Forum

Beroende på hur aktiv du vill vara i skalabåtklubbens forum kan du välja en av tre behörighetsnivåer:

- Klubbmedlem
- Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem
- Besökare som endast vill läsa

Klubbmedlem

För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som fullvärdig klubbmedlem >

Bli medlem >


Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem

För att göra egna inlägg och vara aktiv i diskussioner behöver du vara "Registrerad forumanvändare". 

Denna registrering ger dig tillgång till tex byggloggar och byggteknik, men inte till klubbens interna forum. För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som "Registrerad forumanvändare" >

Bli registrerad forumanvändare >  


Besökare som endast vill läsa

Du som varken är medlem eller registrerad forumanvändare kan endast läsa i vårt forum, tex byggloggar och byggteknik. Du kan inte bemöta andras inlägg, inte heller skapa egna ämnestrådar. I fall du önskar komma i kontakt med en specifik medlem, använd kontaktformuläret:

Kontakta klubben >

 

Canados 90 Open - RTR (?) Lyxyacht från Jamara

  • Hans Annell
  • Hans Annell Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
Mer
5 år 4 månader sedan - 5 år 4 månader sedan #1902 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Canados 90 Open - RTR (?) Lyxyacht från Jamara
Fel 4. Eftersom båten dels har ytskärande propeller, dels endast ett roder som dessutom sitter till höger om propeller, så är hon svårsvängd! Hon behöver fart och en stooor vattenspegel för att svänga kontrollerat.

Efter att ha blivit svårt retad av klubbkompisar ... "haha, haru skaffat en vassklippare?!? Höhö! " ... så bestämde jag mig för att montera ett till roder, nu om babord. Då skulle hon åtminstone svänga lika bra/dåligt åt båda hållen.

Och eftersom jag pga piruetten (fel 3) behövde köpa nytt fartreglage o ack igen, så lade jag beställning även på detta. Och när jag ändå höll på ....så ville jag göra plats för dubbla ackar, dvs flytta motorn ett par cm föröver. Nya kopplingar o axlar lades till beställningen!

Bilagor:
Last edit: 5 år 4 månader sedan by Hans Annell.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Hans Annell
  • Hans Annell Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
Mer
5 år 4 månader sedan - 5 år 4 månader sedan #1900 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Canados 90 Open - RTR (?) Lyxyacht från Jamara
Båten blev stående på hyllan ett år eller två.

Inför mörkerkörningen 2014 monterade jag i lanternor och så full fräs!
Men men men, ett kast i en kurva och så PLASK med aktern före efter en mindre piruett. Vatten in i båten. Igen.
Fel 3. Det vattentäta fartreglaget var inte vattentätt. Inte så vattentätt som jag trodde. Haveri igen.
Bilagor:
Last edit: 5 år 4 månader sedan by Hans Annell.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Hans Annell
  • Hans Annell Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
Mer
5 år 4 månader sedan - 5 år 4 månader sedan #1898 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Canados 90 Open - RTR (?) Lyxyacht från Jamara
Inköp av nya ackar från Jamara mitt i sommaren tig lite tid, men efter några veckor var det dags för nästa provtur.

Fel 2...
Otillräcklig tätning av luckor och "naken" rc. Det kom in en skvätt vatten som kortslöt allt utom roderservot. Googlade o beställde nya grejer från miniracingteknik; ackar, motor, fartreglage....
Installerat o klart under hösten .... så provtur får anstå till våren 2012.
Last edit: 5 år 4 månader sedan by Hans Annell.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Hans Annell
  • Hans Annell Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
Mer
5 år 5 månader sedan - 5 år 4 månader sedan #1853 av Hans Annell
Glad i hågen köpte jag båten 2011. Allt ingick, även ackar!



Men men.... som vanligt med ReadyToRun-båtar så falerar drivlina, motor och ackar väldigt fort. Även de snygga o dyra modellerna från Graupner Premium Line har kass drivlina. Nånstans måste man i och för sig pruta för att hålla ner priset....

Fel 1 ...
var LiPo av dålig kvalitet. Bara ett par minuters körtid, mot förväntade tio. Resultat: tjock-LiPo.
Bilagor:
Last edit: 5 år 4 månader sedan by Hans Annell.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.097 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte onsdag 7 december

Besök hos sjöhistoriska museet. Intressant visning av modellverkstan och berörande visning av nya utställningen 'Flykten från Baltikum'. Nutidshistoria som är mer än aktuell!

Lite egen tid för rundvandring på museet oxå, så varför inte spana in Stena Carisma och andra pax-fartyg?!

 

Månadsmöte onsdag 2 november

Vid spontansnacket bläddrade vi nostalgiskt i 2003 års 892 sidor tjocka Graupnerkatalog, medlemmen Göran delade med sig av sin 0,05mm tjocka (tunna!) rostfria tråd, och Hasse hade med sig två olika vattenjetaggregat och sin Condor 9.

En snabbfärja som illustration till kvällens föredrag av Ralph Axelsson: "Från nörderi till rederi" - hur tonårsintresset för tidtabeller ledde till pionjären Seat24, snabbfärjan Gotlandsbåten och numera snabbfärjerederi i Medelhavet.


 

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg