Forum

Beroende på hur aktiv du vill vara i skalabåtklubbens forum kan du välja en av tre behörighetsnivåer:

- Klubbmedlem
- Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem
- Besökare som endast vill läsa

Klubbmedlem

För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som fullvärdig klubbmedlem >

Bli medlem >


Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem

För att göra egna inlägg och vara aktiv i diskussioner behöver du vara "Registrerad forumanvändare". 

Denna registrering ger dig tillgång till tex byggloggar och byggteknik, men inte till klubbens interna forum. För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som "Registrerad forumanvändare" >

Bli registrerad forumanvändare >  


Besökare som endast vill läsa

Du som varken är medlem eller registrerad forumanvändare kan endast läsa i vårt forum, tex byggloggar och byggteknik. Du kan inte bemöta andras inlägg, inte heller skapa egna ämnestrådar. I fall du önskar komma i kontakt med en specifik medlem, använd kontaktformuläret:

Kontakta klubben >

 

Nytt bygge på gång i tankarna

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
7 år 2 månader sedan - 7 år 2 månader sedan #1582 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Nytt bygge på gång i tankarna
Den nya lilla svarven har fått jobba även idag. Av Olle (stort TACK Olle) fick jag låna det svarvstål som användes när de dubbla hjulen skulle bli uppsvarvade. Ur sina fullmatade gömmor fixade han dessutom fram ett alternativ om det skulle krångla. Dessa kom dock inte till användning. Efter montering av Olles svarvstål i svarven och lite provkörning på ett gammalt hjul kände jag mig redo för denna för mig första riktiga svarvutmaning.

Det tog inte lång stund innan jag kände mig som jag inte gjort annat. Ett nystan av Alutråd och spån började byggas upp bredvid svarven. Kanske hade svarvstålet lite för lite material eller vad det nu kan vara för när jag var försiktig började en viss vibration uppstå. Jag drog än en gång åt skruvarna som höll fast svarvstålet men nu ännu hårdare men de mycket små vibrationerna fortsatte om jag matade på försiktigt. Jag tog mod till mig och började mata på lite mer och då försvann vibrationerna. De återkom lite då hålen för stoppskruvarna passerades. Lätt som en plätt skulle man kunna säga nu när alla hålen är uppsvarvade. Även om det inte blev så mycket gods kvar i fästet för hjulen så visade det sig att den lilla låsskruven fungerade som den skall. En lätt åtskruvning räcker. Låser jag fast hjulet för hårt deformeras röret de sitter på och röret kommer då inte löpa lätt på stödröret.

Nu känner jag mig tillfreds och nöjd. Både solfångarna och solföljaren kan nu justeras in individuellt vilket gör att nästa soliga dag kan jag börja justera in dem så att de alla får sin fokuspunkt på kopparhatten. När detta är klart gäller det att ge processorn instruktioner om hur att justera vridningsvinkeln beroende på modellens kompasskurs, justera vridningsvinkeln beroende på jordrotationen och justera solhöjdsvinkeln beroende på klockslag på dygnet. Sen är det tid att börja tillverka värme/kylaggregatet till de termoelektriska elementen.

Solen har sakta börja höja sig över horisonten i våra trakter men energin som når jorden är fortfarande svag. Framåt mars/april blir det lite mer drag i solen och jag kan mäta hur mycket värme som alstras (detta märks ju om inte annat då aprilsolen ganska snabbt knäcker kvarvarande is).

Tack Anders (och även Olle) för uppmuntran och goda råd. Jag måste dock vänta till fram i vår med att slipa svarvstålet då slipen är på Öland. Nedan ett par bilder från min premiär som "svarvare" och resultatet.
Last edit: 7 år 2 månader sedan by Åke Silén.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Anders Eriksson
  • Offline
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
Mer
7 år 2 månader sedan #1581 av Anders Eriksson
Svar från Anders Eriksson i ämnet Nytt bygge på gång i tankarna
Dina svarvstål lär vara tillverkade av så kallat snabbstål dvs någon modern legering som tål mer värme än de gamla kolstålsverktygen. Som Olle säger så kan du säkert slipa om ditt innersvarvstål om du tar det lugnt och börja med en tillräckligt grov skiva.
Viktigt är att skäreggen hamnar på centrumhöjd. Sedan måste delen under eggen slipas till en mindre radie än hålet som ska svarvas. I ditt fall alltså en radie om max 3,25 mm.
Det blir mycket att slipa bort.
Prova att svarva ner skaftet på en borr så att du får ett lite större hål att börja med.
Lycka till

Anders

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
7 år 2 månader sedan #1578 av Olle Hjortsberg
Svar från Olle Hjortsberg i ämnet Nytt bygge på gång i tankarna
Mitt svarvstål är 6.2mm på höjden så det borde passa i den hållare. Det är bara att prova.
Tror inte det är så farligt att slipa om ditt stål. Tar man det försiktigt så går det nog bra. Dessutom är det mjuka material som ska svarvas.
Hör av dig

Olle

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
7 år 2 månader sedan - 7 år 2 månader sedan #1577 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Nytt bygge på gång i tankarna
Ja - nu har den lilla svarven kommit upp på bänken. Det tog sin tid då den beställdes genom Bauhaus. Ström (generalagenten) skickade ordern tisdag förra veckan (dagen efter beställningen) borde finnas på Bauhaus på onsdag. Bauhaus skulle skicka SMS då den kommit. Inget SMS kom så på fredag i förra veckan var jag där. Nej - den har nog inte kommit. Ingen ville väl maka sig och titta efter på fredag em. Måndag morgon - pang på igen och då visade det sig att den fanns. Som jämförelse kan nämnas att kuggremshjulen mm beställdes tisdag kväll med DHL express från Kanada. På fredag vid lunch ringde budet på. Då hade paketet även tulldeklarerats.

Nåväl - nu har den lilla svarven inspekterats och manualen lästs. Inga svårigheter att komma igång. Ingen chucknyckel utan med två pinnar låses objektet i chucken. Bra lösning. Det var verkligen en liten extrachuck som jag beställt. Den kunde hålla borrar upp till 6,5 mm. Själv hade jag tänkt att borra upp hålet till 9 mm så jag inhandlade en 1-10 mm chuck med 1/4 tums fäste som passar skruvdragare. Stoppade in den i svarvens chuck för att upptäcka att då krävdes mycket korta borrar. Nåväl den kan komma till annan användning. Efter en kopp kaffe var jag redo att prova. In med en en 4 mm borr (hålet är 3 mm från början). Lätt som en plätt. Alla 10 hjulen borrades upp. Därefter borrades de upp till 5 mm. Två hjul skall ha 5 mm hål då de skall sitta på stegmotorn. Övriga borrades stegvis upp till 6,5 mm. Det var nog bra att inte borra större hål än så maskinen blev mer och mer ansträngd ju större borr jag använde. För de större borrarna var det inte fullträff i hålet, de träffade någon tiodel snett. Troligtvis går detta att justera men tanken är kanske inte att man skall ha så långa borrar. Nu dök svårigheterna upp - med leveransen kom de beställda svarvstålen. Alla tydligen av gängse typ. Ett var avsett för svarvning på insidan - gott så. Dessa svarvstål har ett 6 mm fäste. Det går in fästen med 8 mm skaft med då träffar de inte rätt i nivå men hålet - eller? Problemet är att detta 6 mm svarvstål skall gå in i ett hål som är 6,5 mm. Det får alltså inte vara mer än 6,5 mm brett. Det är 6,0 x 5,6 mm. Så på bredden går de in men 5,6 mm går inte att klämma in på halva håldiametern (3,25 mm). Förhoppningsvis har någon mer insatt ett gott förslag hur att göra i detta fall. Det är klart att man kan slipa ner svarvstålet med en slipmaskin men den finns på Öland. Det är väl ganska hårt stål i detta svarvstål så risken är väl att man löper ur härdningen. Olle H. - den vänlige erbjöd mig att låna det han använde sist med det nog med ett 8 mm skaft. Går det att använda? Goda råd mottas med största tacksamhet.
Bilagor:
Last edit: 7 år 2 månader sedan by Åke Silén.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
7 år 2 månader sedan #1560 av Kjell Rothin
Svar från Kjell Rothin i ämnet Nytt bygge på gång i tankarna
Hade en polare som byggde om strömbrytaren så man måste använda chucknyckeln för att starta

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
7 år 2 månader sedan #1559 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Nytt bygge på gång i tankarna
Snygg ny design på forumsidorna - modernare och lättare! De små kopparhattarna (som skall innehålla vatten/olja som skall värmas av solen) är nu monterade på toppen av stödrören med ett amerikanskt superepoxi som skall vara värmetålig upp till 300 grader. (JB Weld). Det är bara hoppas att det håller vad de lovar. Jag har inte provat det tidigare. Nu är solsökar/solfångar modulen ihopsatt med de av Olle H. så förtjänstfullt uppsvarvade kuggremshjulen. Allt fungerar som tänkt (ny drivkrets monterad) bortsett från att den lilla låsskuven för axeln var i stort sett omöjlig att använda. Kuggremmen var nästan alltid ivägen. För att kunna justera solfångarna till att bli parallella måste varje solfångare/solföljare individuellt kunna justeras på ett enkelt sätt. Efter mycket pillande gav jag upp och får nu skaffa nya. Denna gång skall jag försöka själv att svarva upp hålen i hjulen. Själv hade jag tänkt satsa på Proxxons lilla svarv FD150E. De erfarna som rådfrågats ser stora begränsningar med denna lilla svarv. Jag inser nu att så är fallet men men jag har ett "tungt" vägande skäl - vikten (5 kg) och utrymmet (ca 35 cm). Jag har helt enkelt plats för de riktiga grejorna. Jag får prova om den med mig som fullständig novis vid rattarna kan ta upp 9mm hål i de nya hjulen. Når allt är på plats kommer troligtvis en ny rapport om jag låter bli att glömma att ta bort chucknyckeln eller fastnar med kläderna i svarven som tycks vara de vanligaste olycksriskerna med dessa maskiner.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.239 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 20 mars

Efter en timmes hobbydiskussioner tar Magnus vid och berättar om sitt nya projekt, kranen Lodbrok. Därefter Claes som berättar om sina byggen av mahognyracers.



Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg