Forum

Beroende på hur aktiv du vill vara i skalabåtklubbens forum kan du välja en av tre behörighetsnivåer:

- Klubbmedlem
- Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem
- Besökare som endast vill läsa

Klubbmedlem

För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som fullvärdig klubbmedlem >

Bli medlem >


Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem

För att göra egna inlägg och vara aktiv i diskussioner behöver du vara "Registrerad forumanvändare". 

Denna registrering ger dig tillgång till tex byggloggar och byggteknik, men inte till klubbens interna forum. För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som "Registrerad forumanvändare" >

Bli registrerad forumanvändare >  


Besökare som endast vill läsa

Du som varken är medlem eller registrerad forumanvändare kan endast läsa i vårt forum, tex byggloggar och byggteknik. Du kan inte bemöta andras inlägg, inte heller skapa egna ämnestrådar. I fall du önskar komma i kontakt med en specifik medlem, använd kontaktformuläret:

Kontakta klubben >

 

Ångmaskinsbygge till framtida modell

  • Anders Eriksson
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
Mer
5 år 10 månader sedan #1679 av Anders Eriksson
Svar från Anders Eriksson i ämnet Ångmaskinsbygge till framtida modell
Jag tycker inte att du ska ändra på vevaxel eller vinklar. Det blir bara fler okända parametrar.
Bifogar en ritning på en annan maskin där du kan se ångkanalerna. De har borrat från sidan och pluggat. Kan det gå på din maskin?
Stuart kallar den oscillating engine. Det ger en del träffar bland anat en video där den snurrar och bevisligen är färdigbyggd

This browser does not support PDFs. Please download the PDF to view it: Download PDF

.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Åke Silén Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mer
5 år 10 månader sedan #1678 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Ångmaskinsbygge till framtida modell
Diagonalt hål sa en stressad man på Eskader. Han tyckte inte man skulle kunna använda ett skjutmått på ritningen för att få en uppfattning. Jag försökte påpeka att ritningen var i skala 1:1 och borde gå att använda. Det tyckte inte han utan alla viktiga mått stod klart på ritningen. Nåväl det kanske var en dålig dag i hans liv.

Jag håller med om att lodrät borrning förefaller bäst. Kanske kan en bussning vara till hjälp. En annan sak som förbryllar mig är hur det är tänkt att fungera enligt ritningen. Om man drar två räta linjer genom in och utsläppshålen nedåt mot vevaxeln träffar linjen långt ifrån vevaxeln. Det bör ju vara som Anders påpekar så att inlopp och utloppshålen möts så klockrent som möjligt

Vevaxeln har enligt ritningen en "throw" på 7/32" dvs 5,55 mm. Hur stor "throw" man kan använda beror ju på hur stor slaglängd cylindern accepterar. I detta fall finns utrymme för en teoretisk slaglängd på 13,2 mm. Vevaxeln gör enligt ritningen 11,1 mm i slaglängd. Skillnaden på 2,1 mm låter i min värld rimlig.

Att cylindern vickar ca +/- 20 grader behövs för att hålen skall bli rimlig mycket separerade. Kanske kan man öka "throw" eller minska avståndet till vevaxeln.

Det är lustigt att det finns så lite info på nätet om denna ST Junior. det brukar ju alltid finnas någon glad Youtube-figur som vill visa vad han kan. Jag får leta vidare
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Anders Eriksson
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
Mer
5 år 10 månader sedan #1677 av Anders Eriksson
Svar från Anders Eriksson i ämnet Ångmaskinsbygge till framtida modell
Vill protestera bestämt mot diagonala hål!
På cylindern finns två hål. ett över och ett under kolven. Om cylindern vickar åt ena hållet ska ångan in över kolven och ut under. Cylinderns hål är till exempel mitt för det övre högra och det undre vänstra i stativet.
Vad händer om hålen i stativet är diagonalt förbundna?
/Anders

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
5 år 10 månader sedan #1675 av Per Bjälvenlid
Svar från Per Bjälvenlid i ämnet Ångmaskinsbygge till framtida modell
Håller med om att ritningens kvalitet är klart undermålig. Kan det vara så att det skall vara en bussning med ytterdiameter 3/16" och innerdiameter 1/8" i hålet för axeln som håller cylindern?. Om så är fallet leder den ångan förbi axeln.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Åke Silén Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mer
5 år 10 månader sedan #1674 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Ångmaskinsbygge till framtida modell
Jag har nu talat med Eskader. De förstår inte frågeställningen med hålen. Denna lilla ångmaskin har nu gått från att vara bra exempel på en bra nybörjarmaskin enligt Eskader till att vara en svår maskin att bygga enligt Eskader. Skulle valt D10 istället! På lördag skulle det finnas tillgängligt ett par som var specialister som jag kunde fråga.

Ånghålen på ritningen skall vara sammanbundna diagonalt enligt Eskader. Som jag gjort. Då uppstår ett problem med att hålen går igenom axelhålet för axeln till cylindern. Läckage. Acceptabelt läckage?? Om man accepterar den diagonala borrningen och tittar på ritningen. Lägger man en linjal genom mitten på det övre och det undre hålet och drar ut linjen ner mot vevaxeln så tycker jag att linjen borde sammanfalla med centrum på vevaxelns fästpunkt. Så är inte fallet. Linjen hamnar ca 5,4 mm utanför vevaxelns fästpunkt enligt ritningen. I min värld så innebär detta att att cylindern inte vrids tillräckligt för centrumpelarens hål skall hamna mitt för cylinderns motsvarande hål. Ånghålen på cylindern är i rät linje. Maskinen borde inte fungera. Skall vevaxelns fästpunkt vara enligt ritningen behöver hålen vara mycket närmre varandra.

Det här med ångmaskin var mycket krångligare än jag trodde. Jag misstänker fortfarande att det är något fel på ritningen alternativt jag inte förstår. Jag skall försöka rita upp som jag ser det så att det finns något alternativ att diskutera kring. I klubben finns ju en stor erfarenhet.

Jag tackar för länken Anders och skall titta vidare på den.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Anders Eriksson
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
Mer
5 år 10 månader sedan #1673 av Anders Eriksson
Svar från Anders Eriksson i ämnet Ångmaskinsbygge till framtida modell
I morgonens klarhet ser jag att jag ritade fel när jag gjorde min måttskiss. Det finns onekligen ett problem med kanalerna. Jag tror inte det är bra att passera hålet för axeln då skulle det läcka ånga. En lösning är att borra snett utåt men jag föreslår att du använder eskader och frågar dem. Det finns en beskrivning i Model engineer på hur man bygger den tvåcylindriga varianten. Tyvärr gick min elektroniska prenumeration ut för någon månad sedan så jag kommer inte åt den. Se länken nedan
www.model-engineer.co.uk/forums/postings.asp?th=116721
Anders

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.101 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte onsdag 7 december

Besök hos sjöhistoriska museet. Intressant visning av modellverkstan och berörande visning av nya utställningen 'Flykten från Baltikum'. Nutidshistoria som är mer än aktuell!

Lite egen tid för rundvandring på museet oxå, så varför inte spana in Stena Carisma och andra pax-fartyg?!

 

Månadsmöte onsdag 2 november

Vid spontansnacket bläddrade vi nostalgiskt i 2003 års 892 sidor tjocka Graupnerkatalog, medlemmen Göran delade med sig av sin 0,05mm tjocka (tunna!) rostfria tråd, och Hasse hade med sig två olika vattenjetaggregat och sin Condor 9.

En snabbfärja som illustration till kvällens föredrag av Ralph Axelsson: "Från nörderi till rederi" - hur tonårsintresset för tidtabeller ledde till pionjären Seat24, snabbfärjan Gotlandsbåten och numera snabbfärjerederi i Medelhavet.


 

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg