Forum

Beroende på hur aktiv du vill vara i skalabåtklubbens forum kan du välja en av tre behörighetsnivåer:

- Klubbmedlem
- Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem
- Besökare som endast vill läsa

Klubbmedlem

För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som fullvärdig klubbmedlem >

Bli medlem >


Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem

För att göra egna inlägg och vara aktiv i diskussioner behöver du vara "Registrerad forumanvändare". 

Denna registrering ger dig tillgång till tex byggloggar och byggteknik, men inte till klubbens interna forum. För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som "Registrerad forumanvändare" >

Bli registrerad forumanvändare >  


Besökare som endast vill läsa

Du som varken är medlem eller registrerad forumanvändare kan endast läsa i vårt forum, tex byggloggar och byggteknik. Du kan inte bemöta andras inlägg, inte heller skapa egna ämnestrådar. I fall du önskar komma i kontakt med en specifik medlem, använd kontaktformuläret:

Kontakta klubben >

 

Byggandet av Vasa från IGRA

Mer
7 år 7 månader sedan #1303 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Byggandet av Vasa från IGRA
Hej Roberth
Jag är sen flera år ägare till en liten 12V sticksåg från Proxxon som jag har haft mycket nytta av. Den har ett fäste som man klämmer runt midjan på maskinen och som har ett löstagbart fäste som gör att man kan sätta maskinen men fästet i ett skruvstäd. Man sågar på detta sätt med bladet uppåt. Jag har med gott resultat sågat 4 mm björkplywood, alu- och mässingsplåt upp till 1mm. Det är inte helt lätt att såga helt perfekt utefter en svängd linje och en viss efterputs behövs. Åke

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Roberth Lundin
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
  • Gillar att bygga!
Mer
7 år 8 månader sedan #1296 av Roberth Lundin
Svar från Roberth Lundin i ämnet Byggandet av Vasa från IGRA
Byggandet av Vasa från IGRA del 3

I detta fall skärs alla spant loss från plywooden. Plywooden är rätt tjock, 4 mm och väldigt gammal och hård. Och detta betyder att den är svår att såga ut och slipa.

Sektion E innehåller spanten för det sista spant samt det första spantet. På själva plywooden är tryckt var man skall såga, och dessa sågade jag med en guldsmedssåg.



Här kan man se hur ett annat spant sitter i skruvstädet och där håller på att såga ett kanten av ett spant. Jag måste skaffa mig en bra maskin för att såga sånt här. Får kolla om den minsta Proxxon figursågen kan vara något. På bilden nedan kan man se att sågar lite utan den tryckta linjen för att sedan fila och slipa till det sista.



Efter att jag sågat ut började jag såga till kanten, vilket tack vare den hårda plywooden var rätt tidsödande. Här behöver jag definitivt ett maskin för, inte roligt att göra det för hand. Kanske ett fräsbordet till en Dremmel.



Bilden ovan kan man se de färdiga utsågade spanten. Blev riktigt bra men tidsödande. Med den djupa utsågningen för ryggen är det nog tur att detta är i 4 mm plywood.



På bilden ovan ser man hur det såg ut efter att spanten har blivit utsågade.



På bilden ovan ser man den fil jag använde för att fila till kanterna. Egentligen är det en metallfil och inte speciellt bra för detta. Bitarna ovan är till för akterkastellet. Vi skall senare se hur dessa passar in men den högra är del i akterkastellet. tyvärr är detta en modell av Vasa innan man hade full koll på hur skeppet såg ut. Så akterkastellet har man gissat baserat på de tidiga fynden från bärgningen. Senare har forskarna lyckats pussla ihop hur akterkastellet verkligen såg ut. Så detta kommer att bli en modell hur ett tjeckiskt företag som verkade inom järnridån (innan muren föll 1989).

Roberth

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Roberth Lundin
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
  • Gillar att bygga!
Mer
8 år 4 månader sedan - 8 år 4 månader sedan #969 av Roberth Lundin
Svar från Roberth Lundin i ämnet Byggandet av Vasa från IGRA
Byggandet av Vasa från IGRA del 2

I detta avsnitt kommer en beskrivning av innehållet i lådan.

Innehållet i lådan, innehåller trä av medelhög kvalitet. Inget trä är bearbetat på något sätt, utan nästan alla träbitar behöver skäras ut eller tillverkas från grunden. På bilden ned ser man innehållet i lådan som balsa kloss, slippapper, lite metallister och trälister.



Det finns ingen metall som ingår i modellen. Allt är antingen trä eller plast. Så här modellen är delvis en plastmodell. På bilden nedan ser man alla plastdetaljer.



Merparten av virket är 4 mm eller 1,5 mm plywood. Den enda guide du har är trycket på plywood där du behöver för att klippa den. Det finns en hel del bitar som kommer att vara smärta att såga. På bilden nedan ser man alla däck och spant som är tryckta på plywood.



På bilden nedan visas akterkastellet. Det har jag börjat skära ut. Utav någon anledning började jag borra efter linjen, troligtvis för att jag inte hade något bra verktyg. Men att borra ut på detta sätt är inte speciellt smart.



Nästa del visar utskärningarna av spanten och däcken med bättre verktyg.

Roberth
Last edit: 8 år 4 månader sedan by Roberth Lundin.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Roberth Lundin
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
  • Gillar att bygga!
Mer
8 år 4 månader sedan #924 av Roberth Lundin
Byggandet av Vasa från IGRA skapades av Roberth Lundin
Byggandet av Vasa från IGRA del 1

I detta avsnitt beskrivs lådans utseende och vad det var jag bestämde mig för att just välja denna modell och ingen annan.

Framsidan av lådan visar modellen som den kommer att se ut färdigbyggd. Rätt bra bild förutom klister
etiketten som sitter mitt på framsidan. Vad visar prisetiketten????



Bilden nedan visar en del av bilderna som visas på sidan av kartongen. Denna modell är gammal, den måste vara minst 20 år gammal när detta skrivs.



Bilden nedan visar bilderna på andra sidan av kartongen. Man ser att färgerna på modeller inte stämmer med det som visar på Vasa museet. Denna modell är baserad på de tidigare resultaten som direkt efter bärgningen. Troligtvis gjordes denna modell i slutet av 60-talet på andra sidan av järnridån.



En sak man se på bilderna ovan är att akterkastellet är helt fel.

Nästa avsnitt kommer en beskrivning av innehållet i lådan.

Roberth
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.227 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 20 mars

Efter en timmes hobbydiskussioner tar Magnus vid och berättar om sitt nya projekt, kranen Lodbrok. Därefter Claes som berättar om sina byggen av mahognyracers.



Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg