Forum

Beroende på hur aktiv du vill vara i skalabåtklubbens forum kan du välja en av tre behörighetsnivåer:

- Klubbmedlem
- Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem
- Besökare som endast vill läsa

Klubbmedlem

För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som fullvärdig klubbmedlem >

Bli medlem >


Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem

För att göra egna inlägg och vara aktiv i diskussioner behöver du vara "Registrerad forumanvändare". 

Denna registrering ger dig tillgång till tex byggloggar och byggteknik, men inte till klubbens interna forum. För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som "Registrerad forumanvändare" >

Bli registrerad forumanvändare >  


Besökare som endast vill läsa

Du som varken är medlem eller registrerad forumanvändare kan endast läsa i vårt forum, tex byggloggar och byggteknik. Du kan inte bemöta andras inlägg, inte heller skapa egna ämnestrådar. I fall du önskar komma i kontakt med en specifik medlem, använd kontaktformuläret:

Kontakta klubben >

 

Ångmaskinsbygge till framtida modell

  • Anders Eriksson
  • Offline
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
Mer
7 år 2 veckor sedan #1666 av Anders Eriksson
Svar från Anders Eriksson i ämnet Ångmaskinsbygge till framtida modell
Det bör finnas två hål för ångan. Det ena ska vara förbundet med de vänstra två hålen genom de borrade kanalerna. Det andra ska vara förbundet med de högra två hålen. Beroende på i vilket hål du matar in ångan så går maskinen åt olika håll.
De två kanalerna som du borrat från toppen av stativet och sedan pluggat ska gå ner förbi varsina två hål som du borrat "framifrån" cylindersidan. Sedan ska det vara hål in ifrån sidorna till dessa kanaler och de hålen blir inlopp och utlopp.
Tänk dig att du, när cylindern vickar fram och tillbaka, växelvis matar in ånga ovanpå och under kolven genom hålen på framsidan och hålen borrade i 30 grader på cylindern. Den förbrukade ångan på andra sidan kolven ska kunna passera ut i luften genom hålet i cylindern och i stativet och utloppshålet på stativet.
Hoppas det blev klarare
Anders
Jag tror inte att ångan kondenseras i din lilla maskin när den väl är driftsvarm.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
7 år 2 veckor sedan #1665 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Ångmaskinsbygge till framtida modell
Rätt modell. ?-tecknet pekar på ånga in.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
7 år 2 veckor sedan #1664 av Kjell Rothin
Svar från Kjell Rothin i ämnet Ångmaskinsbygge till framtida modell
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
7 år 2 veckor sedan #1663 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Ångmaskinsbygge till framtida modell
Hej Kjell! Ångomkastaren kan jag förstå men för denna lilla ST junior? Ånga in är vid den gängade tappen. Ånga ut? Kondenserar och läcker ut som vatten/ånga? Sprängskissen indikerar tre hål på toppen av centrumpelaren. Två är borrhålen i godset, de är numera pluggade - men det tredje? (felritat?). Planskissen pekar bara på två hål.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
7 år 2 veckor sedan #1661 av Kjell Rothin
Svar från Kjell Rothin i ämnet Ångmaskinsbygge till framtida modell
Hej, tror att om du släpper in ånga i ena "hålet" så går den åt ett håll, släpper du in ånga i det andra "hålet" så går den åt andra hållet. Ångventilen fixar detta den har en ingång i toppen "ånga in från panna" i botten utblås och på vardera sidan in respektive ut till/från maskin in/ut växlar beroende hur spaken står. Kan skicka dig en ritning från Eskader imorgon

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
7 år 2 veckor sedan #1660 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Ångmaskinsbygge till framtida modell
Nu har borrhålen i centrumpelaren borrats och ett hål har gängats för att kunna ansluta till gängse ångrör. Borrningarna gick väl så när som mitthålet som håller axeln till cylindern hamnade ca ett par tiondelar åt sidan. Kan inte begripa varför så skedde då hålet efter den första 2 mm borren låg exakt i rätt position. Nåväl vi får se vilken betydelse detta har när hålet i cylindern gängats upp. Eskader har levererat fel typ att gängtapp. De gängtappar som de stoppade i lådan är gängse gängtappar och olämpliga för att gänga ett hål som är max 4-5 mm djupt. Här behövs gängtappar av bottom typ.

Jag tror mig nu förstå hur maskinen arbetar. Vad jag inte förstår är hur man kan styra om den att gå i vänstervarv eller högervarv. Eskader har en lämplig pryl för radiostyrning av ångpåslaget. Samma pryl skall även gå att använda för att byta rotationsriktning. Denna pryl kallas ångventil enligt deras katalog. Kan någon förklara hur detta går till på en ST junior som är en dubbelverkande oscillerande maskin? Eftersom borrhålet inte blev till min belåtenhet funderar jag på att göra en ny centumpelare men då gjord av en plattstång (20x5 mm) i mässing. Ironbill har inte tjockare material än 5 mm så min nästa fråga blir: måste man ha så grova ångrör som 1/4 tum för en så liten ångmaskin? Att utgå från en plattstång ser jag som en förbättring i förhållande till den oformliga gjutna centrumpelaren utan räta vinklar (från början).
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.253 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 20 mars

Efter en timmes hobbydiskussioner tar Magnus vid och berättar om sitt nya projekt, kranen Lodbrok. Därefter Claes som berättar om sina byggen av mahognyracers.



Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg