Forum

Beroende på hur aktiv du vill vara i skalabåtklubbens forum kan du välja en av tre behörighetsnivåer:

- Klubbmedlem
- Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem
- Besökare som endast vill läsa

Klubbmedlem

För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som fullvärdig klubbmedlem >

Bli medlem >


Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem

För att göra egna inlägg och vara aktiv i diskussioner behöver du vara "Registrerad forumanvändare". 

Denna registrering ger dig tillgång till tex byggloggar och byggteknik, men inte till klubbens interna forum. För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som "Registrerad forumanvändare" >

Bli registrerad forumanvändare >  


Besökare som endast vill läsa

Du som varken är medlem eller registrerad forumanvändare kan endast läsa i vårt forum, tex byggloggar och byggteknik. Du kan inte bemöta andras inlägg, inte heller skapa egna ämnestrådar. I fall du önskar komma i kontakt med en specifik medlem, använd kontaktformuläret:

Kontakta klubben >

 

Ångdriven modell på "G"

Mer
4 år 5 månader sedan #2844 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Ångdriven modell på "G"
Du kan ju fråga medlemmen Peter Land. Han har ju byggt ångmaskinen till sin Waxhlolm I helt själv från en hög mässingsskrot....

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
4 år 6 månader sedan #2816 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Ångdriven modell på "G"
Ja - så har det hänt. Steamy har gjort sin jungfrutur och vissa erfarenheter kan dras från de olika gånger som modellen seglat på det stora havet. Mobiltelefonkontroll av modellen fungerar fint på varvet men i verkliga livet visade det sig att det fanns stora begränsningar. Den landbaserade sändaren som i teorin kunde placeras var som helst inom ca 10 m (fri sikt) från mobiltelefonen tog inte hänsyn till att bluetooth sändaren räckvidd begränsades av att radiovågorna skulle passera igenom kroppen på den som höll i mobiltelefonen. Jag stod vid strandkanten med mobiltelefonen och hade placerat den landbaserade sändaren på land vid sidan om mig. När jag sen flyttade på mig skymde jag den fria sikten för kommunikationen och mobiltelefonen tappade kontakten med sändaren. Efter ett tag fattade jag orsak och verkan men dessa erfarenheter har resulterat i att jag nu bygger om sändaren och utesluter bluetooth och mobilen. Det var kul att se att det fungerade med mobiltelefonen men jag insåg inte från början begränsningarna. Nu blir direkt radiokontakt mellan sändaren och modellen. För alla och i synnerhet de många som följt Steamy´s öden och äventyr från skrov till skalabåt på dessa sidor har jag gjort en film som jag hoppas kan vara inspirerande för nya utmaningar.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Torbjörn Skalski
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
  • Ingenting är omöjligt, bara mer eller mindre svårt
Mer
4 år 6 månader sedan #2815 av Torbjörn Skalski
Svar från Torbjörn Skalski i ämnet Ångdriven modell på "G"
Stort grattis till den lyckade jungfruturen :woohoo:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
4 år 6 månader sedan #2813 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Ångdriven modell på "G"
Under ett par sommarliknande dagar i helgen har Steamy gjort sin jungfrutur med framgång. Ångmaskinen har tickat på bra även om det fortfarande krävs fingertoppskänsla att ställa in mängden ånga för att båten skall få rätt fart och för att ångan skall räcka i 20 minuter. Man får hela tiden motstå frestelsen att inte använda ångvisslan som förbrukar mycket ånga. Kan man inte det får man vänta tills ångtrycket åter kommit upp till rätt nivå. Det är alltid lite spännande att köra i öppen sjö. Ena dagen valde jag en stilla liten vik med lite pålandsvind. Skulle vara bra om något hände. Tyvärr tänkte jag inte på att pålandsvinden även förde med sig lite slemmigt sjögräs lite lagom under vattenytan. Vilket gjorde, när det lindat upp sig kring propellern, att farten sjönk oroväckande. Allt löste sig när båten väl kom till land igen. Efter denna framgång får nu Steamy gå i vintervila i sin låda.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
4 år 6 månader sedan #2812 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Ångdriven modell på "G"
Hmmm.. Jag lär mig något nytt varje dag. Jag använder Eskaders cylinderolja och när den passerat maskinen kommer den ut som olja och vatten men vattnet är inte klart, Jag samlar upp vattnet och oljan i en tom batterivatten flaska. Trots att den fått stå i flera dagar klarnar inte vattnet. Oljan sätter sig på flaskan väggar. Kanske ångan emulgerar någon komponent i oljan som bildar en stabil emulsion? Vattnet liknar utspädd mjölk. Olämpligt val av olja?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Anders Eriksson
  • Offline
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
Mer
4 år 6 månader sedan #2811 av Anders Eriksson
Svar från Anders Eriksson i ämnet Ångdriven modell på "G"
Varför inte göra som i fullskala. Skilj av oljan och mata in vattnet till ångpannan. Har du ingen matarvattentank så kan den nya kondenstanken kanske bli det. sedan behövs bara en liten matarpump.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.292 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 20 mars

Efter en timmes hobbydiskussioner tar Magnus vid och berättar om sitt nya projekt, kranen Lodbrok. Därefter Claes som berättar om sina byggen av mahognyracers.



Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg