Brixhamtrålare, ett byggprojekt för RC-segling

  • Georg Fleetwood
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Mer
11 år 4 veckor sedan #81 av Georg Fleetwood
Svar från Georg Fleetwood i ämnet Brixhamtrålare, ett byggprojekt för RC-segling
Efter ca 1.5 år och knappt 400 timmars byggtid är nu skutan klar för provsegling!
Jag har inte följt ritningarna, det är alltså inte ett riktigt skalabygge. Dels måste man förenkla riggen en del för att det ska fungera med radiostyrning. Däckslayoten måste också ändras en något, luckornas placering och storlek t ex, för att komma åt under däck. Men skrovet, undervattenskroppen, rodret och riggens form och proportioner har jag försökt göra så lika originalet som jag kan. Ritningarna jag byggt efter, beskriver Brixhamtrålaren "Valerian". Eftersom jag frångått originalets utseende på många sätt, har jag också ändrat namnet till " Dalwhinnie".

Mer bilder i nästa inlägg.
Georg F

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Georg Fleetwood
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Mer
11 år 4 veckor sedan #80 av Georg Fleetwood
Svar från Georg Fleetwood i ämnet Brixhamtrålare, ett byggprojekt för RC-segling
När riggen är klar och seglen är uppe, bild 188, återstår bara trimning av skoten.
Alla segel ska kunna släppas ut och skotas in till de rätta vinklarna. Skotets fästpunkt på bommen eller seglets underkant, bestämmer hur stor rörelse seglet kan göra när servot aktiveras. Skotarmens längd på servot påverkar samma sak. Utrymmet i skrovet påverkar i sin tur skotarmens möjliga längd. Har man en radio som är programmerbar, kan man dessutom ställa in servots utslag elektroniskt. Som grädde på moset kan man sedan finjustera utslagen med trimspakarna på sändaren. Alla dessa parametrar är något som man får testa och planera under hela byggtiden. Innan däcket läggs, måste man montera dit servon, bestämma luckornas placering i däcket och räkna ut var skotgenomföringarna ska vara.

Under storluckan ses här skotarmarna till storskotet och mesanskotet. Mottagaren ligger på en upphöjd hylla, för att inte ligga i vatten som kan komma in i skrovet. Servona brukar klara en del stänk, men mottagaren är känslig. Bild 177.

Flaggan är hissad i mesangaffeln, bild 172 och ett signalhiss sitter i stormasten, bild 173. Efter som man har slutat med fisket och nu ägnar sig åt annan verksamhet med den här skutan, antyder signalen vad det handlar om. Alla som har tillgång till Internationella Signalboken årgång 1931 kan tyda signalen...

Georg F

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Georg Fleetwood
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Mer
11 år 4 veckor sedan #79 av Georg Fleetwood
Svar från Georg Fleetwood i ämnet Brixhamtrålare, ett byggprojekt för RC-segling
När riggen är klar och seglen är uppe, bild 188, återstår bara trimning av skoten.
Alla segel ska kunna släppas ut och skotas in till de rätta vinklarna. Skotets fästpunkt på bommen eller seglets underkant, bestämmer hur stor rörelse seglet kan göra när servot aktiveras. Skotarmens längd på servot påverkar samma sak. Utrymmet i skrovet påverkar i sin tur skotarmens möjliga längd. Har man en radio som är programmerbar, kan man dessutom ställa in servots utslag elektroniskt. Som grädde på moset kan man sedan finjustera utslagen med trimspakarna på sändaren. Alla dessa parametrar är något som man får testa och planera under hela byggtiden. Innan däcket läggs, måste man montera dit servon, bestämma luckornas placering i däcket och räkna ut var skotgenomföringarna ska vara.

Under storluckan ses här skotarmarna till storskotet och mesanskotet. Mottagaren ligger på en upphöjd hylla, för att inte ligga i vatten som kan komma in i skrovet. Servona brukar klara en del stänk, men mottagaren är känslig. Bild 177.

Flaggan är hissad i mesangaffeln, bild 172 och ett signalhiss sitter i stormasten, bild 173. Efter som man har slutat med fisket och nu ägnar sig åt annan verksamhet med den här skutan, antyder signalen vad det handlar om. Alla som har tillgång till Internationella Signalboken årgång 1931 kan tyda signalen...

Georg F

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Georg Fleetwood
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Mer
11 år 1 månad sedan #77 av Georg Fleetwood
Svar från Georg Fleetwood i ämnet Brixhamtrålare, ett byggprojekt för RC-segling
Äntligen dags att sätta segel! Här är ett av förseglen, förliket knyts fast med sytråd runt staget. Bild 165. De segel som inte är fastsatta vid någon bom i underliket (nedre delen av seglet), bör ha en förstyvning för att det ska få rätt form under segling, här har jag sytt och limmat fast en 1 mm plasttråd. Bild 166.

Alla knopar i riggen är säkrade med CA-lim, det går snabbt att jobba med och är ju otroligt starkt. Man får dock räkna med att fingrar och verktyg ibland fastnar också :S . Jag använder också ofta en accelerator på sprayburk till limmet.

En liten pincett med böjda spetsar och små kirurgiska tänger är bra verktyg i riggen. Bild 167 och 168

Forts...
Georg F

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Georg Fleetwood
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Mer
11 år 1 månad sedan #76 av Georg Fleetwood
Svar från Georg Fleetwood i ämnet Brixhamtrålare, ett byggprojekt för RC-segling
Storgaffeln förberedd och slutligen upphissad. Jag har köpt block, jungfrur och en del av riggtråden hos Eskader. Deras block är ganska dyra, men mycket fint gjorda. Bild 150, 151.

En "fladdrande" flagga och en fallvinsch som jag gjort i slöjden, samt ett stockankare. Bild 152 och 156.

Forts...
Georg F

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Georg Fleetwood
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Mer
11 år 1 månad sedan #75 av Georg Fleetwood
Svar från Georg Fleetwood i ämnet Brixhamtrålare, ett byggprojekt för RC-segling
Delar till ett ankarspel, bild 123 och det färdiga spelet med två pumpspelstakar. Bild 124."Innehållsförteckning" : Plywood, päronträ, mässingstråd, mässingsrör, trälim, CA-lim, epoxilim, matt klarlack och matt svart färg.

Peket monterat, bild 134.

Riggningen är nu påbörjad, här syns babords storvant uppsträckta och färdiga. Bild 147

Forts...
Georg F

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.284 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 3 april

Den här kvällen hade vi med oss pågående projekt där vi beskrev vilka vedermödor vi genomlider under byggets gång. Fyrskeppp med knapphändigt ritningsunderlag, Edda Flora med miniatyrets, Gotland med jobbiga formöverångar, Arbetsbåt med klurig klaffstyrning, Loffes båt i Göta Kanal med pyttedrev i 0.3-modul. Segelbåt dock utan kända vedermödor :-)

Åsså en braåhalåda vars prylar hittade nya ägare.

Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg