Forum

Beroende på hur aktiv du vill vara i skalabåtklubbens forum kan du välja en av tre behörighetsnivåer:

- Klubbmedlem
- Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem
- Besökare som endast vill läsa

Klubbmedlem

För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som fullvärdig klubbmedlem >

Bli medlem >


Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem

För att göra egna inlägg och vara aktiv i diskussioner behöver du vara "Registrerad forumanvändare". 

Denna registrering ger dig tillgång till tex byggloggar och byggteknik, men inte till klubbens interna forum. För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som "Registrerad forumanvändare" >

Bli registrerad forumanvändare >  


Besökare som endast vill läsa

Du som varken är medlem eller registrerad forumanvändare kan endast läsa i vårt forum, tex byggloggar och byggteknik. Du kan inte bemöta andras inlägg, inte heller skapa egna ämnestrådar. I fall du önskar komma i kontakt med en specifik medlem, använd kontaktformuläret:

Kontakta klubben >

 

Ångmaskinsbygge till framtida modell

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
7 år 2 veckor sedan #1659 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Ångmaskinsbygge till framtida modell
Stärkt av motgångarna (?) började på en annan del av den lilla ångmaskinen. Den centrala pelaren kring vilket allt är uppbyggt. Den är gjuten i mässing och inte en enda sida är rak. Inte ens några borranvisningar trots att borrhålens placering är vad jag kan förstå kritisk för funktionen. Visste jag inte bättre skulle jag vila påstå att denna byggsats är illa genomtänkt. Nästa varje detalj har en egen dimension i tum. Det ett evigt omräknande till mm för att få en uppfattning om storleken.

Efter att ha slipat centrumpelaren, på vad jag tror, viktiga ytor så de blivit plana och vinkelräta samt dessutom fått till måtten enligt ritningen återstår nu att fundera ut hur jag skall få hela konstruktionen att luta 19 grader när jag skall borra hål där ångan skall gå. Hålen som skall låta ångan gå över till cylindern skall göras i skärningen mellan den inre cirkeln (diam 11,9 mm) och de två lutande linjerna (se bilden). Vinkeln mellan de två linjerna är 38 grader. Borrmallen är gjord i Inkscape men den hade kunnat levererats färdig tillsammans med råmaterialet. Om borrningen lyckas hamnar hålen mitt för motsvarande hål i cylindern.

Jag som inte har en hel mekanisk verkstad hemma tycker nog att bygget hade blivit lättare men framför allt skulle borrhålen kunna göras med större precision om centrumpelaren hade utgjorts av en platt stång av mässing. Denna är lättare att planslipa och sätta i skruvstädet. Dessutom kan den då vinklas i önskad utsträckning. När jag väl förstått alla detaljer i denna 1800-talskonstruktion kanske jag känner mig mogen för en 2000-tals variant.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
7 år 2 veckor sedan #1658 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Ångmaskinsbygge till framtida modell
Jag började med cylindern. Den gick bra att få till även om det var ett problem med hålet för kolven. Lyckades så småningom genom att höja svarvstålet 2 mm få upp hålet. Måttnogrannheten blev bra, några 100 delar från target. Sen började problemen hopa sig.
Den kloss som skulle bli topp och botten till cylindern gick svårligen att bearbeta i min lilla svarv. Jag tror den är gjord i brons. Varför kan man undra? I vilket fall som helst bet inte svarvstålen utan kanade mest och genererade hetta. Kanske måste man ha olja till kylning? Sen provade jag med det som skulle bli vevaxel gjord i järn/stål (?). Den gick att bearbeta mycket lite i taget. Den 15,8 mm tjocka rundstaven skall arbetas mer till 4 mm. Innan det har skett har svarvstålet, svarven eller jag gått i bitar. Enskilt eller tillsammans. Ett annat problem dök upp när jag istället tänkte göra kolven. Enligt ritningen skall man svarva ur en 2 mm bred skåra i kolven för kolvringen som i det här fallet är "grafitsnöre". Då visade det sig att härför lämpligt svarvstål var 3 mm brett. Suck.

Dagens slutsats är att denna lilla svarv nog är mest lämpad för aluminium och mässing. Jag köpte gängtappar av Eskader i och med de i min värld udda dimensionerna. Gängtapparna ser ut som gängtappar gör men enligt ritningen skall man tex gänga upp ett 4 mm djupt hål. På dessa tappar börjar gängskäret efter ca 4 mm. För genomgående hål är de OK men för ett 4 mm djupt hål krävs en annan typ av gängtapp. Jag skall ta upp frågan med Eskader på måndag.

Starten på mina ångmaskinseskapader blev problematisk. Jag hade inte trott det skulle gå på räls men trodde mer att jag skulle begå misstag med någon dimension. Kanske inte förstå ritningen men efter Anders klargörande så tror jag mig kunna tolka den. Kanske kan ny kunskap inhämtas på Anders E.´s svarvkurs. Om det är olja som behövs får jag vänta tills vi åker till Öland och husvagnen/varvet där för här tror jag inte hustrun uppskattar oljestänk. Det är illa nog med svarspånen. Vad jag kan bedöma behövs inte brons (eller vad det nu är) till topp och botten av cylindern utan kan nog ersättas av mässing. Vevaxeln kan nog ersättas av en vanlig 4 mm stålaxel eller mässingsaxel. Nu gäller det mer gå till Ironbill och inhandla en 21-22 mm´s och en 16 mm´s mässingsstav. För hålen måste en bottentapp med rätt dimension hittas även den hos Ironbill. Väl på Öland kan jag nog slipa ner svarvstålet till 2 mm med en maskinslip som jag har där. Sen bör jag vara igång igen.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
7 år 2 veckor sedan #1657 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Ångmaskinsbygge till framtida modell
Stort tack Anders! Misstänkte att detta var ditt specialområde. Lilla boken om D10 har jag och den har gett mig en uppfattning men inga detaljlösningar. Enligt uppgift från Eskader finns ingen byggbeskrivning för denna lilla maskin. På nätet har jag funnit snarlika konstruktioner men inte något om ST junior. Eskader erbjuder hjälp om det hakar upp sig. Maskinen sägs vara lämplig som nybörjarmaskin. I vissa fall är startplattformen för nybörjare hög men det beror ju på nybörjarens utgångsläge

Min spontana reaktion är att det borde vara hög tid att göra modifieringar i konstruktionen. På nätet kan man hitta att den centrala pelaren kring vilket allt är uppbyggt är ersatt med en rektangulär, några mm tjock mässingsbit. Det är ju väsentligt enklare att borra lyckade lutande hål i en sån bit än i en oregelbunden pelare med likheter från 1800-talet. Misslyckas jag med borrningarna får det bli en uppdatering av konstruktionen.

Glömde bifoga bilden igår
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Anders Eriksson
  • Offline
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
Mer
7 år 2 veckor sedan #1656 av Anders Eriksson
Svar från Anders Eriksson i ämnet Ångmaskinsbygge till framtida modell
Ja, Åke det låter som en utmaning. När jag började med Stuart D10 så fanns det en bok som ganska detaljerat beskrev hur man skulle gå tillväga. Bättre än den ganska kortfattade arbetsbeskrivning som kom med ritningen. Beskrev bland annat hur man borrar hålen får ångkanalerna i rätt vinkel mot en jigg i trä. Försök att få tag i någon liknande bok för din maskin. D10-boken finns hos eskader för 205 kronor.
15/32" PCD betyder att hålen borras med hålens centrum i en cirkel diameter 11,9 mm skulle jag tro. PCD= pitch circle diameter. C/drill gissningsvis centre drill dvs borra med en centrumborr..
/Anders

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
7 år 2 veckor sedan #1655 av Åke Silén
Ångmaskinsbygge till framtida modell skapades av Åke Silén
Ja - så har nu råmaterialsatsen till en ST junior kommit i mina händer. Mitt livs första ångmaskin i vardande! Detta blir sannerligen en utmaning! Tillsammans med en samling metallklumpar kom även en ritning - tack för det. Nu är ju detta av engelskt ursprung och där lever man kvar på 1800-talet. Därav är alla mått i tum! Värre är det med alla uttryck i måttanvisningarna som mig är helt obekanta. Ingen bygganvisning!

Detta är väl Anders favoritområde men det är kanske klart som korvspad för många andra. Vad står tex uttrycket 5/64" DIA X 1/4" DEEP ON 15/32" (11,9 mm) PCD. Att ett borrhål skall tas upp med en borr 1,98 mm (2 mm) och 6,35 mm djupt men resten??

Eller 5/64" (1,98 mm) DIA x 11/16" (17,46 mm) DEEP C/DRILL 3/32" (2,38 mm) DIA x 5/32" (3,97 mm) DEEP
C/DRILL? Två hål i varandra, det ena lite större och inte så djupt som det andra?

Ja - här finns mycket att klura på. Tex hur att borra ett hål i 16 graders lutning. Pappmall?
Nu skall jag börja med att kapa cylinderblocket till rätt längd och göra sidorna vinkelräta mot anläggningsytan. Lite sugen på att komma igång med svarven.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.217 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 20 mars

Efter en timmes hobbydiskussioner tar Magnus vid och berättar om sitt nya projekt, kranen Lodbrok. Därefter Claes som berättar om sina byggen av mahognyracers.



Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg