Ångdriven modell på "G"

Mer
6 år 4 månader sedan #2061 av Kjell Rothin

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
6 år 4 månader sedan #2060 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Ångdriven modell på "G"
Efter sedvanligt strul med posten kom den väl förpackade efterlängtade ångpannan från Pendle steam. Allt tycks vara med. Jag tycker mig ha sett att många ångpannor är målade svart på kortändarna vilken färg används?
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
6 år 4 månader sedan #2059 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Ångdriven modell på "G"
Arbetet med den nya 4-cylindriga ångmaskinen pågår. Om jag räknat rätt kommer den totala cylindervolymen bli lite drygt 11 kubikcentimeter. Förhoppningsvis skall detta vara tillräckligt för att driva Solent Cutter modellen. Denna gång har jag provat på att hårdlöda fast cylindrarna i stället för att använda lim. Jag provade först med en cigarettändargas driven spetsbrännare men se det gick inte alls trots lång tid. Åkte till Clas O och inhandlade en allroundbrännare (RIMAC) som drivs med en blandgas av Butan och Propan som skall uppnå 1925 grader. Denna brännare var klart bättre och det tog inte lång tid för silverlodet att smälta på plats. Mycket pyssel dock att få bort "gegget" efter lödningen och få tillbaka en hyfsad yta. Tyvärr var husets förråd av ättiksprit slut (nu inhandlat) så de goda råden från senaste numret av klubbtidningen kunde inte provas. Fungerar inte detta på geggan från hårdlödningen får jag väl prova saltsyra eller någon annan kraftfullare syra.

Sen slog oturen till igen. Svarven som behövdes för att svarva till tätningar i toppen och botten gick sönder. Ett drivhjul på motoraxeln lossnade och ingen av alla mina 6-kantsnycklar tycktes passa. Specialist hos Ström (generalagenten) var inte på plats så vi får se imorgon.

Den tidigare gjorda intarsia kompassrosen blev hyfsat bra. Det tråkiga är att det blivande däcket har bågnat pga fel lim. Dessutom har linden blivit alltför gul av den oljebaserade fernissan. Nytt material är inhandlat - denna gång baserat på 1x1 0ch 1x8 mm´s lind. Skall bli spännande att se hur det går att skära ut en kompassros i detta material. På Eskader fick jag lära mig ett nytt trick som skall provas. Man tar och lackar tex 1x1 listen med Eskaders grundfiller som när den torkat målas svart med en tuschpenna i stället för att betsa. Låter lovande och skall provas. Kanske är deras grundlack efter ett par lager även ett bättre underlag för oljefernissa. Annars får jag hoppas på att vår färgspecialist Hasse A har någon lämpligt färg (klarlack ?) att föreslå som liknar fernissa.

Själva kompassrosens delar blir nog denna gång i betsad lind. 0,5 mm valnöt var svårt och vad skall då inte 1 mm vara.

Nu när Olle H den vänlige gjort kopior på Solent Cutter båtens ritning känns det som mer rätt och inspirerande att lägga den slutliga versionen av däcket.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
6 år 4 månader sedan - 6 år 4 månader sedan #2057 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Ångdriven modell på "G"
Efter SUCKARNA efter det första försöket har jag nu gjort om kompassrosen. Denna gång lades ribborna som förut på självhäftande papper. Därefter skars kompassrosen ut. Delarna till kompassrosen gjordes förra gången av abachi (?) och valnöt. Valnötsfaneret var bitvis mycket hårt att skära i och den yttersta delen av spetsen på kniven bröts av flera gånger. Mycket svårjobbat material. Därför valde jag att skära ut bitarna i mahogny som är mycket mera lättarbetat. Jag har dessutom flera ark av mahogny vilket kan vara bra när något behöver göras om. För att få upp kontrasterna i rosen oljebetsade (ZAR oljebets 135 Charcoal) jag en uppsättning smådelar. Oljebets har den fördelen att den tränger in i träet. Dock inte mer än att när jag det slipade försvann mycket av färgen. Detta beror på att viss mahogny inte suger in färg så bra enligt rådfrågad målare. Nackdelen med spritbets märks tydligt på de svarta ribborna. Ribborna 1x1 mm är av urusel kvalitet i träet med det största problemet är att när man slipar ribborna frisätts de svarta kornen som används för att färga träet med. Detta svarta pulver återfinns vid slipningen i de allra minsta håligheterna i lindribborna. Ytan är fuktad med vatten och har fått torka. Därefter slipad och damm avtorkat med "Takrag" (som suger upp slipdammet).
Gör jag om ytterligare en gång skall jag själv oljebetsa lindribbor (?).

Efter att de små delarna till rosen passats in täcktes hela ovansidan med Tesa tejp (ljusrosa varianten, som inte sitter så hårt). Därefter vändes hela kakan av ribbor och det självhäftande pappret togs bort. 1 mm´s plywood beströks jämt med ett vattenfast lim (Titebond II) och trycktes fast mot kakan av ribbor och lades under press över natt. Så här i efterskott kan jag dra slutsatsen att det vore bättre att använda en annan typ av lim som inte innehåller vatten. Kanske spraylim även här, alternativt ett kontaktlim på burk. På bilden är det blivande däcket (?) struket en gång med Le Tonkinois (linoljebaserad fernissa som innehåller kinesisk tungolja).

Den blivande durken till modellen är gjord av en 1 mm´s plywood som är belagd med 0,5 mm´s mahognyribbor varvat med 0,5 mm´s lindribbor (som delats på mitten). En slutsats som kan dras från detta första försök är att man skall inte använda vanligt vitlim till detta som jag gjorde. Vitlimmet innehåller för mycket vatten och ribbor och plywood slår sig. Nästa gång skall jag satsa på spraylim. Lindribborna har när limmet torkat hyvlats ner och alltihop slipats till jämnhet (nåja). Därefter är har den blivande durken blivit behandlad med ett lager Le Tonkinois . Många lager återstår men detta första lager var för att stilla nyfikenheten hur resultatet kan tänkas se ut.
Bilagor:
Last edit: 6 år 4 månader sedan by Åke Silén.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
6 år 5 månader sedan #2056 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Ångdriven modell på "G"
Idag kan jag konstatera att idéen med epoxi var en dålig idé. Epoxin trängde igenom fogarna i huvudsak vid kompassrosen men även genom pappret och limmande fast den plywoodskiva som användes som stöd. Kanske lade jag på för mycket tryck och därmed pressade epoxin genom skarvarna? Det självhäftande pappret som normalt inte fäster så hårt i träet verkar ha påverkats och sitter nu alltför hårt i träet. Pappersbanan delar sig när man försöker dra av pappret och limresterna är sega och mycket svårslipade. Det finns lösningsmedel för klistret men rosen är ohjälpligt förstörd. F-n !!!

Får börja om från början och denna gång skall jag prova en annan teknik. Lägga ribborna på självhäftande papper, lägga rosen, täcka ovansidan med vattenlösliga pappersremsor, vända och ta bort självhäftande pappret, lägga ribborna med rosen (sammanhållet av pappersremsor) på plywood med lite vanligt vitlim. SUCK!
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
6 år 5 månader sedan #2051 av Kjell Rothin
Svar från Kjell Rothin i ämnet Ångdriven modell på "G"
Jättefin ros, kul

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.327 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 3 april

Den här kvällen hade vi med oss pågående projekt där vi beskrev vilka vedermödor vi genomlider under byggets gång. Fyrskeppp med knapphändigt ritningsunderlag, Edda Flora med miniatyrets, Gotland med jobbiga formöverångar, Arbetsbåt med klurig klaffstyrning, Loffes båt i Göta Kanal med pyttedrev i 0.3-modul. Segelbåt dock utan kända vedermödor :-)

Åsså en braåhalåda vars prylar hittade nya ägare.

Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg