Ångdriven modell på "G"

Mer
6 år 5 månader sedan #2030 av Kjell Rothin
Svar från Kjell Rothin i ämnet Ångdriven modell på "G"
Hej Åke ! Kul med lite Julklappar, en fråga kan man köra flera xbee utan att de stör varandra.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
6 år 5 månader sedan #2025 av Åke Silén
Ångdriven modell på "G" skapades av Åke Silén
Som nämnts tidigare här i forumet har jag knåpat ihop en liten ångmaskin. Den har tidigare provats med tryckluft men nu har jag gjort slag i saken och beställt en ångpanna från ”pendle steam boilers” i England. Ångpannan kommer dock inte förrän i december så jag får ge mig till tåls. Ångpannan och ångmaskinen måste ju även få ett skrov att åka i/driva fram så inför valet att bygga ett skov eller köpa ett blev valet - jag köper ett. Efter mycket sökande på nätet blev mitt val av skrov, ett i skala 1/8 av ”Steam Cutter Solent”. När skrovet dyker upp har jag i skrivande stund ingen aning om.

Det kliade i fingrarna att göra något innan dessa ”julklappar” kommer så jag tog mina nyvunna kunskaper kring Arduino och radioteknik och byggde en radiosändare/mottagare box som är lite mindre än min alu-väska.

Principen är att jag laddat ner en app i min mobiltelefon som kommunicerar över Bluetooth med en Arduino med bluetooth och radiosändare i en liten plastlåda. I modellen finns ytterligare en Arduino med radio och ett kort med 4 reläer. I appen finns ett val med 8 styrbara funktioner. Två funktioner används för styrningen, två används för fram/back. Av de resterande fyra är det tänkt att en skall användas för ångvisslan och övriga tre reläerna. En för lanternor, en för däckbelysning och en strålkastare eller något annat som jag kan hitta på. Servona drivs direkt från Arduino´n kompletterad med en 5v sk step-down regulator då Arduinon´s egen 5V inte räcker för att driva servon.

Radion i den lilla lådan och modellen kommer från en period av experiment med XBee radiosändadare/mottagare. De är inte så kraftfulla (och därmed relativt billiga) och har en räckvidd på ca 100 m. Om detta är för lite kan de bytas ut mot kraftfullare enheter om allt fungerar som det skall i verkliga livet. Nu fungera det utmärkt. Den andra begränsningen är att Bluetooth har en räckvidd på ca 10 m vilket gör att den lilla lådan måste finnas i närheten av mobiltelefonen. Den lilla lådan har fått en sk LCD display på vilken jag kan se vilken funktion som är aktiverad. Det är ju knappast troligt att jag har den lilla lådan inom synhåll så för säkerhets skull skicka jag motsvarande information även till mobiltelefonen.

Under tiden jag väntar på leveranserna tänkte jag öva på att lägga ett däck. Nu skall jag därför ut på jakt efter faner. På Pipersgatan i Sthlm finns en uppenbarligen bra affär. Däck och överbyggnad skall delvis kläs med mahogny. Jag hade tänkt att lägga däcket i abachi (ev något annat) och mahogny. Framförallt mahogny finns i ett otal varianter. Hur gör ni erfarna? Betsar ni mahognyn så att lister och faner stämmer överens i färgton? Eller blir allt relativt samma färgton efter lackering? Jag har funderingar på att använda le Tonkinois eller finns bättre alternativ?

Med förhoppning om ett antal goda svar, Åke

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.215 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 3 april

Den här kvällen hade vi med oss pågående projekt där vi beskrev vilka vedermödor vi genomlider under byggets gång. Fyrskeppp med knapphändigt ritningsunderlag, Edda Flora med miniatyrets, Gotland med jobbiga formöverångar, Arbetsbåt med klurig klaffstyrning, Loffes båt i Göta Kanal med pyttedrev i 0.3-modul. Segelbåt dock utan kända vedermödor :-)

Åsså en braåhalåda vars prylar hittade nya ägare.

Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg