen?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
5 år 4 månader sedan #2537 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Ångdriven modell på "G"
Nu har den blivande rörliga besättningsmannen fått ett nytt skelett i vilket servona har fått sina platser. Nu pågår den knepiga avvägningen hur långa vajrarna skall vara för att uppnå önskad rörelse. Strömmatning är förberedd liksom inkoppling till processor.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
5 år 5 månader sedan #2523 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Ångdriven modell på "G"
Steamy´s ångpanna fick till slut nya grejor från England. Dessa monterades en dag när den nordliga kulingen tryckte på och ruskade i ladugårdsdörrarna. På varvet i husvagnen (som står i ladan) rådde dock vindstilla. Delarna kom så sent att det inte blev någon tid till provkörning. Det mesta av varvet var redan nerplockat och packat i kartonger för transport till Sthlm. Steamy har nu gått i vinterdvala/vila på Öland och får vänta till våren med testkörning och sjösättning. Varvet befinner sig numera i Sthlm. Tyvärr missade jag onsdagsmötet men om hälsan består så kommer jag till decembermötet.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
5 år 6 månader sedan - 5 år 6 månader sedan #2513 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Ångdriven modell på "G"
Problemen tycks inte ta slut med ångpannan. Först knäckte jag vattenståndsglaset. Det är nu fixat genom en snabb insats av Eskader. Sen visade det sig att gängorna i det nedre fästet som skall gängas in i tanken hade förlorat sina gängor. Det kan ha uppstått när jag drog den ett extra varv pga att den läckte i förra ångpannan. För en snabb reparation är det bara att hoppas att den gode Nigel på pendle steam boilers har en extra i lager.
Efter detta elände sökte jag tröst hos svarven. På bilder på engelska ångslupar syns att flera har satt en "krona" på skorstenen.En sån skulle göras! I skräplådan återfanns en mässingsbit 50 x 50 x 5 mm. Borrade hål i mitten och skruvade fast ett fäste. Mycket mässing blev till flis innan rätt dimension uppnåtts. Sen skulle utsidan göras rund och fin vilket även uppnåddes även om den sista finishen gjordes med en fil. Nu uppstod problemen för att kunna ta upp ett hål i mitten behövde jag vända på fästena i chucken. No problem - chucken är märkt med 1,2,3, för resp. del. Sen upptäckte jag att två delar hade "1" på ena sidan och "3" på andra sidan. Manualen är i Stockholm så det återstod bara att prova, prova, prova... Till slut kom de på plats. Den snygga runda ringen kom på plats i svarven och då uppstod frågan - hur gör man ett stort hål? Alla svarvstål som fanns i mina lådor provades. ingen var direkt bra. Så småningom har jag fått upp ett hål på runt 25 mm och naggat chucken lite i kanterna. Nu börjar ett stål avsett för innersvarvning göra nytta men då visade det sig att svarvstålsfästet började glida runt sitt fäste trots upprepade åtdragningar. Denna lilla "lärdomssvarv" är nog inte avsedd för denna typ av svarvning i mässing. Trägen vinner som man sa förr och nu kan jag glädja mig åt att "kronan på min svarvteknik" får pryda skorsten på den nu vitmålade skorstenen på Steamy
Bilagor:
Last edit: 5 år 6 månader sedan by Åke Silén.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.295 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 3 april

Den här kvällen hade vi med oss pågående projekt där vi beskrev vilka vedermödor vi genomlider under byggets gång. Fyrskeppp med knapphändigt ritningsunderlag, Edda Flora med miniatyrets, Gotland med jobbiga formöverångar, Arbetsbåt med klurig klaffstyrning, Loffes båt i Göta Kanal med pyttedrev i 0.3-modul. Segelbåt dock utan kända vedermödor :-)

Åsså en braåhalåda vars prylar hittade nya ägare.

Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg