Forum

Beroende på hur aktiv du vill vara i skalabåtklubbens forum kan du välja en av tre behörighetsnivåer:

- Klubbmedlem
- Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem
- Besökare som endast vill läsa

Klubbmedlem

För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som fullvärdig klubbmedlem >

Bli medlem >


Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem

För att göra egna inlägg och vara aktiv i diskussioner behöver du vara "Registrerad forumanvändare". 

Denna registrering ger dig tillgång till tex byggloggar och byggteknik, men inte till klubbens interna forum. För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som "Registrerad forumanvändare" >

Bli registrerad forumanvändare >  


Besökare som endast vill läsa

Du som varken är medlem eller registrerad forumanvändare kan endast läsa i vårt forum, tex byggloggar och byggteknik. Du kan inte bemöta andras inlägg, inte heller skapa egna ämnestrådar. I fall du önskar komma i kontakt med en specifik medlem, använd kontaktformuläret:

Kontakta klubben >

 

Konstruktion och byggande av HMS Visby mini

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
3 år 6 månader sedan #3043 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Konstruktion och byggande av HMS Visby mini
Ambitionen var att byta ut motorer och elektronik samt få Visby sjön under denna sommar. Min miniversion av Visby har dock ännu inte lämnat dockan på varvet i Grankulla. Detta gör att min version av Visby inte kunde vara med på bilden med storebror - tyvärr. Kanske ett annat år? Kanske varvet haft fel fokus under året? Robottekniken gör stora framsteg inom försvaret och en kanadensare med robotar kanske kan ses som ett övningsexempel för det framtida marina sjöstridskrafterna?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
3 år 6 månader sedan #3042 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Konstruktion och byggande av HMS Visby mini
Åke,
1. Har du lagt ut från Grankullavik?
2. Visste inte att du gjort robotfigurer även till Visby...

Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
4 år 7 månader sedan #2759 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Konstruktion och byggande av HMS Visby mini
Nog så sant. De bygger om Visby hela tiden. I verktygslådan finns en flagga från tidiga år i modellens utveckling men infästning var lite för klen för en oförsiktig armrörelse. Flaggan har ännu inte kommit på plats. Har inte haft tid för Visby. Hon vilar sig tills vidare utanför varvet

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
4 år 7 månader sedan #2758 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Konstruktion och byggande av HMS Visby mini
...jag tror du glömt flaggningen i aktre reling :whistle:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
5 år 3 dagar sedan #2653 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Konstruktion och byggande av HMS Visby mini
Nu anser jag att alla väsentliga funktioner fungerar på ett bra sätt. Nu återstår sjöprov och filmning som jag hoppas blir av någongång när vattentemperaturen gått upp så man kan stå i vattnet (i alla fall delvis). En liten filmsnutt visar delar av de funktioner som testats.
.
När jag om ett par veckor flyttar varvet till Öland så väntar sjösättning och utprovning av ångslupen Steamy. Eftersom det säkert är svinkallt nere vid havet i april så blir det väl att uppgradera den sol-drivna modellen. De nya motorerna har dock ännu inte anlänt Sen väntar ett nytt projekt att komma igång. Det skall bli en robotdocka som skall ro en roddbåt. Jag har väntat länge på att utlovade ritningar på roddbåten skall anlända. Tillsvidare blir det Eskaders roddbåt som blir mall. Återkommer när projektet kommit igång.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
5 år 4 dagar sedan #2651 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Konstruktion och byggande av HMS Visby mini
Visby ja - har fått samla mycket damm. Båtbyggarvarvet har legat i träda en tid då mycket annat behövde ses över. Helt plötsligt uppstod tid och huvud och fingrar behövde komma igång. Visby som stått på hyllan och vilat sig i flera år behövde en generalöversyn. Modellen byggdes med multifunktioner som baserade sig på klassisk elektronik. Men de då nyvunna kunskaperna räckte inte till för att resultatet skulle bli som tänkt. Under denna period upptäckte jag microprocessorerna. All nyvunnen kunskap har sina begränsningar. Funktionerna fungerade men pålitligheten var si och så. Kanske skulle det gå att sätta Visby i gott skick och se till att pålitligheten blev just pålitlig. Kanske till ett skick så att hon får fara runt i sitt rätta element till våren. Kanske till och med bli filmad med alla sina funktioner. Batterierna verkar ha tröttnat en del. Av de teoretiskt 12V/9 Ah (NiMh) som de har gett gick bara runt 4-5 Ah att väcka till liv trots upprepade laddningar/urladdningar. Det är lite i minsta laget. Fartreglagen verkade inte fungera som tänkt, har blivit utbytta. Huvudprocessorn ville inte på ett pålitligt sätt samverka med min senaste sändarlåda. För att få radiosändningen/mottagningen att fungera bra måste båda processorerna har ha ett bra flyt. Nu är processorn utbytt och sändare och mottagare byter nu korrekt information med en hastighet av 57600 baud. Programmen i båda processorerna har bytts ut och fungerar mycket tillfredställande. Krutdrivna sjunkbomber och raketer har strukits, skaderisken var för hög. Båda utskjutningsramperna är nu ombyggda för mer miljömässiga alternativ. Vilket är inte riktigt klart i skrivande stund. I den förliga rampen kan det få plats en liten torped/robot med framdrivning? Den rörliga fördäckskanonen har slutat att skjuta med stålkulor. Det går bra i Grankullaviken på Öland men kulorna studsar lätt om de träffar hårda föremål (ung samma effekt som ett luftgevär). Kommer endast att markera skott. Helikopterplattan har setts över och fungerar bra. Nu skall jag när vi kommer ner till Öland lägga manken till och öva, öva, öva.... tills jag tröttnar. Förhoppningsvis kommer jag så långt att jag kan få den att flyga på ett kontrollerbart sätt.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.430 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 20 mars

Efter en timmes hobbydiskussioner tar Magnus vid och berättar om sitt nya projekt, kranen Lodbrok. Därefter Claes som berättar om sina byggen av mahognyracers.



Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg