Forum

Beroende på hur aktiv du vill vara i skalabåtklubbens forum kan du välja en av tre behörighetsnivåer:

- Klubbmedlem
- Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem
- Besökare som endast vill läsa

Klubbmedlem

För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som fullvärdig klubbmedlem >

Bli medlem >


Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem

För att göra egna inlägg och vara aktiv i diskussioner behöver du vara "Registrerad forumanvändare". 

Denna registrering ger dig tillgång till tex byggloggar och byggteknik, men inte till klubbens interna forum. För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som "Registrerad forumanvändare" >

Bli registrerad forumanvändare >  


Besökare som endast vill läsa

Du som varken är medlem eller registrerad forumanvändare kan endast läsa i vårt forum, tex byggloggar och byggteknik. Du kan inte bemöta andras inlägg, inte heller skapa egna ämnestrådar. I fall du önskar komma i kontakt med en specifik medlem, använd kontaktformuläret:

Kontakta klubben >

 

Färja 280 - El, belysning och rc

  • Kristian Martinson
  • Kristian Martinson Profilbild
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
Mer
5 år 3 månader sedan #2001 av Kristian Martinson
Svar från Kristian Martinson i ämnet Färja 280
Aha, ja jag började undra över om det var växelström. Tack! Fast jag skall försöka få till en enhet med både motstånd och LED så jag kan parallellkoppla ett antal utan allt för mycket problem.
Håller på med en kortlayout för ett kort ca 5 x 10 mm... det blir då ett SMD-motstånd.
får se hur det går...
ses i december då.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Hans Annell
  • Hans Annell Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
Mer
5 år 3 månader sedan - 5 år 3 månader sedan #2000 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Färja 280
Viessmann är ju gjort för tåg, där används ju ibland växelström. Den externa dioden sitter fär för att likrikta strömmen.

Och resistorn i serie sitter där för att sänka spänningen från tågsystemets 14 á 18v till ca 3v som dioden är specad för (enligt viessmann kundtjänst).

Du behöver alltså inte en R per diodarmatur. Du kan lika gärna sätta lysdioder i serie som matchar spänningen ombord. Tex 4st a 3v = 12v. Men i de fall jag behövt sänka spänningen så har jag gjort det "centralt" och inte ute vid dioden.

Den här plafonden sitter i färjans styrhytt. Lite dyr men man behöver ju inte så många som är helt synliga...Tyvärr brände jag den med fel spänning så den lyser inte längre....


Jag är bortrest nästa vecka, men kommer på decembermötet
Bilagor:
Last edit: 5 år 3 månader sedan by Hans Annell.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Kristian Martinson
  • Kristian Martinson Profilbild
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
Mer
5 år 3 månader sedan #1997 av Kristian Martinson
Svar från Kristian Martinson i ämnet Färja 280
Hej Hans!
Jag funderar och provar lite kring däcks- och salongsbelysningar för Mariefred. Har kollat lite på Veissmann-grejor som ju du även använt, men undrar över en sak: Dom beskriver att det skall vara en extern diod inkopplad utanför själva lampan. Men är inte lampan en LED? Normalt behöver man ju då bara ett motstånd? hur har du gjort?

Jag har också provat lite att använda vanliga LED, men de strålar ju rakt fram. väldigt ont om "rundstrålande" Har även gjort lite "kåpor" i akryl för att diffundera ljuset, men inte riktigt önskat resultat.

det senaste jag gjort är att montera en SMD Led med 140 graders spridning på ett litet kort tillsammans med motståndet, och fräst en liten kåpa i akryl att limma på det hela...

försökte ta lite bilder, men det är svårt att få med. Jag tar med lite grejor på onsdag...

fast huvudfrågan var ju om dioden på Veissmann-lamporna...

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Hans Annell
  • Hans Annell Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
Mer
5 år 3 månader sedan - 5 år 3 månader sedan #1973 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Färja 280
Efterdom bommarnas mekanik kräver mer funderingar då kopplar jag ihop elsystemet så länge.

Efter ett missöde med styrhyttens innerbelysning (snyft de fick 14.8v rakt in...fräs!!) så förstår jag numera att Graupners SXM-switchar endast fungerar med sändarens på-av-på-vippbrytare. Annars växlar de helt knasigt.

WC-belysning
Bilagor:
Last edit: 5 år 3 månader sedan by Hans Annell.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Hans Annell
  • Hans Annell Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
Mer
5 år 8 månader sedan - 5 år 8 månader sedan #1781 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Färja 280
Mekaniken för klaffar och trafikbommar börjar ta form. Knepigt tänka ut allt på en gång, så efter att ha konstaterat slaglängder för klaffens resp bommarnas vajer är det bar å pröv sig fram....

Klaffens servo sitter under däck till höger. Bommarnas servo sitter i röret som ska sitta fast i klaffservots servokrans.


På det inre bom-servot ska bommarnas vajer sitta 3.5mm ut från klaffservots centrum. Då borde bommarna vara stilla medan klaffen fälls eftersom inkråmet följer med i rotationen.


På den svarta skruven ska klaffens vajer sitta. Slaglängd (rotation) ca 10mm.


Inkråmet.
Last edit: 5 år 8 månader sedan by Hans Annell.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Hans Annell
  • Hans Annell Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
Mer
5 år 8 månader sedan - 5 år 8 månader sedan #1769 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Färja 280
Det var länge sen jag tände lysrören. Det blev ju trevligt det här!

Bilagor:
Last edit: 5 år 8 månader sedan by Hans Annell.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.130 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte onsdag 7 december

Besök hos sjöhistoriska museet. Intressant visning av modellverkstan och berörande visning av nya utställningen 'Flykten från Baltikum'. Nutidshistoria som är mer än aktuell!

Lite egen tid för rundvandring på museet oxå, så varför inte spana in Stena Carisma och andra pax-fartyg?!

 

Månadsmöte onsdag 2 november

Vid spontansnacket bläddrade vi nostalgiskt i 2003 års 892 sidor tjocka Graupnerkatalog, medlemmen Göran delade med sig av sin 0,05mm tjocka (tunna!) rostfria tråd, och Hasse hade med sig två olika vattenjetaggregat och sin Condor 9.

En snabbfärja som illustration till kvällens föredrag av Ralph Axelsson: "Från nörderi till rederi" - hur tonårsintresset för tidtabeller ledde till pionjären Seat24, snabbfärjan Gotlandsbåten och numera snabbfärjerederi i Medelhavet.


 

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg