Ångmaskinsbygge till framtida modell

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
6 år 11 månader sedan #1738 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Ångmaskinsbygge till framtida modell
Nu så är maskinen klar. De nya O-rings baserade kolvarna glider lätt och fint och lite "teflonsmet" på vevaxeln gör att även den går lätt och fint. Som framgår av bifogad video fungerar även fram/back och en möjlighet att öka eller minska "gasen". Jag misstänker att valet av rör som cylinder (vilket är en lättare konstruktion) gör att de annars så kraftiga vibrationerna hos dessa "wobblers" inte märktes. Det var ett kul bygge som innehöll betydligt mindre utmaningar är jag trodde. Ångmaskinen får nu vila för jag skall försöka få fart på solmodulen, nu när solen börjar titta fram lite oftare.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
6 år 11 månader sedan #1736 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Ångmaskinsbygge till framtida modell
Nu är ångmaskinen på plats på varvet på Öland. Det goda rådet jag fick var att köra in maskinen med mycket olja under en timme. Efter hopkoppling med tryckluft snurrade maskinen igång och pinnade på rätt bra. Visserligen segt i början då oljan var seg i det o-gradiga vädret. Efter kanske en kvart gick den dock sämre och sämre. Till slut inte alls. Demontering visade att grafitsnöret var helt söndertrasat. Olja och fina fragment av snöret i en enda sörja.

Cylindernas insida slipad i svarven länge med 500 papper rullat kring en rund stång. Kanske smörjde oljan inte vid den låga temperaturen? Nu gällde det att komma på något nytt. Fram med svarven igen och svarva till nya kolvar men denna gång avpassade för O-ringar. Som smörjmedel kommer jag att använda teflongel. Visserligen sa mannen på Eskader att det var helt fel men flera byggare på nätet använder O-ringar så jag tycker det är värt ett försök. Återkommer när denna version är testkörd.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
7 år 1 vecka sedan #1721 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Ångmaskinsbygge till framtida modell
Nu har ägnat lite tid åt att bocka kopparrör och löda fast dem. Inte helt lätt trots lättbockade rör. Nu får ångmaskinen åka ner till Öland och testas med tryckluft. Hoppas får jag verkligen, att jag tänkt rätt så att luften hamnar där den ska och kommer ut där den ska. Annars kommer nog inte maskinen går igång. Sen kan jag fundera på om jag skall linda rören med skosnören. Verkar vara gängse. Är start och slut på lindandet limmat? Med vad? Eller tar man en tunn mässingstråd och lindar runt så att inte allting halkar?
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Torbjörn Skalski
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
  • Ingenting är omöjligt, bara mer eller mindre svårt
Mer
7 år 2 veckor sedan #1711 av Torbjörn Skalski
Svar från Torbjörn Skalski i ämnet Ångmaskinsbygge till framtida modell
Tjusig maskin du fått till måste jag säga :cheer:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
7 år 2 veckor sedan #1710 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Ångmaskinsbygge till framtida modell
Nu är ångmaskinen i stort sett klar. Maskinen har dessutom fått en hembyggd på/av med fram/back funktion som kan fjärrstyras med ett servo. Tjockare vevaxel har tillkommit med ett svänghjul som inte blev bra. Av för mig obekanta skäl blev svänghjulet osymmetriskt. Satsar på att Anders E. kan klargöra vilka fel jag har begått under kursen. Kolvarna har tätats med grafitsnöre. Det var ett besvärligt snöre med stor egen vilja. Gillade inte alls att bli lindad runt kolven. Nu återstår bara frågan hur mycket snöre? Kolvarna arbetar mjuk och fint men jag tycker att det går tungt. Skall de slitas in? Kolvarna har även fått sig en droppe olja. Här finns möjlighet att ha åsikter på onsdag. Nu återstår bara att plugga borrhålen och löda på matar- och utloppsrör och prova om maskinen fungerar med tryckluft. Detta får dock anstå tills vi åker ner till Öland (strax innan påsk) där tryckluften finns. Sen får ångmaskinen vila. Solen ger nu ganska bra energi och nu skall solmodulen testas. Framgång eller flopp? Solcellsbåten skall sen trimmas in och testas i det våta elementet. Det är bara att hoppas på många soliga dagar.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
7 år 2 veckor sedan #1708 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Ångmaskinsbygge till framtida modell
Första cylindern nu klar. Verkar nu mekaniskt fungera som tänkt. Skall borra upp för en 4 mm´s vevaxel. Nuvarande 3 mm´s har under arbetets gång blivit lite sned. Måste nog även ordna med en lagerbock några cm bort från maskinen för att få en jämnare belastning och mjukare rotation.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.230 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 3 april

Den här kvällen hade vi med oss pågående projekt där vi beskrev vilka vedermödor vi genomlider under byggets gång. Fyrskeppp med knapphändigt ritningsunderlag, Edda Flora med miniatyrets, Gotland med jobbiga formöverångar, Arbetsbåt med klurig klaffstyrning, Loffes båt i Göta Kanal med pyttedrev i 0.3-modul. Segelbåt dock utan kända vedermödor :-)

Åsså en braåhalåda vars prylar hittade nya ägare.

Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg