Brixhamtrålare, ett byggprojekt för RC-segling

  • Georg Fleetwood
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Mer
11 år 1 månad sedan - 11 år 1 månad sedan #68 av Georg Fleetwood
Svar från Georg Fleetwood i ämnet Brixhamtrålare, ett byggprojekt för RC-segling
Kölsvinet ska fyllas upp med epoxilim blandat med microballonger. Dels för att förstärka konstruktionen och dels för att det inte ska samlas vatten på ställen man inte kommer åt. En seglande modell kan ta in en hel del vatten via luckor och genomföringar vid hård segling. Hela insidan får sedan ett lager aningen förtunnad båtfernissa. Bild 28.

Innan däcksbalkarna sätts dit, måste man planera hur skoten ska dras och alla servon placeras. Servona har fått skotarmar av dubbla plywoodskikt, ihoplimmade med epoxi. När det är trångt får man placera servona på olika höjd, så att armarna kan svänga fritt. Skoten leds sedan under däcksbalkarna genom skruvöglor och upp i genomföringar i däcket, bild 31.

Nu får skutan bekänna färg! Tre lager Hunbrols Satin i olika kulörer. Bild 33.

När allting verkar vattenfast kan man med nöje göra första "tanktestet" - här finns ännu flytkraft i överflöd. Bild 38.

Forts...
Georg F
Last edit: 11 år 1 månad sedan by Georg Fleetwood .

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Georg Fleetwood
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Mer
11 år 1 månad sedan - 11 år 1 månad sedan #67 av Georg Fleetwood
Svar från Georg Fleetwood i ämnet Brixhamtrålare, ett byggprojekt för RC-segling
Nu är skrovet bordlagt och slipat en första gång. Det påminner om ett japanskt hangarfartyg från andra världskriget... :silly: Bild 17. Men det är praktiskt att låta byggbrädan sitta kvar medan man slipar och grundmålar skrovet, man kan sätta fast det i ett skruvstäd t ex.

Efter spackling och slipning och 10 till 12 lager enkomponents båtfernissa, börjar det bli en yta som är både slät och vattenfast.Bilderna 18 och 20.

Till sist blir "flygdäcket" bortsågat, bild 26. Skrovet håller fortfarande ihop! Sågningen är gjord efter däckslinjen,jag hyvlade ned den sista biten med en modellhyvel. Det ska byggas upp en brädgång senare. Lite vit färg som grund för slutmålningen som avslutning.
Forts...

Georg F
Last edit: 11 år 1 månad sedan by Georg Fleetwood .

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Georg Fleetwood
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Mer
11 år 1 månad sedan - 11 år 2 veckor sedan #59 av Georg Fleetwood
Svar från Georg Fleetwood i ämnet Brixhamtrålare, ett byggprojekt för RC-segling
En blyköl som väger ca 1 kg är infälld i träkölen.Det kommer att behövas mycket mer bly i den färdiga skutan, men resten kommer att fördelas på olika platser i skrovet vartefter bygget framskrider.
En kölbult som är ingjuten i blykölen och epoxilim håller fast.
Spanten är utsågade med en extra förlängning upp över däckslinjen, bild 5.
Detta för att kunna fixera dom ordentligt mot byggbrädan medan bordläggningen limmas dit. Det är viktigt att allt sitter fast ordentligt i rätt vinkel medan man bordlägger så att det inte blir några skevheter i skrovet, bild 7.

Här är första bordet på plats, det följer däckslinjen. Blykölen börjar också byggas in, bild 9.

Bordläggningslisterna är av lindträ, 10 x 1,8 mm. Ligger i blöt över en natt, pressas sedan på plats med tvingar. Sedan får dom torka över nästa natt innan dom limmas fast med epoxilim. Jag brukar använda Casco Strong (hette Araldit förut), det är ett 24 timmars-epoxi, så det går åt ytterligare en natt innan bordet sitter där det ska! Man kan ju använda vanligt trälim och limma våta lister direkt, men det blir ganska stora påfrestningar med flera kilos barlast i skrovet, särskilt under transporter, så det känns bättre att använda epoxilim.

Med lite tålamod så växer skrovet fram, jag tycker det är fascinerande att se hur ett vackert skrov byggs upp ur en hög med pinnar- Bild 12.

Fortsättning följer,
Georg
Bilagor:
Last edit: 11 år 2 veckor sedan by Georg Fleetwood .

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Georg Fleetwood
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Mer
11 år 1 månad sedan - 11 år 1 månad sedan #58 av Georg Fleetwood
Svar från Georg Fleetwood i ämnet Brixhamtrålare, ett byggprojekt för RC-segling
Det gick ju bra! Då fortsätter vi.
Det byggdes många seglande Brixhamtrålare från slutet av 1800-talet fram till 1930-talet. Fotot visar en typisk BM-trålare, bild 00. De sista byggdes nog mest för att kappsegla med.

Det här ska bli en seglande modell. Skrov och rigg ska vara så gott som skalenliga. Hon ska kunna segla bra utan extraköl eller förstorat roder. Jag skickade efter engelska ritningar, gjorda av Harold Underhill. Linjeritning, spantruta, GA-ritning och en enkel segelritning. Alla var inte i samma skala.
Jag skannade in linjeritning och spantruta i datorn, där jag använde Photoshop och ändrade skalan till 1:28, samt skrev ut kölprofil och spantmallar, bild 1.

Totallängden, inkl. peke och mesanbommens utstick blir knappt 120 cm. Transportbilens utrymme bestämmer skalan på mina byggen. Det gäller att tänka sig för vid bilbyte...jag provmäter istället för att provköra nästa bil.

Ett kasserat linneskåp från IKEA hade lådbottnar i 6 mm björkplywood. Dessa har nu omvandlats till kölprofil, spant och en del sågspån, tack IKEA. Kölprofilen är här uppmonterad på en byggbräda och ett spant passas in, bild 2.

September 2011 startade jag bygget och det är nu nästan färdigt. Därför kommer inte den här byggtråden i ”realtid” utan jag fyller på lite snabbare.

Alla kommentarer är välkomna, negativa, positiva eller bara frågor.

Fortsättning följer,
Georg Fleetwood
Bilagor:
Last edit: 11 år 1 månad sedan by Georg Fleetwood .

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Georg Fleetwood
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Mer
11 år 1 månad sedan #55 av Georg Fleetwood
Som nybliven medlem ska jag försöka presentera en byggtråd om ett pågående bygge av en engelsk seglande trålare. Det här första inlägget är ett test för att se om jag klarar av att få in både bilder och text. En ritningsbild ska bifogas om allt fungerar som det ska.
Georg Fleetwood
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.232 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 3 april

Den här kvällen hade vi med oss pågående projekt där vi beskrev vilka vedermödor vi genomlider under byggets gång. Fyrskeppp med knapphändigt ritningsunderlag, Edda Flora med miniatyrets, Gotland med jobbiga formöverångar, Arbetsbåt med klurig klaffstyrning, Loffes båt i Göta Kanal med pyttedrev i 0.3-modul. Segelbåt dock utan kända vedermödor :-)

Åsså en braåhalåda vars prylar hittade nya ägare.

Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg