Forum

Beroende på hur aktiv du vill vara i skalabåtklubbens forum kan du välja en av tre behörighetsnivåer:

- Klubbmedlem
- Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem
- Besökare som endast vill läsa

Klubbmedlem

För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som fullvärdig klubbmedlem >

Bli medlem >


Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem

För att göra egna inlägg och vara aktiv i diskussioner behöver du vara "Registrerad forumanvändare". 

Denna registrering ger dig tillgång till tex byggloggar och byggteknik, men inte till klubbens interna forum. För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som "Registrerad forumanvändare" >

Bli registrerad forumanvändare >  


Besökare som endast vill läsa

Du som varken är medlem eller registrerad forumanvändare kan endast läsa i vårt forum, tex byggloggar och byggteknik. Du kan inte bemöta andras inlägg, inte heller skapa egna ämnestrådar. I fall du önskar komma i kontakt med en specifik medlem, använd kontaktformuläret:

Kontakta klubben >

 

Nytt bygge på gång i tankarna

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
7 år 6 månader sedan #1387 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Nytt bygge på gång i tankarna
Övningar i sprutmålningens konst pågår. Alltid är det någon liten fläck som gör att man får öva igen. För att lugna ner nerverna som kan komma i dallring av ilska när något litet slyfä kraschlandar i färgen på det nymålade skrovet så har nu pontonerna fått var sitt roder.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
7 år 6 månader sedan #1378 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Nytt bygge på gång i tankarna
Jag brukar trösta mig med att varje lager grundfärg är ytterligare en chans att få utfyllt.....

Tack för komplimangen ang spraybox! Men jag har en rymlig också.... med gott om ved i sikte.

Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
7 år 6 månader sedan #1377 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Nytt bygge på gång i tankarna
Nu börjar jag få lite ordning på sprutmålning med den nya sprutan. Färgen jag använder är Nordsjö´s Professional häftgrund supertäck. För att komma ut ur sprutan behöver den spädas lite drygt 20% med vatten. Viktigt är att blanda i lite vatten i taget och röra om ordentligt mellan tillsatserna. Man ser klart på väggarna i blandningskärlet när allt vatten blandats med färgen ordentligt. Innan tillräcklig blandning åker vitt vatten runt på väggarna som halkar av kärlväggen ganska snabbt. När blandningen är klar halkar färgen i ner i blandningen men lika snabbt. Det finns även viskositetsmätare att köpa men jag har inte hittat någon info vilken viskositet som skall vara lämplig för denna färg.

Som tidigare nämnts så är det förvånansvärt hur många små små gropar/repor man glömt att spackla igen. En del kan tas bort genom slipa grundfärgen andra måste spacklas igen.

Det är dock mycket kvar att lära. Sprutar man för lite, täcker det dåligt, för mycket leder lätt till rinning. Mer slipa - igen. Två lager grundfärg med efterföljande lätt slipning var tanken men det kan lätt bli ett par lager till.

Faskolorfärgen har anlänt med posten så snart finns möjlighet att prova och se resultatet.

Hans A tycks vara mästare på att jobba med små sprutboxar. Själv använder jag vedboden
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
7 år 6 månader sedan #1364 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Nytt bygge på gång i tankarna
Tackar för det goda förslaget! Läste på nätet om denna Surface primer och det var mycket positiva omdömen. Tyvärr behöver den beställas över nätet och när otåligheten brinner i kroppen vill jag inte vänta på osäkra leveranser. Åkte i stället till den lokala färghandlaren och köpte vattenbaserad häftgrund. Använde det delvis till Visby. Häftgrunden är en ganska tjock färg och är utmärkt till att avslöja mindre defekter i underlaget (så att de kan spacklas igen) och låter sig utmärkt slipas till en fin yta. I mitt fall behöver jag även träna på att sprutmåla. Cockpiten har fått sig en omgång (utspädd med 20% vatten) och visst avslöjades glömda småhål och en dåligt utslipad spackling. Kanske blev det lite väl mycket färg på ena sidan men det flöt ut fint. Imorgon blir det till att ta fram slippappret igen. Kanske även ny omgång till jag fått fram den rätta tekniken.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
7 år 6 månader sedan - 7 år 6 månader sedan #1363 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Nytt bygge på gång i tankarna
Tjena öland

Oavsett om du topplackar med airbrush eller färdigspray, och oavsett om du sprayar akryl eller lösningsmedelfärg, så rekommenderar jag "Tamiya Fine Scale Primer", GRÅ, ....fäster på allt, inte aggressiv, allt fäster ovanpå densamma.

Bilagor:
Last edit: 7 år 6 månader sedan by Hans Annell.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
7 år 6 månader sedan - 7 år 6 månader sedan #1362 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Nytt bygge på gång i tankarna
Nu är jag kommen till de stora svårigheterna. Cockpit, skrov och de båda pontonerna är nu färdiga för sprutmålning. Med erfarenhet av airbrush målningen av Visby så tänkte jag att dessa stora ytor nog behövde en större spruta. En sk HVLP (High Volume Low Pressure) spruta med överliggande färghållare och 0,8 mm munstycke anlände till varvsområdet genom postens försorg. Från den lokala färghandlaren inköptes ett par burkar DecoMax Lackfärg V. Denna färgen sades bita på det mesta och vara bra. På nätet fanns dock inte mycket info om denna färg trots att färgen ingår i Akzo Nobel´s sortiment. Jag har skrivit till dem men inte ännu fått något svar. Inte några komplicerade saker bar enkla frågor som : kan färgen spädas och i så fall med vad och hur mycket.

Jag tog och öppnade en burk och fann att färgen var tixotrop (för att förhindra rinning). Ett dåligt omen. En så trögflytande färg måste spädas mycket för att kunna gå att spruta. Utspädd med 40% vatten gick färgen bra att spruta och täckte ganska väl på en bit plywood. Sprutas på en målad slät yta visade att färgen drog ihop sig till små pärlor. Not so good! Kanske var denna färg inte bästa valet.

Jag har funderingar på Faskolor som är "ready for use" för sprutmålning. Eller finns det bättre alternativ för en som tänkte pröva på sprutmålningens svåra konst? Finns bland läsarna någon med goda råd i denna valsituation?

Det sorgliga med att ha det temporära varvet lite utanför bebyggda trakter gör att allt måste beställas på nätet. Somliga företag är kvicka som attan medans andra bara säger att de är snabba och en leverans kan ta en vecka eller mer.

Bifogar en bild på sprutan och en bild på en ponton under slipning. Den som sticker ut på den aktre delen av pontonen är fästen för roderaxeln.
Bilagor:
Last edit: 7 år 6 månader sedan by Åke Silén. Orsak: felstavning

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.302 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 20 mars

Efter en timmes hobbydiskussioner tar Magnus vid och berättar om sitt nya projekt, kranen Lodbrok. Därefter Claes som berättar om sina byggen av mahognyracers.



Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg