Nytt bygge på gång i tankarna

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
7 år 3 månader sedan #1542 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Nytt bygge på gång i tankarna
En god fortsättning på det nya året alla skalabåtsbyggare! Nu när den stora julhetsen är över (i stort sett) har det blivit tid till att prova de med hög precision av Olle H. uppsvarvade kuggremshjulen. Man blir ju liksom sugen på att ha en svarv och kunna det där med svarvning. Imponerande vilken precision Olle H.´s svarvarbete uppnådde. Hjulen passade på samtliga axlar utan annat än en lätt slipning med en fil på några av rören. Troligtvis var rören aningens olika. Nu är alla på plats men testkörningen fallerade. Stegmotorn vägrade att rotera. Jag har byggt om elektroniken (sen de första testerna) och satt den på ett elektronikkort. Misstankarna föll naturligtvis på att nu hade jag kopplat fel (sånt händer) men inget fel hittades. Informationen om stegmotorn och drivkretsen luslästes. Har man sett !!!! i slutet på anvisningarna står med vit text på ilsket röd bakgrund - koppla aldrig in ström utan att drivkretsen är kopplad till motorn (vilket jag naturligtvis gjort) - då får man trassel. Ingen röksignal denna gång - död ändå. Ny drivkrets är beställd och jag är tacksam för att jag valde den billigaste drivkretsen. Under tiden skall jag göra fyra st koner i vilka de positiva linserna skall sitta.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
7 år 3 månader sedan #1537 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Nytt bygge på gång i tankarna
Ett sort tack till Anders E för erbjudandet att hjälpa till med svarvningen. Nu blev det Olle H som fick visa sina talanger med svarven. Ett stort tack för ditt intro till svarvningens möjligheter och framför allt för jobbet med att svarva upp kuggremshjulen och trevlig samvaro. Med en låsskruv på 1,9 mm fäster hjulen snyggt på axeln.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
7 år 3 månader sedan #1532 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Nytt bygge på gång i tankarna
Efter besök på Fingertechrobotics.com hittade och beställde jag en annan typ av kuggremshjul som klarar två kuggremmar på samma hjul. En rem från tex stegmotorn till en solfångare och en rem till nästa solfångare osv. Hjulen har anlänt och nu väntar jag bara på att Olle H. har tid att att genomföra det han så vänligt erbjöd sig att göra, nämligen att svarva upp hålen i hjulen. Under tiden har två stycken cirkulationspumpar fått plats i ställningen.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
7 år 3 månader sedan #1530 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Nytt bygge på gång i tankarna
...du kan också testa kjell&co och conrad.se, de har liksom klivit in där classe blivit mer av inredningsaffär....

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
7 år 3 månader sedan #1529 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Nytt bygge på gång i tankarna
Tack för tipset! Jag har hittat och beställt några på något som heter RCnHobby.com. Får se när de dyker upp om de duger till något. Classe O. hade för många år sedan ett litet kit med bla en öppen nyckel som passade just M3. Den var lite i klenaste laget och har tappat "greppet" med åren. Classe O har inte numera dessa i sitt sortiment.

God fortsättning

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
7 år 3 månader sedan #1528 av Olle Hjortsberg
Svar från Olle Hjortsberg i ämnet Nytt bygge på gång i tankarna
Prova med en blocknyckel 5,5 eller 6 beroende på vilken typ av mutter du har.
Blocknycklarna finns på Biltema eller i välsorterade järnaffärer.

God fortsättning

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.248 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 3 april

Den här kvällen hade vi med oss pågående projekt där vi beskrev vilka vedermödor vi genomlider under byggets gång. Fyrskeppp med knapphändigt ritningsunderlag, Edda Flora med miniatyrets, Gotland med jobbiga formöverångar, Arbetsbåt med klurig klaffstyrning, Loffes båt i Göta Kanal med pyttedrev i 0.3-modul. Segelbåt dock utan kända vedermödor :-)

Åsså en braåhalåda vars prylar hittade nya ägare.

Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg